Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sosyal Bilgiler Eğitimi Semineri:Vatandaşlık Eğit SBE 514 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. HÜLYA ÇELİK
Dersi Verenler Doç.Dr. HÜLYA ÇELİK,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Vatandaşlık eğitiminin Sosyal Bilgiler eğitiminde yüksek lisans düzeyinde eleştirel olarak değerlendirmesi amaçlanmıştır.

Dersin İçeriği

Vatandaşlık eğitiminin ortaya çıkışı ve meşrutiyetten günümüze etkileri

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Vatandaşlık eğitiminin batıda ortaya çıkış sürecini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sözlü Sınav, Sınav,
2 Eski Yunan ve Roma’da vatandaşlık eğitim yapısını karşılaştırır. Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, Sınav, Sözlü Sınav,
3 Devrimlerin vatandaşlık eğitimi üzerindeki etkisini değerlendirir. Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Sözlü Sınav, Sınav,
4 Meşrutiyetin ilanının vatandaşlık eğitimine etkisini açıklar. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Sınav, Sözlü Sınav,
5 Cumhuriyetten günümüze vatandaşlık eğitiminde yaşanan gelişmeleri değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sözlü Sınav, Sınav,
6 Vatandaşlık eğitim modellerini karşılaştırır. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Sınav, Sözlü Sınav,
7 Ulusal vatandaşlık eğitimi ve etkilerini değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sözlü Sınav, Sınav,
8 Küresel vatandaşlık eğitimi ve etkilerini değerlendirir. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Sınav, Sözlü Sınav,
9 “Öteki” kavramının vatandaşlık eğitimindeki yerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sözlü Sınav,
10 Demokrasi, eşitlik, kimlik, dünya vatandaşlığı, çok kültürlülük ekseninde vatandaşlık eğitiminin önemini değerlendirir. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Sınav, Sözlü Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dersin tanıtımı
2 Eski Yunan ve Roma’da Vatandaşlık Eğitimi
3 Ortaçağ ve Yeniçağın Başlarında Vatandaşlık Eğitimi
4 Devrimler Çağında Vatandaşlık Eğitimi
5 2.Meşrutiyet ve Osmanlı’da Vatandaşlık Eğitiminin Ortaya Çıkışı
6 Cumhuriyet’ten Günümüze Vatandaşlık Eğitimi
7 Vatandaşlık Eğitim Modelleri
8 Ara sınav
9 Ulusal Vatandaşlık Eğitimi
10 Küresel Vatandaşlık Eğitimi
11 Vatandaşlık eğitimi ve kimlik oluşumu
12 Yurttaş ve “öteki “
13 Vatandaşlık eğitiminde demokrasi ve eşitlik vurgusu
14 Çok kültürlülük ve vatandaşlık eğitimi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Çelik, H. (2019). Vatandaşlık Eğitimi Üzerine. İstanbul: Kriter Yayınları.

Heater, D. (2007 ).Yurttaşlığın Kısa Tarihi, Ankara: İmge Kitabevi.
Üstel, F.(2005). Makbul Vatandaşın Peşinde, II. Meşrutiyetten Günümüze Vatandaşlık Eğitimi. İstanbul: İletişim Yayınları.
Kılıç-Oğuz, A.(2007). Fedakar Eş, Fedakar Yurttaş/Yurttaşlık Bilgisi ve Yurttaş Eğitimi, 1970-1990.
Habermas, J. (2005 ).Öteki Olmak, Ötekiyle Yaşamak. İstanbul:YKY.
Kymlicka, W.(1998). Çok Kültürlü Yurttaşlık/ Azınlık Haklarının Liberal Teorisi. İstanbul: Ayrıntı Yayınları
Üstel, F.(1999). Yurttaşlık ve Demokrasi. Ankara: Dost Kitabevi.
Balibar, E., Borne, D., Bouneineau, J., Copeaux, E., Leca, J., Schnapper, D. (1998). Dersimiz: Yurttaşlık. İstanbul: Kesit Yayıncılık.

Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 30
1. Performans Görevi (Seminer) 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 20 20
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 156
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,24
Dersin AKTS Kredisi 6