Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Aile İçi İlişkiler ve İletişim RPD 018 0 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler

İnsan İlişkileri ve İletişim

Aile Danışmanlığı ve Etik

Aile İçi Şiddet

Ana-Baba Eğitimi

Boşanma ve Boşanma Arabuluculuğu

Kültüre Duyarlı Aile Danışmanlığı

Evlilik Öncesi Psikolojik Danışma

Türk Kültüründe Aile ve Çocuk

Çocuk İstismarı ve İhmali

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MEHMET KAYA
Dersi Verenler Doç.Dr. MEHMET KAYA,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Samet Makas

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Öğrencilere aile olgusunu, iletişim donanımlarını, aile içi iletişim çatışmalarının kaynaklarını ve sağlıklı aile yapısı için etkin iletişim kalıplarını öğrenmelerini sağlamak.

Dersin İçeriği

Aile yapısı ve etkileşim örüntüleri, ailede etkili iletişim becerileri, temel iletişim becerileri, ben-sen biz dilleri, aile üyelerinin uygun olmayan iletişim dilleri, eşler arası iletişim, ebeveyn-çocuk iletişimi ve aileye yönelik iletişim eğitimi.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Aile kurumunun işlevlerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav, Ödev,
2 Aile yaşam döngüsünün aşamalarını bilir. Örnek Olay, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav,
3 Aile bireyleri arasındaki etkileşimi ifade eder. Örnek Olay, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav,
4 Aile yapısının özellikleri içinde aile uyumunu bozan özellikleri açıklar. Örnek Olay, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav,
5 Ailede anne baba tutumlarının çocuğun kişisel gelişimi üzerindeki etkilerini açıklar. Örnek Olay, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav,
6 Farklı iletişim kuramlarını açıklar. Örnek Olay, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav,
7 Ana baba çocuk sevgisinin aile içi iletişime etkisini kavrar. Örnek Olay, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav,
8 Aile içi etkileşimi güçlendirecek becerileri tanır. Örnek Olay, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav,
9 Sağlıklı ve sağlıksız ailenin özelliklerini sıralar. Örnek Olay, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav,
10 Ülkemiz ve farklı kültürlerin aile kurumuna bakışı ve tarihsel süreç içerisindeki değişimini açıklar. Örnek Olay, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav,
11 Ailede sosyal destek sistemini açıklar. Örnek Olay, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Sevgi ve Aşk Psikolojisi Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
2 Aile Tanımları Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
3 Aile Türleri Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
4 Aile Tutumları Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
5 Aile Yaşam Döngüsü Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
6 Ailede Sosyal Destek Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
7 İletişim Kavramı ve İletişimin Temel Öğeleri Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
8 Ara sınav Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
9 Beş Sevgi Dili Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
10 Aile İçi İletişim Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
11 Aile Kural Koyma ve Çatışma Çözümü Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
12 Ailede Disiplin, İtaat ve Saygı Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
13 Aile Eğitimi ve Ailelere Yönelik Rehberlik Çalışmaları Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
14 Ailelere Yönelik Sosyal Hizmetler ve Ailelere Yardım Veren Kurumlar Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Dökmen,Ü,.İletişim Çatışmaları ve Empati, Ankara, 2000

 

Nazlı, S. (2000). Aile Danışması. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım

 

Yıldırım, İ. (2006). Anne Baba Desteği ve Başarı; Anne Babalar Çocuklarına Nasıl Destek Olabilirler. Ankara: Anı Yayıncılık

 

Özuğurlu, K. (1996). Evlilik Raporu. İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken mevcut toplumsal yapı ve kültürel dinamiklerin farkındadır. X
2 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alan terminolojisini anadilin dil bilgisi kurallarına sadık kalarak kullanır. X
3 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili duygu, düşünce ve olguları her türlü kültürel ve sosyal bağlamda ifade edebilecek dilsel etkileşimde bulunur X
4 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını belirleyebilecek dilsel etkileşimde bulunur. X
5 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahiptir. X
6 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlar ile olumlu kabul çerçevesinde iletişim kurar. X
7 Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanıyla ilgili araştırma yapabilme yeterliliklerini sıralar ve her birini açıklar. X
8 Mesleki danışmalık yardım sürecinde kullanılacak ölçme araçlarını amaçına uygun kullanır. X
9 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri ile ilgili elde ettiği araştırma sonuçlarını amaca uygun şekilde yorumlar. X
10 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları bilir. X
11 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları amaçları doğrultusunda etkin kullanır. X
12 Çeşitli iletişim araçlarını kullanarak rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili bilgi, görüş ve önerilerini etkili şekilde ifade eder. X
13 Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını planlar. X
14 Danışana ve duruma özgü koşulları psikolojik danışma sürecini planlarken dikkate alır. X
15 Hizmet verdiği kurumun değişen ihtiyaçlarına uygun önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini gerçekleştirir. X
16 Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını yürütür ve sonlandırır. X
17 Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için sosyal kaynaklarıından destek talep eder. X
18 Okul rehberlik ve psikolojik hizmetlerinin kapsamını bilir ve bu kapsam çerçevesinde okul paydaşlarına hizmet sunar. X
19 Gelişim, öğrenme ve kişilik kuramlarını referans alarak danışanların problemlerini bilimsel bir bakış ile çerçevelendirir. X
20 Ulusal ya da yerel çapta meydana gelebilecek travmatik olaylar sonrasında, sosyal sorumluluk çerçevesinde psikolojik danışma yardımı sunar. X
21 Psikolojik yardım sürecini yürütürken manevi ve evrensel değerleri gözetir. X
22 Rehberlik hizmetlerini etkili yürütebilmek için öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşları ile etkili iletişim ve iş birliği kurar. X
23 Çeşitli uyum bozukluklarına sahip öğrencilerin tespit edilmesi, müdahale planının geliştirilmesi, uygulama ve izleme süreçlerini gerçekleştirir. X
24 Bireysel ve grupla psikolojik danışma yapabilme becerisini bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını planlar. X
25 Bireysel ve grupla psikolojik danışma yaparken bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır. X
26 Yaşam dönemlerinde ortaya çıkabilecek gelişimsel krizlerin sağaltımına yönelik bir rehberlik programını uygular. X
27 Rehberlik ve psikolojik danışma alanının etik ilkerine sadık kalarak olumlu kabul çerçevesine uygun etik anlayışı kazanır X
28 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını dikkate alarak grupla ya da bireysel psikolojik danışma gerçekleştirir. X
29 Demokratik ve aktif katılım kararlılığına sahip bir şekilde sosyal yaşama dahil olur. X
30 Mesleki etik ilkelere riayet ederek farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlara uygun psikolojik danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır. X
31 İnsan ilişkileri ve iletişimin temel ilkelerine uygun mesleki tutum geliştirir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ödev 10
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 6 12
Ödev 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 100
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4
Dersin AKTS Kredisi 4