Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Okulda Ruh Sağlığı RPD 008 0 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. TUNCAY AYAS
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Eda BİÇENER

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu ders boyunca öğrenciler, ruh sağlığı kavramını, okulda ruh sağlığının önemini, normal ve normal olmayan davranışların tanımını, çocukluk çağında görülen ruhsal bozuklukların ve uyum sorunlarının tanımını, nedenlerini öğrenmektedirler.

Dersin İçeriği

Ruh sağlığının tanımı ve ilişkili kavramlar; psikoloji ekollerine göre ruh sağlığı, okulda ruh sağlığını etkileyen faktörler, okulda ruh sağlığı ve insancı eğitim anlayışı; gelişim dönemlerine göre okulda ruh sağlığı; bilişsel ve duyuşsal öğrenmeler ve ruh sağlığı ilişkisi.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Ruh sağlığını tanımlar; ruh sağlığı yerinde olan bireylerin özelliklerini betimler; normal ve normal dışı davranış ölçütlerini bilir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
2 Ruh sağlığını etkileyen genetik, biyolojik ve psiko-sosyal etmenleri açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav,
3 Çeşitli kuramsal yaklaşımların, duygusal ve davranışsal bozuklukların nedenlerine ve düzeltilmesine ilişkin görüşlerini açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav,
4 Çocuklarda görülen çeşitli duygusal ve davranışsal sorunların belirtilerini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
5 Çocuklarda görülen çeşitli duygusal ve davranışsal sorunların nedenlerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav,
6 Çocukluk döneminde ruh sağlığını yetişkinlik döneminden farklı kılan özellikleri betimler. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav,
7 Çocuklarda görülen çeşitli duygusal ve davranışsal sorunların önlenmesi ve düzeltilmesi konusunda aile ve öğretmenlere yönelik önerileri tartışır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ruh sağlığının tanımı, Ruh sağlığı yerinde olan bireylerin özellikleri, Normal ve normal dışı davranış ölçütleri Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
2 Çocukluk döneminde ruh sağlığını yetişkinlik döneminden farklı kılan özellikler, Çocuklarda ruh sağlığını etkileyen etmenle Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
3 Temel psikoloji kuramlarına göre duygusal ve davranışsal bozuklukların nedenleri ve düzeltilmesi Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
4 Alışkanlık bozukluklarının (parmak emme, tırnak yeme) tanımı; nedenleri, tanı ve tedavisi, bu bozuklukların önlenmesi Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
5 Ruhsal bozuklukların ve uyum sorunlarını değerlendirme yöntemleri Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
6 Dışa atım bozukluklarının (enurezis, enkomprezis) tanımı; nedenleri, tanı ve tedavisi, bu bozuklukların önlenmesi Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
7 Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğunun belirtileri, nedenleri, tanı ve tedavisi, bu bozuklukların önlenmesi Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
8 Ara sınav Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
9 Kaygı bozukluklarının ve fobilerin belirtileri, nedenleri, tanı ve tedavisi, bu bozuklukların önlenmesi Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
10 Çocukluk çağı depresyonunun belirtileri, nedenleri, tanı ve tedavisi, bu bozuklukların önlenmesi Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
11 Otizm spekturum bozukluğunun belirtileri, nedenleri, tanısı ve sağaltım yöntemleri Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
12 Davranış bozukluklarının (yalan söyleme, çalma, saldırganlık, söz dinlememe/karşı gelme) tanımı, nedenleri, tanı ve tedavisi, Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
13 Duygu durum bozuklukları Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
14 Genel Değerlendirme Genel Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu

[1]  Kuzucu, Y. (2008). Küçükler için Büyüklere: Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı. İstanbul: Nobel Yayın              Türkçe
[2] Erbaş, D. (2010). Problem Davranışları Azaltmada Olumlu Davranışsal Destek Uygulamaları: Aile ve Öğretmen Eğitimi El Kitabı. Ankara: Maya Akademi.
.

Ders Kaynakları

[1] Sargın, N. (2001). Çocuklarda Ruh Sağlığı. İstanbul: Nobel Yayın Dağıtım

[2] Diken, İ.H. (2009). Erken Çocukluk Döneminde Davranış Problemleri ile Baş etme. Ankara: Maya Akademi. 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken mevcut toplumsal yapı ve kültürel dinamiklerin farkındadır. X
2 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alan terminolojisini anadilin dil bilgisi kurallarına sadık kalarak kullanır. X
3 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili duygu, düşünce ve olguları her türlü kültürel ve sosyal bağlamda ifade edebilecek dilsel etkileşimde bulunur X
4 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını belirleyebilecek dilsel etkileşimde bulunur. X
5 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahiptir. X
6 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlar ile olumlu kabul çerçevesinde iletişim kurar. X
7 Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanıyla ilgili araştırma yapabilme yeterliliklerini sıralar ve her birini açıklar. X
8 Mesleki danışmalık yardım sürecinde kullanılacak ölçme araçlarını amaçına uygun kullanır. X
9 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri ile ilgili elde ettiği araştırma sonuçlarını amaca uygun şekilde yorumlar. X
10 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları bilir. X
11 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları amaçları doğrultusunda etkin kullanır. X
12 Çeşitli iletişim araçlarını kullanarak rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili bilgi, görüş ve önerilerini etkili şekilde ifade eder. X
13 Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını planlar. X
14 Danışana ve duruma özgü koşulları psikolojik danışma sürecini planlarken dikkate alır. X
15 Hizmet verdiği kurumun değişen ihtiyaçlarına uygun önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini gerçekleştirir. X
16 Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını yürütür ve sonlandırır. X
17 Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için sosyal kaynaklarıından destek talep eder. X
18 Okul rehberlik ve psikolojik hizmetlerinin kapsamını bilir ve bu kapsam çerçevesinde okul paydaşlarına hizmet sunar. X
19 Gelişim, öğrenme ve kişilik kuramlarını referans alarak danışanların problemlerini bilimsel bir bakış ile çerçevelendirir. X
20 Ulusal ya da yerel çapta meydana gelebilecek travmatik olaylar sonrasında, sosyal sorumluluk çerçevesinde psikolojik danışma yardımı sunar. X
21 Psikolojik yardım sürecini yürütürken manevi ve evrensel değerleri gözetir. X
22 Rehberlik hizmetlerini etkili yürütebilmek için öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşları ile etkili iletişim ve iş birliği kurar. X
23 Çeşitli uyum bozukluklarına sahip öğrencilerin tespit edilmesi, müdahale planının geliştirilmesi, uygulama ve izleme süreçlerini gerçekleştirir. X
24 Bireysel ve grupla psikolojik danışma yapabilme becerisini bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını planlar. X
25 Bireysel ve grupla psikolojik danışma yaparken bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır. X
26 Yaşam dönemlerinde ortaya çıkabilecek gelişimsel krizlerin sağaltımına yönelik bir rehberlik programını uygular. X
27 Rehberlik ve psikolojik danışma alanının etik ilkerine sadık kalarak olumlu kabul çerçevesine uygun etik anlayışı kazanır X
28 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını dikkate alarak grupla ya da bireysel psikolojik danışma gerçekleştirir. X
29 Demokratik ve aktif katılım kararlılığına sahip bir şekilde sosyal yaşama dahil olur. X
30 Mesleki etik ilkelere riayet ederek farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlara uygun psikolojik danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır. X
31 İnsan ilişkileri ve iletişimin temel ilkelerine uygun mesleki tutum geliştirir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 6 12
Ödev 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 100
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4
Dersin AKTS Kredisi 4