Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Afetler ve Afet Yönetimi | SBE 403 | 7 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | Yoktur. |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. YÜKSEL GÜÇLÜ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı afetler ve afet yönetimi konusunda farkındalık oluşturmaktır. |
Dersin İçeriği | Afet ve risk kavramları; afet, risk ve zararlarının azaltılması; afet eğitimleri ve önemi; afetlere hazırlık, afetlere müdahale, afet iyileştirmesi; doğal ve beşeri afetler; afetlerin sürdürülebilir kalkınmadaki etkileri; iklim değişikliği ve meteorolojik afetler; Türkiye’de ve dünyada afet zararlarını azaltma çalışmaları; deprem yönetmeliği, afet yönetiminde etkinlik; afet yönetimi döngüsü, afet terminolojisi; afet yönetiminde koordinasyon, acil ve afet koordinasyon merkezleri; afet yönetiminde etik değerler, proje sunumları. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Afetlerle ilgili temel kavramları genel olarak açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Sınav, |
2 | Afete hazırlık eğitiminin önemini değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Sınav, |
3 | Doğal ve beşeri afetleri genel olarak açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Sınav, |
4 | Türkiye ve dünyada afetlerin önlenmesi ve zararlarının azaltılması için yapılan çalışmaları genel olarak açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Sınav, |
5 | Afet yönetimiyle ilgili bir proje hazırlar ve sunar. | Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, | Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Afet ve risk kavramları | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
2 | Afet, risk ve zararlarının azaltılması. Afet eğitimleri ve önemi | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
3 | Afetlere hazırlık, afetlere müdahale, afet iyileştirmesi | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
4 | Doğal ve beşeri afetler | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
5 | Afetlerin sürdürülebilir kalkınmadaki etkileri | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
6 | İklim değişikliği ve meteorolojik afetler | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
7 | ARA SINAV | |
8 | Türkiye’de ve dünyada afet zararlarını azaltma çalışmaları | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
9 | Türkiye’de deprem yönetmeliği, afet yönetiminde etkinlik | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
10 | Afet yönetimi döngüsü, afet terminolojisi; afet yönetiminde koordinasyon, acil ve afet koordinasyon merkezleri | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
11 | Afet yönetiminde etik değerler: Proje sunumları | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
12 | Proje sunumları | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
13 | Proje sunumları | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
14 | Proje sunumları | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | *Sever, R. (Editör), Afetler ve Afet Yönetimi. Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara, 2019. *Dölek, İ. Afetler ve Afet Yönetimi, Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara, 2020. *Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı, https://www.afad.gov.tr/ *Özey, R., Günümüz Dünya Sorunları. Aktif Yayınevi, İstanbul, 2001. *Şahin, C. ve Sipahioğlu, Ş., Doğal Afetler ve Türkiye. Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara, 2007. *Oktay, Ş., Ekolojik Kentleşme ve Çevre Koruma. Lazer Ofset, Ankara, 2005. *Ersoy, Ş., 2015 Yılının Doğa Kaynaklı Afetleri “Dünya ve Türkiye” /TMMOB Jeoloji Mühendisleri Odası Yayınları, 2016, https://www.jmo.org.tr/resimler/ekler/cb5590ed725b536_ek.pdf. * Ergünay, O., Türkiye’nin Afet Profili, TMMOB Afet Sempozyumu, http://www.imo.org.tr/resimler/ekutuphane/pdf/3885.pdf. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sosyal bilgiler eğitimini destekleyen tarih, coğrafya, sosyoloji, antropoloji, siyaset bilimi gibi sosyal bilim disiplinlerine ilişkin teorik bilgiler kazanır. | X | |||||
2 | Etkin vatandaşlık için gerekli temel insan hakları ve vatandaşlık bilgisine sahip olur, demokratik eğitiminin önemini kavrar. | ||||||
3 | 3. Sosyal bilgiler öğretimde sözlü ve yazılı edebiyat ürünlerinin kullanılmasının gereğini bilir ve uygun etkinlikler hazırlar. | ||||||
4 | 4. Geçmişten günümüze bilim ve teknolojinin gelişimini, teknoloji ve medya okuryazarlığının önemini kavrar. | ||||||
5 | 5. Karakter ve değer eğitiminin sosyal bilgiler eğitimindeki yeri ve önemini kavrar. | ||||||
6 | 6. Sosyal Bilgiler eğitimine yönelik özel öğretim yöntemlerini öğretim programlarına uygun biçimde etkinlikler hazırlayarak uygular | ||||||
7 | 7. Afetlere ilişkin temel kavramları bilir, afet yönetiminde etik değerleri açıklar, proje örnekleri sunar. | X | |||||
8 | 8. Sosyal bilgilerde sanat ve müze eğitiminin önemini kavrar, müzede sosyal bilgiler öğretimi uygulama etkinlikleri hazırlar | ||||||
9 | 9. Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve eğitim sosyolojisi, araştırma yöntemleri, teknoloji ve materyal kullanımı, öğretim ilke ve yöntemlerini bilir | ||||||
10 | 10. Sosyal bilgiler eğitimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | ||||||
11 | 11. Sosyal bilgiler eğitiminde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve öğretmenlik mesleğine ilişkin becerileri edinir | X | |||||
12 | 12. Öğretimi, özel eğitim ve kaynaştırma eğitimine ihtiyacı olan öğrencilere göre planlama ve uygulama yetkinliğine sahip olur. | ||||||
13 | 13. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. | ||||||
14 | 14. Sosyal bilgiler eğitiminde alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | ||||||
15 | 15. Çeşitli kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapabilir, ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahip olur. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Afetlerle ilgili temel kavramları genel olarak açıklar. | |||||||||||||||
2 | Afete hazırlık eğitiminin önemini değerlendirir. | |||||||||||||||
3 | Doğal ve beşeri afetleri genel olarak açıklar. | |||||||||||||||
4 | Türkiye ve dünyada afetlerin önlenmesi ve zararlarının azaltılması için yapılan çalışmaları genel olarak açıklar. | |||||||||||||||
5 | Afet yönetimiyle ilgili bir proje hazırlar ve sunar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 55 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Proje / Tasarım | 20 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 3 | 3 |
Proje / Tasarım | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 3 | 3 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 84 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,36 | ||
dersAKTSKredisi | 3 |