| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|
| Aile İçi İlişkiler ve İletişim | RPD 018 | 0 | 2 + 0 | 2 | 4 | 
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | İnsan İlişkileri ve İletişim Aile Danışmanlığı ve Etik Aile İçi Şiddet Ana-Baba Eğitimi Boşanma ve Boşanma Arabuluculuğu Kültüre Duyarlı Aile Danışmanlığı Evlilik Öncesi Psikolojik Danışma Türk Kültüründe Aile ve Çocuk Çocuk İstismarı ve İhmali  | 
                                
| Dersin Dili | Türkçe | 
| Dersin Seviyesi | Lisans | 
| Dersin Türü | Seçmeli | 
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MEHMET KAYA | 
| Dersi Verenler | Doç.Dr. MEHMET KAYA, | 
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Samet Makas  | 
                                
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim | 
| Dersin Amacı | Öğrencilere aile olgusunu, iletişim donanımlarını, aile içi iletişim çatışmalarının kaynaklarını ve sağlıklı aile yapısı için etkin iletişim kalıplarını öğrenmelerini sağlamak.  | 
                                
| Dersin İçeriği | Aile yapısı ve etkileşim örüntüleri, ailede etkili iletişim becerileri, temel iletişim becerileri, ben-sen biz dilleri, aile üyelerinin uygun olmayan iletişim dilleri, eşler arası iletişim, ebeveyn-çocuk iletişimi ve aileye yönelik iletişim eğitimi.  | 
                                
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri | 
|---|---|---|---|
| 1 | Aile kurumunun işlevlerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, | 
| 2 | Aile yaşam döngüsünün aşamalarını bilir. | Örnek Olay, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, | 
| 3 | Aile bireyleri arasındaki etkileşimi ifade eder. | Örnek Olay, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, | 
| 4 | Aile yapısının özellikleri içinde aile uyumunu bozan özellikleri açıklar. | Örnek Olay, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, | 
| 5 | Ailede anne baba tutumlarının çocuğun kişisel gelişimi üzerindeki etkilerini açıklar. | Örnek Olay, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, | 
| 6 | Farklı iletişim kuramlarını açıklar. | Örnek Olay, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, | 
| 7 | Ana baba çocuk sevgisinin aile içi iletişime etkisini kavrar. | Örnek Olay, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, | 
| 8 | Aile içi etkileşimi güçlendirecek becerileri tanır. | Örnek Olay, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, | 
| 9 | Sağlıklı ve sağlıksız ailenin özelliklerini sıralar. | Örnek Olay, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, | 
| 10 | Ülkemiz ve farklı kültürlerin aile kurumuna bakışı ve tarihsel süreç içerisindeki değişimini açıklar. | Örnek Olay, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, | 
| 11 | Ailede sosyal destek sistemini açıklar. | Örnek Olay, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, | 
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|
| 1 | Sevgi ve Aşk Psikolojisi | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. | 
| 2 | Aile Tanımları | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. | 
| 3 | Aile Türleri | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. | 
| 4 | Aile Tutumları | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. | 
| 5 | Aile Yaşam Döngüsü | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. | 
| 6 | Ailede Sosyal Destek | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. | 
| 7 | İletişim Kavramı ve İletişimin Temel Öğeleri | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. | 
| 8 | Ara sınav | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. | 
| 9 | Beş Sevgi Dili | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. | 
| 10 | Aile İçi İletişim | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. | 
| 11 | Aile Kural Koyma ve Çatışma Çözümü | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. | 
| 12 | Ailede Disiplin, İtaat ve Saygı | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. | 
| 13 | Aile Eğitimi ve Ailelere Yönelik Rehberlik Çalışmaları | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. | 
| 14 | Ailelere Yönelik Sosyal Hizmetler ve Ailelere Yardım Veren Kurumlar | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. | 
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Dökmen,Ü,.İletişim Çatışmaları ve Empati, Ankara, 2000 
 Nazlı, S. (2000). Aile Danışması. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım 
 Yıldırım, İ. (2006). Anne Baba Desteği ve Başarı; Anne Babalar Çocuklarına Nasıl Destek Olabilirler. Ankara: Anı Yayıncılık 
 Özuğurlu, K. (1996). Evlilik Raporu. İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi  | 
                                
