Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Gelişim Psikolojisi I | RPD 102 | 2 | 2 + 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. BETÜL DÜŞÜNCELİ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. BETÜL DÜŞÜNCELİ, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör.Dr. Erol Uğur |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Bu dersin temel amacı, çocukluk ve ergenlik süresince meydana gelen fiziksel, zihinsel, duygusal ve sosyal gelişimi incelemektir. |
Dersin İçeriği | Gelişimle ilgili temel kavram ve ilkeler, gelişimi etkileyen faktörler: kalıtsal faktörler, çevresel faktörler, tarihsel zaman faktörü; gelişim kuramları: Freud’un psiko-seksüel gelişim kuramı, Erikson’un psiko-sosyal gelişim kuramı, Piaget’nin bilişsel gelişim kuramı, Maslow’un kişilik gelişimi kuramı, Levinson’un gelişim kuramı, ekolojik yaklaşım (Bronfenbrenner); doğum öncesi gelişim, çocukluk döneminde bedensel gelişim, bilişsel gelişim, kişilik gelişimi, ahlak gelişimi; ergenlik döneminde bedensel gelişim, ergenliğe özgü gelişim görevleri, ergenlikte bilişsel gelişim, kişilik gelişimi, ahlak gelişimi ve psiko-sosyal gelişim. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Gelişimle ilgili temel kavramları bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, |
2 | Gelişimin ilkelerini bilir ve bu ilkeler bağlamında anlayış kazanır. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, |
3 | Gelişimin etkileyen faktörleri ve bu ve bu faktörlerin kendileri arasındaki etkileşimin gelişim sürecin olacak olan yansımalarını ön görebilir . | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, |
4 | Gelişim kuramlarını bilir ve her bir kuramın gelişime ilişkin temel felsefesini anlar | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, |
5 | Kişilik gelişimi sürecinde Topografik kuramın temel kavramlarını kişilik gelişimi ile ilişkilendirerek açıklayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, |
6 | Kişilik gelişimi sürecinde Yapısal Kişilik kuramın temel kavramlarını kişilik gelişimi ile ilişkilendirerek açıklayabilir | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, |
7 | Kişilik gelişimi sürecinde Psikoseksüel Gelişim kuramın temel kavramlarını kişilik gelişimi ile ilişkilendirerek açıklayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, |
8 | Erikson’a göre psiko- sosyal gelişimi sürecini evreler halinde ve her bir evredeki olumlu ve olumsuz yaşantıların yetişkin yaşama olabilecek yansımalarını bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, |
9 | Piaget’in Zihinsel Gelişimi Kuramına göre zihinsel gelişimi ve bu gelişimdeki kritik dönemleri açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, |
10 | Ahlak gelişimi ve ahlaki yargımla yeteneğindeki kritik dönemleri, ahlaki yargılama yeteneğinin davranışsal sonuçlarını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Gelişimle ilgili temel kavram ve ilkeler | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
2 | Gelişimi etkileyen faktörler, kalıtsal faktörler, çevresel faktörler, tarihsel zaman faktörü | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
3 | Gelişim kuramları | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
4 | Doğum öncesi gelişim | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
5 | Çocukluk döneminde bedensel gelişim | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
6 | Çocukluk döneminde bilişsel gelişim | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
7 | Çocukluk döneminde kişilik gelişimi ve ahlak gelişimi | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
8 | Ara sınav | |
9 | Ergenlik döneminde bedensel gelişim | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
10 | Ergenliğe özgü gelişim görevleri | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
11 | Ergenlikte bilişsel gelişim | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
12 | Ergenlikte kişilik gelişimi | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
13 | Ergenlikte ahlak gelişimi ve psiko-sosyal gelişim | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
14 | Genel değerlendirme | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları |
[1] Bekir Onur, Gelişim Psikolojisi, İmge Kitapevi; [4] Nuray Senemoğlu. Gelişim Öğrenme ve Öğretim Kuramdan Uygulamaya, Yargı yayın evi. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken mevcut toplumsal yapı ve kültürel dinamiklerin farkındadır. | X | |||||
2 | Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alan terminolojisini anadilin dil bilgisi kurallarına sadık kalarak kullanır. | X | |||||
3 | Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili duygu, düşünce ve olguları her türlü kültürel ve sosyal bağlamda ifade edebilecek dilsel etkileşimde bulunur | X | |||||
4 | Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını belirleyebilecek dilsel etkileşimde bulunur. | X | |||||
5 | Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahiptir. | X | |||||
6 | Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlar ile olumlu kabul çerçevesinde iletişim kurar. | X | |||||
7 | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanıyla ilgili araştırma yapabilme yeterliliklerini sıralar ve her birini açıklar. | X | |||||
