| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme | EBB 303 | 5 | 2 + 0 | 2 | 3 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi LEVENT ERTUNA |
| Dersi Verenler | Doç.Dr. İSMAİL YILMAZ, Doç.Dr. GÜLDEN KAYA UYANIK, Doç.Dr. SÜLEYMAN DEMİR, Dr.Öğr.Üyesi LEVENT ERTUNA, Prof.Dr. RÜŞTÜ YEŞİL, |
| Dersin Yardımcıları | Arş.Gör.Dr. Levent ERTUNA |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Eğitim ve öğretimde ölçme ve değerlendirme ile ilgili kavramları tanıyarak, ölçmede geçerli, güvenilir ve kullanışlı ölçme tekniklerini nasıl kullanacağını öğrenir, ölçme sonuçları ile ilgili istatistiksel yöntemleri kullanmayı bilir. |
| Dersin İçeriği | Ölçme ve değerlendirmeyle ilgili kavramlar; Ölçmede hata; Korelasyon; Ölçme aracında bulunması gereken nitelikler: güvenirlik ve geçerlik; Eğitimde kullanılan ölçme araç ve yöntemleri; Test geliştirme süreci ve madde analizi; Test puanları üzerinde istatistiksel işlemler; Standart puanlar |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Ölçme kavramını ve çeşitlerini açıklar ve örnekler verir. | Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, |
| 2 | Değerlendirme kavramını ve türlerini açıklar ve örnek verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, |
| 3 | Ölçek çeşitlerini yorumlar ve aralarındaki farklılıkları tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, |
| 4 | Ölçmede hata türlerini yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay, | Sınav, |
| 5 | Bir ölçme aracında bulunması gerekli özellikleri (geçerlik, güvenirlik ve kullanışlılık) tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, | Sınav, |
| 6 | Ölçmede geçerlik ve güvenirlik arsındaki ilişkiyi açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, | Sınav, |
| 7 | Ölçme tekniklerini (yazılı sınavlar, çoktan seçmeli testler, doğru yanlış testleri, kısa cevap testleri, sözlü sınavlar) bütün özellikleri ile tartışır. | Tartışma, Örnek Olay, | Sınav, |
| 8 | Test planını hazırlar. | Anlatım, Tartışma, | Sınav, |
| 9 | Test analizlerini (güçlük indeksi ve ayırt edicilik gücü) bilir ve test sorularının güçlük indekslerini ve ayırt ediciliklerini hesaplar. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav, |
| 10 | Merkezi yığılma ölçülerinin(mod, medyan, aritmetik ortalama) ve merkezi dağılım ölçülerinin (ranj, standart sapma, çeyrek sapma, normal dağılım hesaplamalarını yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav, |
| 11 | Test geliştirme tekniklerini kullanır | Anlatım, Problem Çözme, | Sınav, |
| 12 | Anlatım, | Sınav, Ödev, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Tanımlar, uygulamalar ve problemler | Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma |
| 2 | Doğrudan ölçme, dolaylı ölçme, ölçek, ölçüt, bağıl ve mutlak ölçüt, ölçmede hata türleri ve ölçek çeşitleri (Sınıflama, sıralama, eşit aralıklı ve oranlı ölçekler) Mutlak ve bağıl değerlendirme | Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma |
| 3 | Ölçme aracında bulunması gereken özellikler: geçerlik, güvenirlik ve kullanışlılık | Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma |
| 4 | Geçerlik ile güvenirlik arasındaki ilişki, ölçmede güvenirlik nasıl hesaplanır? | Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma |
| 5 | Test analizleri: Güçlük indeksi ve ayırt ediciliğin hesaplanması | Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma |
| 6 | Sözlü sınavlar, kısa cevap testleri, doğru yanlış testleri , eşleştirmeli testler ve çoktan seçmeli testler | Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma |
| 7 | Merkezi yığılma ölçüleri (mod, medyan, aritmetik ortalama) | Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma |
| 8 | Merkezi dağılım ölçüleri (ranj, standart kayma, çeyrek kayma, normal dağılım) | Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma |
| 9 | Test puanları üzerinde bazı istatistiksel işlemler: Z ve T puanının hesaplanması | Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma |
| 10 | Duyuşsal Alan davranışlarının ölçülmesi: İlgi, tutum ve eğilim testleri | Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma |
| 11 | Psiko motor alan davranışlarının ölçülmesi: Performans testleri ve portfolyo değerelndirme | Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma |
| 12 | Test geliştirme ve soru hazırlama teknikleri | Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma |
| 13 | Ölçme sonuçlarının çeşitli grafiklerle gösterilmesi | Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma |
| 14 | Türkiyede ölçme ve değerlendirme ile ilgili temel sorunlar | Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Güler, N.(2016). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Pegem Akademi (9. Baskı), Ankara.TEKİN H. (2003) EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME. ANKARA: YARGI MATBAACILIK |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken mevcut toplumsal yapı ve kültürel dinamiklerin farkındadır. | ||||||
| 2 | Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alan terminolojisini anadilin dil bilgisi kurallarına sadık kalarak kullanır. | ||||||
| 3 | Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili duygu, düşünce ve olguları her türlü kültürel ve sosyal bağlamda ifade edebilecek dilsel etkileşimde bulunur | ||||||
| 4 | Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını belirleyebilecek dilsel etkileşimde bulunur. | ||||||
