Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kariyer Bilgi Kaynakları RPD 036 0 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ÜMİT SAHRANÇ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Samet Makas

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı öğrencilere işletmelerin ve kurumların vizyonlarını belirleme, bu vizyona ulaşma süreçlerinde kullanılan kariyer bilgi kaynaklarını ve stratejik metotlarını öğrenmelerini sağlamak

Dersin İçeriği

Kariyer planlama süreci, kariyer danışmanlarının süreçteki sorumlulukları, meslek kararı veren kişilerin bilgi kullanma yöntemleri ve bilginin niteliğini değerlendirmede kullanılabilecek ölçütler, işgücü piyasası, kamuya ve özel sektöre ait temel bilgi kaynakları ve belli başlı meslek sınıflandırma sistemleri

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kariyer planlama aşamalarını sıralar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
2 Kariyer planlaması ve yönetiminde karşılaşılan sorunları açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav,
3 İşletmelerin kariyer yönetimine bakış açılarını tartışır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav,
4 İş gücü piyasasını takip eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav,
5 Kariyer planlaması ve yönetiminde karşılaşılan sorunların nedenlerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav,
6 Kariyer planlaması ve yönetiminde karşılaşılan sorunlara çözüm önerileri getirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav,
7 Kariyer danışmanlığının aşamalrını sıralar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav,
8 Danışmanın sorumluluklarını açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav,
9 Kariyer danışmanlığında kullanılan terapotik becerileri açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav,
10 Mesleki etik ve yasal konuları bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Kariyer kavramı Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
2 Kariyer planlama ve aşamaları Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
3 Kariyer yönetimi ve araçları Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
4 Kariyer planlaması ve yönetiminde karşılaşılan sorunlar Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
5 İşletmelerin kariyer yönetimine bakış açıları Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
6 İş gücü piyasası Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
7 Kariyer düzleşmesi Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
8 Ara sınav
9 Kariyer planlaması ve yönetiminde karşılaşılan sorunların nedenleri Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
10 Kariyer planlaması ve yönetiminde karşılaşılan sorunlara çözüm önerileri Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
11 Kariyer Danışmanlığı Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
12 Kariyer danışmanlarının sorumlulukları Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
13 Kariyer danışmanlığı ilke ve teknikleri Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
14 Mesleki etik ve yasal konular Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
Kaynaklar
Ders Notu

http://www.psikolog.org.tr/bulten/yazilar/09_kariyerp.htm

Ders Kaynakları

Aytaç, S. (1997). Çalışma yaşamında kariyer yönetimi, planlaması, geliştirilmesi ve sorunları. İstanbul: Epsilon Yayıncılık.

Sümer, C. (1999). İnsan kaynakları yönetimi etkinliği olarak örgütsel kariyer planlama ve geliştirme, Türk Psikologlar Derneği.

Yalçın, S.(1985). Personel yönetimi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Yayınları.

Yeşilyaprak, B. (2011). Mesleki rehberlik ve kariyer danışmanlığı. Ankara: Nobel yayın Dağıtım

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken mevcut toplumsal yapı ve kültürel dinamiklerin farkındadır. X
2 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alan terminolojisini anadilin dil bilgisi kurallarına sadık kalarak kullanır. X
3 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili duygu, düşünce ve olguları her türlü kültürel ve sosyal bağlamda ifade edebilecek dilsel etkileşimde bulunur X
4 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını belirleyebilecek dilsel etkileşimde bulunur. X
5 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahiptir. X
6 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlar ile olumlu kabul çerçevesinde iletişim kurar. X
7 Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanıyla ilgili araştırma yapabilme yeterliliklerini sıralar ve her birini açıklar. X
8 Mesleki danışmalık yardım sürecinde kullanılacak ölçme araçlarını amaçına uygun kullanır. X
9 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri ile ilgili elde ettiği araştırma sonuçlarını amaca uygun şekilde yorumlar. X
10 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları bilir. X
11 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları amaçları doğrultusunda etkin kullanır. X
12 Çeşitli iletişim araçlarını kullanarak rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili bilgi, görüş ve önerilerini etkili şekilde ifade eder. X
13 Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını planlar. X
14 Danışana ve duruma özgü koşulları psikolojik danışma sürecini planlarken dikkate alır. X
15 Hizmet verdiği kurumun değişen ihtiyaçlarına uygun önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini gerçekleştirir. X
16 Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını yürütür ve sonlandırır. X
17 Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için sosyal kaynaklarıından destek talep eder. X
18 Okul rehberlik ve psikolojik hizmetlerinin kapsamını bilir ve bu kapsam çerçevesinde okul paydaşlarına hizmet sunar. X
19 Gelişim, öğrenme ve kişilik kuramlarını referans alarak danışanların problemlerini bilimsel bir bakış ile çerçevelendirir. X
20 Ulusal ya da yerel çapta meydana gelebilecek travmatik olaylar sonrasında, sosyal sorumluluk çerçevesinde psikolojik danışma yardımı sunar. X
21 Psikolojik yardım sürecini yürütürken manevi ve evrensel değerleri gözetir. X
22 Rehberlik hizmetlerini etkili yürütebilmek için öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşları ile etkili iletişim ve iş birliği kurar. X
23 Çeşitli uyum bozukluklarına sahip öğrencilerin tespit edilmesi, müdahale planının geliştirilmesi, uygulama ve izleme süreçlerini gerçekleştirir. X
24 Bireysel ve grupla psikolojik danışma yapabilme becerisini bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını planlar. X
25 Bireysel ve grupla psikolojik danışma yaparken bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır. X
26 Yaşam dönemlerinde ortaya çıkabilecek gelişimsel krizlerin sağaltımına yönelik bir rehberlik programını uygular. X
27 Rehberlik ve psikolojik danışma alanının etik ilkerine sadık kalarak olumlu kabul çerçevesine uygun etik anlayışı kazanır X
28 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını dikkate alarak grupla ya da bireysel psikolojik danışma gerçekleştirir. X
29 Demokratik ve aktif katılım kararlılığına sahip bir şekilde sosyal yaşama dahil olur. X
30 Mesleki etik ilkelere riayet ederek farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlara uygun psikolojik danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır. X
31 İnsan ilişkileri ve iletişimin temel ilkelerine uygun mesleki tutum geliştirir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 6 12
Ödev 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 100
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4
Dersin AKTS Kredisi 4