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken mevcut toplumsal yapı ve kültürel dinamiklerin farkındadır. | X | |||||
| 2 | Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alan terminolojisini anadilin dil bilgisi kurallarına sadık kalarak kullanır. | X | |||||
| 3 | Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili duygu, düşünce ve olguları her türlü kültürel ve sosyal bağlamda ifade edebilecek dilsel etkileşimde bulunur | X | |||||
| 4 | Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını belirleyebilecek dilsel etkileşimde bulunur. | X | |||||
| 5 | Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahiptir. | X | |||||
| 6 | Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlar ile olumlu kabul çerçevesinde iletişim kurar. | X | |||||
| 7 | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanıyla ilgili araştırma yapabilme yeterliliklerini sıralar ve her birini açıklar. | X | |||||
| 8 | Mesleki danışmalık yardım sürecinde kullanılacak ölçme araçlarını amaçına uygun kullanır. | X | |||||
| 9 | Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri ile ilgili elde ettiği araştırma sonuçlarını amaca uygun şekilde yorumlar. | X | |||||
| 10 | Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları bilir. | X | |||||
| 11 | Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları amaçları doğrultusunda etkin kullanır. | X | |||||
| 12 | Çeşitli iletişim araçlarını kullanarak rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili bilgi, görüş ve önerilerini etkili şekilde ifade eder. | X | |||||
| 13 | Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını planlar. | X | |||||
| 14 | Danışana ve duruma özgü koşulları psikolojik danışma sürecini planlarken dikkate alır. | X | |||||
| 15 | Hizmet verdiği kurumun değişen ihtiyaçlarına uygun önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini gerçekleştirir. | X | |||||
| 16 | Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını yürütür ve sonlandırır. | X | |||||
| 17 | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için sosyal kaynaklarıından destek talep eder. | X | |||||
| 18 | Okul rehberlik ve psikolojik hizmetlerinin kapsamını bilir ve bu kapsam çerçevesinde okul paydaşlarına hizmet sunar. | X | |||||
| 19 | Gelişim, öğrenme ve kişilik kuramlarını referans alarak danışanların problemlerini bilimsel bir bakış ile çerçevelendirir. | X | |||||
| 20 | Ulusal ya da yerel çapta meydana gelebilecek travmatik olaylar sonrasında, sosyal sorumluluk çerçevesinde psikolojik danışma yardımı sunar. | X | |||||
| 21 | Psikolojik yardım sürecini yürütürken manevi ve evrensel değerleri gözetir. | X | |||||
| 22 | Rehberlik hizmetlerini etkili yürütebilmek için öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşları ile etkili iletişim ve iş birliği kurar. | X | |||||
| 23 | Çeşitli uyum bozukluklarına sahip öğrencilerin tespit edilmesi, müdahale planının geliştirilmesi, uygulama ve izleme süreçlerini gerçekleştirir. | X | |||||
| 24 | Bireysel ve grupla psikolojik danışma yapabilme becerisini bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını planlar. | X | |||||
| 25 | Bireysel ve grupla psikolojik danışma yaparken bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır. | X | |||||
| 26 | Yaşam dönemlerinde ortaya çıkabilecek gelişimsel krizlerin sağaltımına yönelik bir rehberlik programını uygular. | X | |||||
| 27 | Rehberlik ve psikolojik danışma alanının etik ilkerine sadık kalarak olumlu kabul çerçevesine uygun etik anlayışı kazanır | X | |||||
| 28 | Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını dikkate alarak grupla ya da bireysel psikolojik danışma gerçekleştirir. | X | |||||
| 29 | Demokratik ve aktif katılım kararlılığına sahip bir şekilde sosyal yaşama dahil olur. | X | |||||
| 30 | Mesleki etik ilkelere riayet ederek farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlara uygun psikolojik danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır. | X | |||||
| 31 | İnsan ilişkileri ve iletişimin temel ilkelerine uygun mesleki tutum geliştirir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 | PÇ 21 | PÇ 22 | PÇ 23 | PÇ 24 | PÇ 25 | PÇ 26 | PÇ 27 | PÇ 28 | PÇ 29 | PÇ 30 | PÇ 31 | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Aile kurumunun işlevlerini açıklar. | |||||||||||||||||||||||||||||||
| 2 | Aile yaşam döngüsünün aşamalarını bilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
| 3 | Aile bireyleri arasındaki etkileşimi ifade eder. | |||||||||||||||||||||||||||||||
| 4 | Aile yapısının özellikleri içinde aile uyumunu bozan özellikleri açıklar. | |||||||||||||||||||||||||||||||
| 5 | Ailede anne baba tutumlarının çocuğun kişisel gelişimi üzerindeki etkilerini açıklar. | |||||||||||||||||||||||||||||||
| 6 | Farklı iletişim kuramlarını açıklar. | |||||||||||||||||||||||||||||||
| 7 | Ana baba çocuk sevgisinin aile içi iletişime etkisini kavrar. | |||||||||||||||||||||||||||||||
| 8 | Aile içi etkileşimi güçlendirecek becerileri tanır. | |||||||||||||||||||||||||||||||
| 9 | Sağlıklı ve sağlıksız ailenin özelliklerini sıralar. | |||||||||||||||||||||||||||||||
| 10 | Ülkemiz ve farklı kültürlerin aile kurumuna bakışı ve tarihsel süreç içerisindeki değişimini açıklar. | |||||||||||||||||||||||||||||||
| 11 | Ailede sosyal destek sistemini açıklar. | 
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı | 
| 1. Ara Sınav | 70 | 
| 1. Kısa Sınav | 10 | 
| 2. Kısa Sınav | 10 | 
| 1. Ödev | 10 | 
| Toplam | 100 | 
| 1. Final | 50 | 
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 | 
| Toplam | 100 | 
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 13 | 2 | 26 | 
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 | 
| Kısa Sınav | 2 | 6 | 12 | 
| Ödev | 1 | 10 | 10 | 
| Final | 1 | 10 | 10 | 
| Toplam İş Yükü | 100 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4 | ||
| dersAKTSKredisi | 4 | ||