| 5 | Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahiptir. | ||||||
| 6 | Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlar ile olumlu kabul çerçevesinde iletişim kurar. | ||||||
| 7 | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanıyla ilgili araştırma yapabilme yeterliliklerini sıralar ve her birini açıklar. | ||||||
| 8 | Mesleki danışmalık yardım sürecinde kullanılacak ölçme araçlarını amaçına uygun kullanır. | ||||||
| 9 | Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri ile ilgili elde ettiği araştırma sonuçlarını amaca uygun şekilde yorumlar. | ||||||
| 10 | Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları bilir. | ||||||
| 11 | Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları amaçları doğrultusunda etkin kullanır. | ||||||
| 12 | Çeşitli iletişim araçlarını kullanarak rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili bilgi, görüş ve önerilerini etkili şekilde ifade eder. | ||||||
| 13 | Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını planlar. | ||||||
| 14 | Danışana ve duruma özgü koşulları psikolojik danışma sürecini planlarken dikkate alır. | ||||||
| 15 | Hizmet verdiği kurumun değişen ihtiyaçlarına uygun önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini gerçekleştirir. | ||||||
| 16 | Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını yürütür ve sonlandırır. | ||||||
| 17 | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için sosyal kaynaklarıından destek talep eder. | ||||||
| 18 | Okul rehberlik ve psikolojik hizmetlerinin kapsamını bilir ve bu kapsam çerçevesinde okul paydaşlarına hizmet sunar. | ||||||
| 19 | Gelişim, öğrenme ve kişilik kuramlarını referans alarak danışanların problemlerini bilimsel bir bakış ile çerçevelendirir. | ||||||
| 20 | Ulusal ya da yerel çapta meydana gelebilecek travmatik olaylar sonrasında, sosyal sorumluluk çerçevesinde psikolojik danışma yardımı sunar. | ||||||
| 21 | Psikolojik yardım sürecini yürütürken manevi ve evrensel değerleri gözetir. | ||||||
| 22 | Rehberlik hizmetlerini etkili yürütebilmek için öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşları ile etkili iletişim ve iş birliği kurar. | ||||||
| 23 | Çeşitli uyum bozukluklarına sahip öğrencilerin tespit edilmesi, müdahale planının geliştirilmesi, uygulama ve izleme süreçlerini gerçekleştirir. | ||||||
| 24 | Bireysel ve grupla psikolojik danışma yapabilme becerisini bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını planlar. | ||||||
| 25 | Bireysel ve grupla psikolojik danışma yaparken bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır. | ||||||
| 26 | Yaşam dönemlerinde ortaya çıkabilecek gelişimsel krizlerin sağaltımına yönelik bir rehberlik programını uygular. | ||||||
| 27 | Rehberlik ve psikolojik danışma alanının etik ilkerine sadık kalarak olumlu kabul çerçevesine uygun etik anlayışı kazanır | ||||||
| 28 | Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını dikkate alarak grupla ya da bireysel psikolojik danışma gerçekleştirir. | ||||||
| 29 | Demokratik ve aktif katılım kararlılığına sahip bir şekilde sosyal yaşama dahil olur. | ||||||
| 30 | Mesleki etik ilkelere riayet ederek farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlara uygun psikolojik danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır. | ||||||
| 31 | İnsan ilişkileri ve iletişimin temel ilkelerine uygun mesleki tutum geliştirir. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 | PÇ 21 | PÇ 22 | PÇ 23 | PÇ 24 | PÇ 25 | PÇ 26 | PÇ 27 | PÇ 28 | PÇ 29 | PÇ 30 | PÇ 31 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Ölçme kavramını ve çeşitlerini açıklar ve örnekler verir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
| 2 | Değerlendirme kavramını ve türlerini açıklar ve örnek verir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
| 3 | Ölçek çeşitlerini yorumlar ve aralarındaki farklılıkları tartışır. | |||||||||||||||||||||||||||||||
| 4 | Ölçmede hata türlerini yorumlar. | |||||||||||||||||||||||||||||||
| 5 | Bir ölçme aracında bulunması gerekli özellikleri (geçerlik, güvenirlik ve kullanışlılık) tartışır. | |||||||||||||||||||||||||||||||
| 6 | Ölçmede geçerlik ve güvenirlik arsındaki ilişkiyi açıklar. | |||||||||||||||||||||||||||||||
| 7 | Ölçme tekniklerini (yazılı sınavlar, çoktan seçmeli testler, doğru yanlış testleri, kısa cevap testleri, sözlü sınavlar) bütün özellikleri ile tartışır. | |||||||||||||||||||||||||||||||
| 8 | Test planını hazırlar. | |||||||||||||||||||||||||||||||
| 9 | Test analizlerini (güçlük indeksi ve ayırt edicilik gücü) bilir ve test sorularının güçlük indekslerini ve ayırt ediciliklerini hesaplar. | |||||||||||||||||||||||||||||||
| 10 | Merkezi yığılma ölçülerinin(mod, medyan, aritmetik ortalama) ve merkezi dağılım ölçülerinin (ranj, standart sapma, çeyrek sapma, normal dağılım hesaplamalarını yapar. | |||||||||||||||||||||||||||||||
| 11 | Test geliştirme tekniklerini kullanır | |||||||||||||||||||||||||||||||
| 12 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| 2. Kısa Sınav | 10 |
| 1. Ödev | 30 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 50 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
| Final | 1 | 14 | 14 |
| Ara Sınav | 1 | 7 | 7 |
| Ödev | 1 | 3 | 3 |
| Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
| Toplam İş Yükü | 76 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,04 | ||
| dersAKTSKredisi | 3 | ||