Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türkiye'nin Fiziki Coğrafyası | SBE 203 | 3 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | Yoktur. |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. YÜKSEL GÜÇLÜ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. YÜKSEL GÜÇLÜ, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı Türkiye’nin fiziki coğrafya özelliklerinin genel olarak kavratılmasıdır. |
Dersin İçeriği | Türkiye’nin yeri ve konumu; Türkiye’de yer şekilleri; Türkiye’nin iklimi, toprakları, hidrografyası, bitki coğrafyası ve hayvan coğrafyası; Türkiye’de çevre sorunları; Türkiye’de afetler; iklim değişmeleri. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Türkiye’nin yer şekillerini genel olarak açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Sınav, |
2 | Türkiye’nin iklimini genel olarak açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Sınav, |
3 | Türkiye’nin toprak özelliklerini genel olarak açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Sınav, |
4 | Türkiye’nin hidrografik özelliklerini genel olarak açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Sınav, |
5 | Türkiye’nin doğal bitki ve hayvan topluluklarının özelliklerini genel olarak açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Sınav, |
6 | Türkiye’de çevre sorunlarını ve afetleri genel olarak değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Sınav, |
7 | Dersle ilgili bir konuda ödev hazırlar ve sunum yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Ödev, Performans Görevi, |
8 | Türkiye haritasında temel fiziki unsurların yerini belirler. | Bireysel Çalışma, | Sınav, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Türkiye’ nin yeri ve konumu. Türkiye’nin genel jeolojik ve jeomorfolojik özellikleri | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
2 | Türkiye'nin dağlarının genel özellikleri. | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
3 | Türkiye’ nin ovaları, havzaları ve platolarının genel özellikleri. | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
4 | Türkiye’de Karadeniz, Akdeniz ve Ege Denizi’nin genel özellikleri | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
5 | Marmara Denizi’nin genel özellikleri. | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
6 | Türkiye ikliminin genel özellikleri | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
7 | ARA SINAV | |
8 | Türkiye ikliminin genel özellikleri. | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
9 | Türkiye’ nin vejetasyon coğrafyasının genel özellikleri | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
10 | Türkiye’ nin vejetasyon coğrafyasının genel özellikleri. | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
11 | Türkiye’ nin akarsuları, gölleri ve yer altı sularının genel özellikleri | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
12 | Türkiye’ nin toprak coğrafyasının genel özellikleri. | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
13 | Türkiye’de doğal hayvan topluluklarının genel özellikleri | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
14 | Türkiye’de çevre sorunlarının genel değerlendirmesi | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | *Atalay, İ., Türkiye Coğrafyası ve Jeopolitiği. META Basım Matbaacılık Hizmetleri, İzmir, 2016. *Atalay, İ., Türkiye Coğrafyası ve Jeopolitiği. META Basım Matbaacılık Hizmetleri, İzmir, 2011. *Atalay, İ., Türkiye Coğrafyası ve Jeopolitiği. META Basım Matbaacılık Hizmetleri, İzmir, 2004. *Hayır Kanat, M. (Editör), Türkiye Coğrafyası ve Jeopolitiği, Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic.Ltd, Şti., Ankara, 2016. *Çoban, A. (Editör), Türkiye Coğrafyası ve Jeopolitiği, Lisans Yayıncılık, İstanbul, 2017. *Çoban, A. (Editör), Türkiye Coğrafyası ve Jeopolitiği, Lisans Yayıncılık, İstanbul, 2006. *Şahin, C. ve Doğanay, H., Türkiye Coğrafyası: (Fiziki, Beseri, Ekonomik, Jeopolitik). Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara, 2003. *Özey, R., Türkiye Coğrafyası Ve Jeopolitiği. 2.bs., Aktif Yayınevi, İstanbul, 2010. *Özey, R., Türkiye Coğrafyası Ve Jeopolitiği. , 1.Baskı, Aktif Yayınevi, İstanbul, 2002. (E kitap) *Şahin, C., Doğanay, H. ve Özcan, N.A., Türkiye Coğrafyası : (Fiziki, Beşeri, Ekonomik, Jeopolitik). Gelş. 4. bs., Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara, 2006. *Yazıcı, H.ve Koca, N. (Editörler), Türkiye Coğrafyası ve Jeopolitiği. 4.baskı, Pegem Akademi, Ankara, 2014. *Şahin, C., Türkiye Fiziki Coğrafyası. Genşl. 