Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kültüre Duyarlı Aile Danışmanlığı RPD 024 0 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler

Aile Danışmanlığı ve Etik

Aile İçi İlişkiler ve İletişim

Aile İçi Şiddet

Ana-Baba Eğitimi

Boşanma ve Boşanma Arabuluculuğu

Evlilik Öncesi Psikolojik Danışma

Türk Kültüründe Aile ve Çocuk

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MEHMET KAYA
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Samet MAKAS

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Kültür ve aile danışmanlığı arasındaki ilişkiler konusunda farkındalık sahibi olmak ve kültüre duyarlı aile danışmanlığı becerileri kazanmaktır.

Dersin İçeriği

Aile danışmanlığı kuramlarının kültüre duyarlı olacak biçimde ele alınması; kuramların geliştirildiği kültürlerle yerel kültürel özelliklerin karşılaştırılması; aile ile çalışırken farklı kültürel arka planların bir zenginlik olarak ele alınabilmesi; psikolojik danışman yeterliklerinin uygulamalara yansıtılması

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Aile kurumunu tanır, işlevlerini ve yapısını açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav,
2 Kültürün tanımını, öğelerini bilir ve açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav,
3 Bireyci ve toplulukçu kültürler arasındaki farkları bilir ve tartışır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav,
4 Kültüre duyarlı farkındalık olgusu geliştirir. (Kültürel teması ve farklılıkları açıklayabilir.) Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav,
5 Kültürler arası farklılıklardan oluşan sorunları yorumlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav,
6 Kültür ile psikolojik danışma ilişkisini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav,
7 Kültüre duyarlı aile danışmanlığına ilişkin başlıca kuramları bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav,
8 Kültüre duyarlı aile danışmanlığı sürecindeki etik kuralları bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav,
9 Kültüre duyarlı aile danışmanlığı sağlayabilmek için gerekli olan bilgi, beceri, tutum ve inançları kazanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav,
10 Kültüre duyarlı aile danışmanlığı kuramlarının Türk kültürüne uygunluğunu tartışabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ailenin tanımı ve özellikleri. Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
2 Kültürün tanımı ve öğeleri. Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
3 Çokkültürlülük hareketi Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
4 Bireycilik ve kolektivizm Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
5 Kültürel farklılıklar Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
6 Göç ve Kültürel Adaptasyon Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
7 Kültürel Duyarlılığın Çok Boyutluluğu Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
8 Ara sınav
9 Kültür ve psikolojik danışma Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
10 Kültüre duyarlı aile danışmanlığı kuramları Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
11 Kültüre duyarlı aile danışmanlığı kuramları Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
12 Kültüre duyarlı aile danışmanlığı kuramları Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
13 Kültüre duyarlı aile danışmanlığı kuramları Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
14 Kültüre duyarlı aile danışmanlığı kuramları Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

D. Y. (2006). Kültüre duyarlı psikolojik danışma yeterlikleri ve psikolojik danışman eğitimindeki yeri. Ege Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi

Erdur-Baker, Ö. (2007). Psikolojik danışma ve kültürel faktörler. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 27, 109-122

Kağıtçıbaşı, Ç. (2010). Benlik, Aile, İnsan Gelişimi Kültürel Psikoloji. Koç Üniversitesi Yayınları Yayınlar, İstanbul Bektaş.

Kağıtçıbaşı, Ç. ve Cemalcılar, Z. (2014). Dünden Bugüne İnsan ve İnsanlar: Sosyal Psikolojiye Giriş, Evrim Yayınları.

Karaırmak, Ö. (2008). Çok kültürlülük, kültürel duyarlılık ve psikolojik danışma. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi,532,115-126.

Koç, Z. (2003). Kültüre duyarlı psikolojik danışma yaklaşımı: Kuramsal bir açıklama. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 1-17.

Özabacı, N. ve Erkan, Z. (2014).  Aile Danışmanlığı Kuram ve Uygulamalara Genel Bir Bakış, İstanbul: Pegem Akademi.

Nazlı, S. (2000).  Aile Danışması. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken mevcut toplumsal yapı ve kültürel dinamiklerin farkındadır. X
2 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alan terminolojisini anadilin dil bilgisi kurallarına sadık kalarak kullanır. X
3 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili duygu, düşünce ve olguları her türlü kültürel ve sosyal bağlamda ifade edebilecek dilsel etkileşimde bulunur X
4 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını belirleyebilecek dilsel etkileşimde bulunur. X
5 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahiptir. X
6 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlar ile olumlu kabul çerçevesinde iletişim kurar. X
7 Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanıyla ilgili araştırma yapabilme yeterliliklerini sıralar ve her birini açıklar. X
8 Mesleki danışmalık yardım sürecinde kullanılacak ölçme araçlarını amaçına uygun kullanır. X
9 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri ile ilgili elde ettiği araştırma sonuçlarını amaca uygun şekilde yorumlar. X
10 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları bilir. X
11 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları amaçları doğrultusunda etkin kullanır. X
12 Çeşitli iletişim araçlarını kullanarak rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili bilgi, görüş ve önerilerini etkili şekilde ifade eder. X
13 Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını planlar. X
14 Danışana ve duruma özgü koşulları psikolojik danışma sürecini planlarken dikkate alır. X
15 Hizmet verdiği kurumun değişen ihtiyaçlarına uygun önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini gerçekleştirir. X
16 Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını yürütür ve sonlandırır. X
17 Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için sosyal kaynaklarıından destek talep eder. X
18 Okul rehberlik ve psikolojik hizmetlerinin kapsamını bilir ve bu kapsam çerçevesinde okul paydaşlarına hizmet sunar. X
19 Gelişim, öğrenme ve kişilik kuramlarını referans alarak danışanların problemlerini bilimsel bir bakış ile çerçevelendirir. X
20 Ulusal ya da yerel çapta meydana gelebilecek travmatik olaylar sonrasında, sosyal sorumluluk çerçevesinde psikolojik danışma yardımı sunar. X
21 Psikolojik yardım sürecini yürütürken manevi ve evrensel değerleri gözetir. X
22 Rehberlik hizmetlerini etkili yürütebilmek için öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşları ile etkili iletişim ve iş birliği kurar. X
23 Çeşitli uyum bozukluklarına sahip öğrencilerin tespit edilmesi, müdahale planının geliştirilmesi, uygulama ve izleme süreçlerini gerçekleştirir. X
24 Bireysel ve grupla psikolojik danışma yapabilme becerisini bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını planlar. X
25 Bireysel ve grupla psikolojik danışma yaparken bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır. X
26 Yaşam dönemlerinde ortaya çıkabilecek gelişimsel krizlerin sağaltımına yönelik bir rehberlik programını uygular. X
27 Rehberlik ve psikolojik danışma alanının etik ilkerine sadık kalarak olumlu kabul çerçevesine uygun etik anlayışı kazanır X
28 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını dikkate alarak grupla ya da bireysel psikolojik danışma gerçekleştirir. X
29 Demokratik ve aktif katılım kararlılığına sahip bir şekilde sosyal yaşama dahil olur. X
30 Mesleki etik ilkelere riayet ederek farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlara uygun psikolojik danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır. X
31 İnsan ilişkileri ve iletişimin temel ilkelerine uygun mesleki tutum geliştirir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ödev 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 6 12
Ödev 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 100
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4
Dersin AKTS Kredisi 4