| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Aile İçi Şiddet | RPD 019 | 0 | 2 + 0 | 2 | 4 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | Çocuk İstismarı ve İhmali Çocuk Psikolojisi İnsan İlişkileri ve İletişim Aile Danışmanlığı ve Etik Aile İçi İlişkiler ve İletişim Ana-Baba Eğitimi Türk Kültüründe Aile ve Çocuk Boşanma ve Boşanma Arabuluculuğu Kültüre Duyarlı Aile Danışmanlığı |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MEHMET KAYA |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Samet Makas |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
| Dersin Amacı | Aile içi şiddet, çocuk ihmali ve istismarına karşı farkındalık geliştirmenin yanı sıra, önleme ve müdahale yöntemleri konusunda da mesleki beceri edinmelerini sağlamak. |
| Dersin İçeriği | Aile yapısı ve işlevsel olmayan aile örüntüleri; şiddet türleri ve belirtileri, ensest, şiddet mağduru aile üyesine destek, zorba aile üyesine danışmanlık tedbiri; aile içi şiddet türleri, aile içi şiddetin nedenleri ve sonuçları, aile içi şiddetin yaygınlığı; birincil, ikincil ve üçüncül önleme konuları. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Aile kurumunun işlevlerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, |
| 2 | Aile yaşam döngüsünün aşamalarını bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, |
| 3 | Aile yapısının özellikleri içinde aile uyumunu bozan özellikleri açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, |
| 4 | Sağlıklı ve sağlıksız ailenin özelliklerini sıralar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, |
| 5 | Şiddet ve şiddet türlerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, |
| 6 | Çocuk istismar ve ihmali açısından risk grubunda bulunan çocukları analiz eder ve değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, |
| 7 | Aile içindeki sorunların nedenlerini ve sonuçlarını tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, |
| 8 | Aile içindeki sorunlara nasıl yaklaşılması gerektiğini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, |
| 9 | Aile içi şiddetin çocuğun kişisel gelişimi üzerindeki olumsuz etkilerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, |
| 10 | Aile içi şiddeti önleyici müdahale çalışmalarını bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Ailenin Tanımı | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
| 2 | Ailenin Yapısı ve İşlevleri | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
| 3 | Türkiye´de Aile Yapısı ve Aile Içi Ilişkiler | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
| 4 | Cinsiyet Rolleri ve Ailede Eşitsizlik | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
| 5 | Aile içi sorunlar | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
| 6 | Aile içi Şiddet Türleri | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
| 7 | Çocuk İstismarı ve Ensest | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
| 8 | ||
| 9 | Türkiye’de Aile İçi Şiddet | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
| 10 | Aile içi Şiddetin Nedenleri | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
| 11 | Boşanma olgusu | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
| 12 | Şiddetin Çocuklar Üzerindeki Etkileri ve Olası Sonuçları | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
| 13 | Şiddeti Önleyici Müdahale Çalışmaları | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
| 14 | Ailelere Yardım Veren Kurumlar ve Sosyal Hizmet | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Dökmen,Ü,.İletişim Çatışmaları ve Empati, Ankara, 2000
Nazlı, S. (2000). Aile Danışması. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
Yıldırım, İ. (2006). Anne Baba Desteği ve Başarı; Anne Babalar Çocuklarına Nasıl Destek Olabilirler. Ankara: Anı Yayıncılık
Özuğurlu, K. (1996). Evlilik Raporu. İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi.
Çuhadaroğlu, Füsun ed. (2008) Çocuk ve Ergen Psikiyatrisi Temel Kitabı. Çocuk ve Gençlik Ruh sağlığı Derneği Yayınları: 3 Hekimler Yayın Birliği. Ankara: 817- 827.
Polat, Oğuz (2007)Tüm Boyutlarıyla Çocuk İstismarı 1, Tanımlar. İstanbul: Seçkin Yayıncılık.