4. Bs., Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara, 2006. *Atalay, İ., Açıklamalı Türkçe-İngilizce Doğa Bilimleri Sözlüğü. Coğrafya-Ekoloji-Ekosistem. META Basım Matbaacılık Hizmetleri, Bornova, İzmir, 2004. *Atalay, İ., Toprak Coğrafyası. Genişletilmiş 2.Baskı, Ege Üniversitesi Edebiyat Fak. Yay.,No:8, Ege Üniversitesi Basımevi, Bornova, İzmir, 1989. *Öngör, S., Coğrafya Terimleri Sözlüğü. Birinci Basılış. Milli Eğitim Basımevi, İstanbul, 1975. *Atalay, İ., Uygulamalı Klimatoloji. META Basım Matbaacılık Hizmetleri, Bornova, İzmir, 2010. *Atalay, İ., Ekosistem Ekolojisi ve Coğrafyası. Cilt I, Cilt II. Çevre ve Orman Bakanlığı Yayınları, No.327, META Basım Matbaacılık Hizmetleri, Bornova, İzmir, 2008. *Atalay, İ., Türkiye Jeomorfolojisine Giriş. 2.baskı, Ege Üniv. Edebiyat Fak. Yay., İzmir, 1987. *Atalay, İ., Türkiye Vejetasyon Coğrafyası. Ege Üniv. Basımevi, Bornova, İzmir, 1994. *Koçman, A., Türkiye İklimi. Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi yay. No:72, İzmir, 1993. *Atalay, İ., Türkiye İklim Atlası. İnkilap Kitapevi, İstanbul, 2011. *Atalay, İ. ve Efe, R., Türkiye Biyocoğrafyası. META Basım Matbaacılık Hizmetleri, İzmir, 2015. *Dönmez, Y., Trakya’nın Bitki Coğrafyası. Gen.2.bs., İstanbul Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 1990. *Atalay, İ.ve Mortan, K., Resimli ve Haritalı Türkiye Bölgesel Coğrafyası. Genşl.4. bs., İnkılap Kitabevi, İstanbul, 2007. *Saraçoğlu, H., Akdeniz Bölgesi. MEB Yayını, İstanbul, 1989. *Saya, Ö.ve Güney, E., Türkiye Bitki Coğrafyası. 2.bs., Nobel, Ankara, 2014. *Güngördü, M., Marmara Bölgesi’nin Bitki Coğrafyası . İstanbul Üniversitesi yayın no : 4176. Edebiyat Fakültesi yayın no: 3416, İstanbul, 1999. *Atalay, İ., Türkiye'nin Ekolojik Bölgeleri. 1.bs., Orman Bakanlığı, Ankara, 2002. *Güney, E., Türkiye Hidrocoğrafyası: Yeraltı Suları, Kaynaklar, Maden Suları, Akarsular, Göller, Sulak Alanlar: Coğrafi Özellikleri, Ekonomik Değerleri, Ekolojik Sorunları. Çantay Kitabevi, İstanbul, 2004. *Darkot, B., Ege Bölgesi Coğrafyası. 3. bs., İstanbul Üniversitesi, İstanbul, 1995. *Darkot, B. ve Tuncel, M., Marmara Bölgesi Coğrafyası. İstanbul Üniversitesi, İstanbul, 1981 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sosyal bilgiler eğitimini destekleyen tarih, coğrafya, sosyoloji, antropoloji, siyaset bilimi gibi sosyal bilim disiplinlerine ilişkin teorik bilgiler kazanır. | X | |||||
2 | Etkin vatandaşlık için gerekli temel insan hakları ve vatandaşlık bilgisine sahip olur, demokratik eğitiminin önemini kavrar. | ||||||
3 | 3. Sosyal bilgiler öğretimde sözlü ve yazılı edebiyat ürünlerinin kullanılmasının gereğini bilir ve uygun etkinlikler hazırlar. | ||||||
4 | 4. Geçmişten günümüze bilim ve teknolojinin gelişimini, teknoloji ve medya okuryazarlığının önemini kavrar. | X | |||||
5 | 5. Karakter ve değer eğitiminin sosyal bilgiler eğitimindeki yeri ve önemini kavrar. | ||||||
6 | 6. Sosyal Bilgiler eğitimine yönelik özel öğretim yöntemlerini öğretim programlarına uygun biçimde etkinlikler hazırlayarak uygular | ||||||
7 | 7. Afetlere ilişkin temel kavramları bilir, afet yönetiminde etik değerleri açıklar, proje örnekleri sunar. | X | |||||
8 | 8. Sosyal bilgilerde sanat ve müze eğitiminin önemini kavrar, müzede sosyal bilgiler öğretimi uygulama etkinlikleri hazırlar | ||||||
9 | 9. Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve eğitim sosyolojisi, araştırma yöntemleri, teknoloji ve materyal kullanımı, öğretim ilke ve yöntemlerini bilir | ||||||
10 | 10. Sosyal bilgiler eğitimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | X | |||||
11 | 11. Sosyal bilgiler eğitiminde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve öğretmenlik mesleğine ilişkin becerileri edinir | X | |||||
12 | 12. Öğretimi, özel eğitim ve kaynaştırma eğitimine ihtiyacı olan öğrencilere göre planlama ve uygulama yetkinliğine sahip olur. | ||||||
13 | 13. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. | ||||||
14 | 14. Sosyal bilgiler eğitiminde alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | X | |||||
15 | 15. Çeşitli kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapabilir, ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahip olur. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Türkiye’nin yer şekillerini genel olarak açıklar. | |||||||||||||||
2 | Türkiye’nin iklimini genel olarak açıklar. | |||||||||||||||
3 | Türkiye’nin toprak özelliklerini genel olarak açıklar. | |||||||||||||||
4 | Türkiye’nin hidrografik özelliklerini genel olarak açıklar. | |||||||||||||||
5 | Türkiye’nin doğal bitki ve hayvan topluluklarının özelliklerini genel olarak açıklar. | |||||||||||||||
6 | Türkiye’de çevre sorunlarını ve afetleri genel olarak değerlendirir. | |||||||||||||||
7 | Dersle ilgili bir konuda ödev hazırlar ve sunum yapar. | |||||||||||||||
8 | Türkiye haritasında temel fiziki unsurların yerini belirler. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 30 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 83 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,32 | ||
dersAKTSKredisi | 3 |