Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Dezavantajlı Gruplarla Kariyer Danışmanlığı RPD 030 0 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. BETÜL DÜŞÜNCELİ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Samet Makas

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Bu dersin temel amacı öğrencilere, toplumda dezavantajlı olan gruplara yönelik bireysel ve grupla kariyer danışmanlığı yapma konusunda yeterlilik kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Toplumda dezavantajlı durumda olan, azınlık ve farklı özellikleri olan gruplara (örneğin göçmenler, özürlüler, hükümlüler, emekliler vd.) yönelik olarak yapılacak bireysel ve grupla kariyer müdahale programları hazırlama ve uygulama konusunda bilgi, beceri ve tutum kazanma.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Toplumda dezavantajlı durumda olan, azınlık ve farklı özellikleri olan gruplara yönelik farkındalık kazanır. Anlatım, Tartışma, Sınav,
2 Dezavantajlı gruplara yönelik bireysel kariyer müdahale programları hazırlar. Anlatım, Bireysel Çalışma, Sınav,
3 Dezavantajlı gruplara yönelik bireysel kariyer müdahale programları uygular. Bireysel Çalışma, Ödev,
4 Dezavantajlı gruplara yönelik grupla kariyer müdahale programları hazırlar. Anlatım, Bireysel Çalışma, Sınav,
5 Dezavantajlı gruplara yönelik grupla kariyer müdahale programları uygular. Bireysel Çalışma, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
2 Toplumda dezavantajlı durumda olan grupların özellikleri (örneğin göçmenler, özürlüler, hükümlüler, emekliler vd.) Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
3 Toplumda dezavantajlı durumda olan grupların özellikleri (örneğin göçmenler, özürlüler, hükümlüler, emekliler vd.) Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
4 Toplumda dezavantajlı durumda olan grupların özellikleri (örneğin göçmenler, özürlüler, hükümlüler, emekliler vd.) Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
5 Dezavantajlı gruplara yönelik bireysel kariyer müdahale programları hazırlama Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
6 Dezavantajlı gruplara yönelik bireysel kariyer müdahale programları hazırlama Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
7 Dezavantajlı gruplara yönelik bireysel kariyer müdahale programları hazırlama Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
8 Ara sınav Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
9 Dezavantajlı gruplara yönelik bireysel kariyer müdahale programları uygulama Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
10 Dezavantajlı gruplara yönelik grupla kariyer müdahale programları hazırlama Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
11 Dezavantajlı gruplara yönelik grupla kariyer müdahale programları hazırlama Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
12 Dezavantajlı gruplara yönelik grupla kariyer müdahale programları uygulama Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
13 Dezavantajlı gruplara yönelik grupla kariyer müdahale programları uygulama Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
14 Değerlendirme Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Emel İştar Işıklı, Dezavantajlı Gruplar Üzerine Araştırmalar, Akademisyen Kitabevi. 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken mevcut toplumsal yapı ve kültürel dinamiklerin farkındadır. X
2 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alan terminolojisini anadilin dil bilgisi kurallarına sadık kalarak kullanır. X
3 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili duygu, düşünce ve olguları her türlü kültürel ve sosyal bağlamda ifade edebilecek dilsel etkileşimde bulunur X
4 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını belirleyebilecek dilsel etkileşimde bulunur. X
5 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahiptir. X
6 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlar ile olumlu kabul çerçevesinde iletişim kurar. X
7 Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanıyla ilgili araştırma yapabilme yeterliliklerini sıralar ve her birini açıklar. X
8 Mesleki danışmalık yardım sürecinde kullanılacak ölçme araçlarını amaçına uygun kullanır. X
9 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri ile ilgili elde ettiği araştırma sonuçlarını amaca uygun şekilde yorumlar. X
10 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları bilir. X
11 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları amaçları doğrultusunda etkin kullanır. X
12 Çeşitli iletişim araçlarını kullanarak rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili bilgi, görüş ve önerilerini etkili şekilde ifade eder. X
13 Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını planlar. X
14 Danışana ve duruma özgü koşulları psikolojik danışma sürecini planlarken dikkate alır. X
15 Hizmet verdiği kurumun değişen ihtiyaçlarına uygun önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini gerçekleştirir. X
16 Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını yürütür ve sonlandırır. X
17 Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için sosyal kaynaklarıından destek talep eder. X
18 Okul rehberlik ve psikolojik hizmetlerinin kapsamını bilir ve bu kapsam çerçevesinde okul paydaşlarına hizmet sunar. X
19 Gelişim, öğrenme ve kişilik kuramlarını referans alarak danışanların problemlerini bilimsel bir bakış ile çerçevelendirir. X
20 Ulusal ya da yerel çapta meydana gelebilecek travmatik olaylar sonrasında, sosyal sorumluluk çerçevesinde psikolojik danışma yardımı sunar. X
21 Psikolojik yardım sürecini yürütürken manevi ve evrensel değerleri gözetir. X
22 Rehberlik hizmetlerini etkili yürütebilmek için öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşları ile etkili iletişim ve iş birliği kurar. X
23 Çeşitli uyum bozukluklarına sahip öğrencilerin tespit edilmesi, müdahale planının geliştirilmesi, uygulama ve izleme süreçlerini gerçekleştirir. X
24 Bireysel ve grupla psikolojik danışma yapabilme becerisini bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını planlar. X
25 Bireysel ve grupla psikolojik danışma yaparken bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır. X
26 Yaşam dönemlerinde ortaya çıkabilecek gelişimsel krizlerin sağaltımına yönelik bir rehberlik programını uygular. X
27 Rehberlik ve psikolojik danışma alanının etik ilkerine sadık kalarak olumlu kabul çerçevesine uygun etik anlayışı kazanır X
28 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını dikkate alarak grupla ya da bireysel psikolojik danışma gerçekleştirir. X
29 Demokratik ve aktif katılım kararlılığına sahip bir şekilde sosyal yaşama dahil olur. X
30 Mesleki etik ilkelere riayet ederek farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlara uygun psikolojik danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır. X
31 İnsan ilişkileri ve iletişimin temel ilkelerine uygun mesleki tutum geliştirir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Final 40
1. Yıl İçinin Başarıya 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 6 12
Ödev 1 5 5
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 100
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4
Dersin AKTS Kredisi 4