Polat Oğuz (2007) Tüm Boyutlarıyla Çocuk İstismarı 2, Önleme ve rehabilitasyon. İstanbul: Seçkin Yayıncılık. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken mevcut toplumsal yapı ve kültürel dinamiklerin farkındadır. | X | |||||
| 2 | Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alan terminolojisini anadilin dil bilgisi kurallarına sadık kalarak kullanır. | X | |||||
| 3 | Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili duygu, düşünce ve olguları her türlü kültürel ve sosyal bağlamda ifade edebilecek dilsel etkileşimde bulunur | X | |||||
| 4 | Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını belirleyebilecek dilsel etkileşimde bulunur. | X | |||||
| 5 | Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahiptir. | X | |||||
| 6 | Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlar ile olumlu kabul çerçevesinde iletişim kurar. | X | |||||
| 7 | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanıyla ilgili araştırma yapabilme yeterliliklerini sıralar ve her birini açıklar. | X | |||||
| 8 | Mesleki danışmalık yardım sürecinde kullanılacak ölçme araçlarını amaçına uygun kullanır. | X | |||||
| 9 | Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri ile ilgili elde ettiği araştırma sonuçlarını amaca uygun şekilde yorumlar. | X | |||||
| 10 | Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları bilir. | X | |||||
| 11 | Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları amaçları doğrultusunda etkin kullanır. | X | |||||
| 12 | Çeşitli iletişim araçlarını kullanarak rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili bilgi, görüş ve önerilerini etkili şekilde ifade eder. | X | |||||
| 13 | Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını planlar. | X | |||||
| 14 | Danışana ve duruma özgü koşulları psikolojik danışma sürecini planlarken dikkate alır. | X | |||||
| 15 | Hizmet verdiği kurumun değişen ihtiyaçlarına uygun önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini gerçekleştirir. | X | |||||
| 16 | Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını yürütür ve sonlandırır. | X | |||||
| 17 | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için sosyal kaynaklarıından destek talep eder. | X | |||||
| 18 | Okul rehberlik ve psikolojik hizmetlerinin kapsamını bilir ve bu kapsam çerçevesinde okul paydaşlarına hizmet sunar. | X | |||||
| 19 | Gelişim, öğrenme ve kişilik kuramlarını referans alarak danışanların problemlerini bilimsel bir bakış ile çerçevelendirir. | X | |||||
| 20 | Ulusal ya da yerel çapta meydana gelebilecek travmatik olaylar sonrasında, sosyal sorumluluk çerçevesinde psikolojik danışma yardımı sunar. | X | |||||
| 21 | Psikolojik yardım sürecini yürütürken manevi ve evrensel değerleri gözetir. | X | |||||
| 22 | Rehberlik hizmetlerini etkili yürütebilmek için öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşları ile etkili iletişim ve iş birliği kurar. | X | |||||
| 23 | Çeşitli uyum bozukluklarına sahip öğrencilerin tespit edilmesi, müdahale planının geliştirilmesi, uygulama ve izleme süreçlerini gerçekleştirir. | X | |||||
| 24 | Bireysel ve grupla psikolojik danışma yapabilme becerisini bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını planlar. | X | |||||
| 25 | Bireysel ve grupla psikolojik danışma yaparken bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır. | X | |||||
| 26 | Yaşam dönemlerinde ortaya çıkabilecek gelişimsel krizlerin sağaltımına yönelik bir rehberlik programını uygular. | X | |||||
| 27 | Rehberlik ve psikolojik danışma alanının etik ilkerine sadık kalarak olumlu kabul çerçevesine uygun etik anlayışı kazanır | X | |||||
| 28 | Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını dikkate alarak grupla ya da bireysel psikolojik danışma gerçekleştirir. | X | |||||
| 29 | Demokratik ve aktif katılım kararlılığına sahip bir şekilde sosyal yaşama dahil olur. | X | |||||
| 30 | Mesleki etik ilkelere riayet ederek farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlara uygun psikolojik danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır. | X | |||||
| 31 | İnsan ilişkileri ve iletişimin temel ilkelerine uygun mesleki tutum geliştirir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 | PÇ 21 | PÇ 22 | PÇ 23 | PÇ 24 | PÇ 25 | PÇ 26 | PÇ 27 | PÇ 28 | PÇ 29 | PÇ 30 | PÇ 31 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Aile kurumunun işlevlerini açıklar. | |||||||||||||||||||||||||||||||
| 2 | Aile yaşam döngüsünün aşamalarını bilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
| 3 | Aile yapısının özellikleri içinde aile uyumunu bozan özellikleri açıklar. | |||||||||||||||||||||||||||||||
| 4 | Sağlıklı ve sağlıksız ailenin özelliklerini sıralar. | |||||||||||||||||||||||||||||||
| 5 | Şiddet ve şiddet türlerini açıklar. | |||||||||||||||||||||||||||||||
| 6 | Çocuk istismar ve ihmali açısından risk grubunda bulunan çocukları analiz eder ve değerlendirir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
| 7 | Aile içindeki sorunların nedenlerini ve sonuçlarını tartışır. | |||||||||||||||||||||||||||||||
| 8 | Aile içindeki sorunlara nasıl yaklaşılması gerektiğini bilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
| 9 | Aile içi şiddetin çocuğun kişisel gelişimi üzerindeki olumsuz etkilerini açıklar. | |||||||||||||||||||||||||||||||
| 10 | Aile içi şiddeti önleyici müdahale çalışmalarını bilir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 70 |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| 2. Kısa Sınav | 10 |
| 1. Ödev | 10 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 50 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|