8 | Mesleki danışmalık yardım sürecinde kullanılacak ölçme araçlarını amaçına uygun kullanır. | X | |||||
9 | Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri ile ilgili elde ettiği araştırma sonuçlarını amaca uygun şekilde yorumlar. | X | |||||
10 | Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları bilir. | X | |||||
11 | Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları amaçları doğrultusunda etkin kullanır. | X | |||||
12 | Çeşitli iletişim araçlarını kullanarak rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili bilgi, görüş ve önerilerini etkili şekilde ifade eder. | X | |||||
13 | Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını planlar. | X | |||||
14 | Danışana ve duruma özgü koşulları psikolojik danışma sürecini planlarken dikkate alır. | X | |||||
15 | Hizmet verdiği kurumun değişen ihtiyaçlarına uygun önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini gerçekleştirir. | X | |||||
16 | Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını yürütür ve sonlandırır. | X | |||||
17 | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için sosyal kaynaklarıından destek talep eder. | X | |||||
18 | Okul rehberlik ve psikolojik hizmetlerinin kapsamını bilir ve bu kapsam çerçevesinde okul paydaşlarına hizmet sunar. | X | |||||
19 | Gelişim, öğrenme ve kişilik kuramlarını referans alarak danışanların problemlerini bilimsel bir bakış ile çerçevelendirir. | X | |||||
20 | Ulusal ya da yerel çapta meydana gelebilecek travmatik olaylar sonrasında, sosyal sorumluluk çerçevesinde psikolojik danışma yardımı sunar. | X | |||||
21 | Psikolojik yardım sürecini yürütürken manevi ve evrensel değerleri gözetir. | X | |||||
22 | Rehberlik hizmetlerini etkili yürütebilmek için öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşları ile etkili iletişim ve iş birliği kurar. | X | |||||
23 | Çeşitli uyum bozukluklarına sahip öğrencilerin tespit edilmesi, müdahale planının geliştirilmesi, uygulama ve izleme süreçlerini gerçekleştirir. | X | |||||
24 | Bireysel ve grupla psikolojik danışma yapabilme becerisini bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını planlar. | X | |||||
25 | Bireysel ve grupla psikolojik danışma yaparken bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır. | X | |||||
26 | Yaşam dönemlerinde ortaya çıkabilecek gelişimsel krizlerin sağaltımına yönelik bir rehberlik programını uygular. | X | |||||
27 | Rehberlik ve psikolojik danışma alanının etik ilkerine sadık kalarak olumlu kabul çerçevesine uygun etik anlayışı kazanır | X | |||||
28 | Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını dikkate alarak grupla ya da bireysel psikolojik danışma gerçekleştirir. | X | |||||
29 | Demokratik ve aktif katılım kararlılığına sahip bir şekilde sosyal yaşama dahil olur. | X | |||||
30 | Mesleki etik ilkelere riayet ederek farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlara uygun psikolojik danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır. | X | |||||
31 | İnsan ilişkileri ve iletişimin temel ilkelerine uygun mesleki tutum geliştirir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 | PÇ 21 | PÇ 22 | PÇ 23 | PÇ 24 | PÇ 25 | PÇ 26 | PÇ 27 | PÇ 28 | PÇ 29 | PÇ 30 | PÇ 31 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Gelişimle ilgili temel kavramları bilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Gelişimin ilkelerini bilir ve bu ilkeler bağlamında anlayış kazanır. | |||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Gelişimin etkileyen faktörleri ve bu ve bu faktörlerin kendileri arasındaki etkileşimin gelişim sürecin olacak olan yansımalarını ön görebilir . | |||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Gelişim kuramlarını bilir ve her bir kuramın gelişime ilişkin temel felsefesini anlar | |||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Kişilik gelişimi sürecinde Topografik kuramın temel kavramlarını kişilik gelişimi ile ilişkilendirerek açıklayabilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
6 | Kişilik gelişimi sürecinde Yapısal Kişilik kuramın temel kavramlarını kişilik gelişimi ile ilişkilendirerek açıklayabilir | |||||||||||||||||||||||||||||||
7 | Kişilik gelişimi sürecinde Psikoseksüel Gelişim kuramın temel kavramlarını kişilik gelişimi ile ilişkilendirerek açıklayabilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
8 | Erikson’a göre psiko- sosyal gelişimi sürecini evreler halinde ve her bir evredeki olumlu ve olumsuz yaşantıların yetişkin yaşama olabilecek yansımalarını bilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
9 | Piaget’in Zihinsel Gelişimi Kuramına göre zihinsel gelişimi ve bu gelişimdeki kritik dönemleri açıklar. | |||||||||||||||||||||||||||||||
10 | Ahlak gelişimi ve ahlaki yargımla yeteneğindeki kritik dönemleri, ahlaki yargılama yeteneğinin davranışsal sonuçlarını açıklar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 10 |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 15 |
2. Kısa Sınav | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 13 | 2 | 26 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 6 | 12 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 100 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4 | ||
dersAKTSKredisi | 4 |