Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Endüstri ve Örgüt Psikolojisi RPD 031 0 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör.Dr. BASRİ ÖZÇELİK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Eda Biçener

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

İş ve örgüt alanı ile ilgili sorunlara bilimsel temelli çözümler üretmek amacıyla bireylerin davranışlarının çalışma ortamında incelenmesi; iş yerinin iyileştirilmesi ve geliştirilmesi için gerekli sosyal ve psikolojik süreçler; niceliksel yöntemlerle çalışanların davranışların incelenmesi ve değerlendirilmesi amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Çalışma hayatının sosyo-ekonomik ve politik sistemlerle ilişkisi, endüstri psikolojisi ve çalışma alanları, grup ve grup davranışlarıyla işletmelerde iş ve iş görenler arasındaki iletişim dizenleri, motivasyon, verimlilik, endüstriyel demokrasi ve yönetime katılma sorunları ve bunların bilimsel yöntemlerle incelenmesi.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Endüstri ve örgüt psikoloğunun ne anlama geldiğini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Sınav, Ödev,
2 Endüstri ve örgüt psikolojisini yönlendiren ve çerçeveleyen başlıca kuramlar ve tarihsel seyir hakkında farkındalık geliştirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
3 Endüstri ve örgüt psikolojisi alanındaki kuram ve araştırmaların çalışma alanına nasıl uygulanacağını kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Sınav, Ödev,
4 Eleştirel düşünme becerisi edinir, araştırmalara eleştirel bir gözle bakabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Sınav, Ödev,
5 Endüstri ve örgüt psikolojisinin toplum ve örgütler için potansiyeli hakkında anlayış geliştirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Sınav, Ödev,
6 İş veren ve çalışanlar arasındaki iletişim ve davranışları hakkında bilgi sahibi olur. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Sınav, Ödev,
7 İşyerlerinde motivasyon ve verimliliği arttırmak için çözüm yollarını sunar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Endüstri ve örgüt psikolojisi araştırma yöntemleri ve tarihi Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
2 İş analizi ölçme kriterleri Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
3 Performans iyileştirme ve seçme Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
4 Performans iyileştirme ve geliştirme uygulamaları Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
5 Performans iyileştirme ve geliştirme uygulamaları Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
6 Motivasyon Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
7 Ara sınav
8 İşe yönelik tutumlar Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
9 İşe yönelik tutumlar Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
10 Liderlik, takımlar ve çalışma grupları Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
11 Örgütsel değişim ve gelişme Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
12 İş güvenliği ve sağlık Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
13 İş güvenliği ve sağlık Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
14 Genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Izgar, H. (2008). Endüstri ve Örgüt Psikolojisi. İstanbul: Eğitim Kitabevi Yayınları.
Riggio, R.E. (2016). Endüstri ve Örgüt Psikolojisine Giriş. (Çev. B. Özkara). İstanbul: Nobel Akademik Yayınları. (Orjinal Yayın Tarihi, 2014).

Bayat, B. (2008). Endüstri ve Örgüt Psikolojisi. İstanbul: Alter Yayıncılık

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken mevcut toplumsal yapı ve kültürel dinamiklerin farkındadır. X
2 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alan terminolojisini anadilin dil bilgisi kurallarına sadık kalarak kullanır. X
3 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili duygu, düşünce ve olguları her türlü kültürel ve sosyal bağlamda ifade edebilecek dilsel etkileşimde bulunur X
4 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını belirleyebilecek dilsel etkileşimde bulunur. X
5 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahiptir. X
6 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlar ile olumlu kabul çerçevesinde iletişim kurar. X
7 Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanıyla ilgili araştırma yapabilme yeterliliklerini sıralar ve her birini açıklar. X
8 Mesleki danışmalık yardım sürecinde kullanılacak ölçme araçlarını amaçına uygun kullanır. X
9 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri ile ilgili elde ettiği araştırma sonuçlarını amaca uygun şekilde yorumlar. X
10 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları bilir. X
11 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları amaçları doğrultusunda etkin kullanır. X
12 Çeşitli iletişim araçlarını kullanarak rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili bilgi, görüş ve önerilerini etkili şekilde ifade eder. X
13 Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını planlar. X
14 Danışana ve duruma özgü koşulları psikolojik danışma sürecini planlarken dikkate alır. X
15 Hizmet verdiği kurumun değişen ihtiyaçlarına uygun önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini gerçekleştirir. X
16 Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını yürütür ve sonlandırır. X
17 Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için sosyal kaynaklarıından destek talep eder. X
18 Okul rehberlik ve psikolojik hizmetlerinin kapsamını bilir ve bu kapsam çerçevesinde okul paydaşlarına hizmet sunar. X
19 Gelişim, öğrenme ve kişilik kuramlarını referans alarak danışanların problemlerini bilimsel bir bakış ile çerçevelendirir. X
20 Ulusal ya da yerel çapta meydana gelebilecek travmatik olaylar sonrasında, sosyal sorumluluk çerçevesinde psikolojik danışma yardımı sunar. X
21 Psikolojik yardım sürecini yürütürken manevi ve evrensel değerleri gözetir. X
22 Rehberlik hizmetlerini etkili yürütebilmek için öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşları ile etkili iletişim ve iş birliği kurar. X
23 Çeşitli uyum bozukluklarına sahip öğrencilerin tespit edilmesi, müdahale planının geliştirilmesi, uygulama ve izleme süreçlerini gerçekleştirir. X
24 Bireysel ve grupla psikolojik danışma yapabilme becerisini bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını planlar. X
25 Bireysel ve grupla psikolojik danışma yaparken bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır. X
26 Yaşam dönemlerinde ortaya çıkabilecek gelişimsel krizlerin sağaltımına yönelik bir rehberlik programını uygular. X
27 Rehberlik ve psikolojik danışma alanının etik ilkerine sadık kalarak olumlu kabul çerçevesine uygun etik anlayışı kazanır X
28 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını dikkate alarak grupla ya da bireysel psikolojik danışma gerçekleştirir. X
29 Demokratik ve aktif katılım kararlılığına sahip bir şekilde sosyal yaşama dahil olur. X
30 Mesleki etik ilkelere riayet ederek farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlara uygun psikolojik danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır. X
31 İnsan ilişkileri ve iletişimin temel ilkelerine uygun mesleki tutum geliştirir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 20
2. Ödev 20
3. Ödev 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 3 6 18
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 102
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,08
Dersin AKTS Kredisi 4