Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Söylem Çözümlemesi ve Dil Öğretimi ELT 444 8 4 + 0 4 5
Ön Koşul Dersleri

Bu dersi almak için ön koşul bulunmamaktadır.

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili İngilizce
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. CİHAT ATAR
Dersi Verenler Doç.Dr. CİHAT ATAR,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. ALİ İLYA

Arş.Gör. BURCU KOÇ

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Bu ders metindilbiliminin içerisinde önemli bir yer tutan söylem çözümlemesinin dil öğretiminde kullanımına ilişkin öneriler sunmakta, ilgili alanla ilgili temel kavramları örneklemek suretiyle açıklamakta ve öğrencilerin iki disiplin arasındaki ilişki üzerine düşünmesini ve kendilerine özgü tutumlarını geliştirmelerini sağlamayı amaçlamaktadır.

Dersin İçeriği

Söylem çözümlemesi kavramının tanımı, farklı türdeki metinler içerisindeki söylemlerin analizi, birbirine yakın iki farklı disiplinin birbiriyle ilişkisi, dil öğretiminde disiplinlerarasılık olgusunun öneminin vurgulanması.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bu dersin başarıyla tamamlanmasının ardından öğrenci metin dilbilim ve söylem çözümlemesi alanındaki temel kavramları edinebilecektir, Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav, Ödev,
2 - sınıf içi tartışmlarda görüşlerini özgürce ifade edebilecektir, Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav, Ödev,
3 - Türkçe ve İngilizce dil toplumlarındaki günlük dil kullanımını gözlemleyerek ve araştırarak dil farkındalığını geliştirebilecektir, Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav, Ödev,
4 - "söylem çözümlemesi" kavramını örneklerle açıklayabilecektir, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
5 - dil öğretiminde dilbilimin, özellikle de metindilbilim disiplinin sahip olduğu rolün ne derece önemli olduğunu kavrayacaktır. Tartışma, Beyin Fırtınası, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş
2 Söylem evreni: Konuşma-yazma
3 Bağlamsal olgu: Bağıntı/Bağdaşıklık
4 Dil değişke teorileri ve metin türleri
5 Dil değişke teorileri ve metin türleri
6 Söylem Çeşitleri; metin türleri
7 Ara Sınav
8 Örüntülerin gözlemlenmesi ve incelenmesi
9 Örüntülerin gözlemlenmesi ve incelenmesi
10 Söylem olarak; edebiyat, kültür ve dil
11 Kültürler arası iletişim ve söylem işlevleri
12 İletişimde söylem: Dil öğrencisi için söylem ve kültürel farkındalık uygulamaları
13 Söylem birimleri ve söylem bağlantıları
14 Söylem izlencesi tasarımı
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

M.McCarthy & R. Carter (1994).Language as Discourse: Perspectives for Language Teaching.  Longman: London
McCarthy, M. (1992). Discourse analysis for language teachers. New York: Cambridge University Press
Nunan, David (1993). Introducing Discourse Analysis. Penguin:London
Cutting, J. (2002). Pragmatics and Discourse. Routledge: LondonGeorgakopoulou,A & Goutsos, D. (1998) Discourse Analysis. An Introduction. Edinburgh University Press

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İngilizce öğretim süreçlerini planlar. X
2 İngilizce öğretimine uygun ortamlar organize eder. X
3 İngilizce öğretiminde kullanılabilecek materyal ve kaynakları eleştirel bir gözle değerlendirir. X
4 İngilizce öğretimine uygun yöntem ve teknikleri kullanır. X
5 İngilizce öğretiminde kullanılabilecek yazılım ve teknolojik kaynakların uygunluğuna karar verir.
6 Öğrencilerin bireysel özelliklerini göz önünde bulundurarak uygun öğrenme stratejilerini seçer. X
7 Öğrencilerin konuşma, dinleme, okuma ve yazma becerilerini geliştirir. X
8 Ölçme araç ve gereçlerini etkili bir biçimde kullanır X
9 Toplumun ekonomik, sosyal, eğitimsel ihtiyaçlarına yönelik çözümler üretir. X
10 Öğretmenlik mesleki yeterliliklerine ne derece sahip olduğunu irdeler. X
11 Alanında yapılan akademik çalışmaları kişisel ve mesleki gelişimi için takip eder. X
12 Yabancı dil olarak İngilizce öğrenme sürecinde kültürlerarası iletişimin önemine ilişkin düşüncelerini aktarır. X
13 Yaşam boyu öğrenme için gerekli olan bilgiye ulaşma yollarını anlatır. X
14 Yabancı dil testleri geliştirir. X
15 İngilizcenin günlük yaşamda kullanılmasını geliştirecek özgün etkinlikler tasarlar
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 20
1. Ara Sınav 40
2. Ödev 25
1. Sözlü Sınav 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 1 1
Kısa Sınav 2 1 2
Ödev 1 10 10
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 127
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,08
Dersin AKTS Kredisi 5