| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Üretim Yönetimi | EIS 540 | 0 | 3 + 0 | 3 | 7 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MUSTAFA CAHİT UNGAN |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. MUSTAFA CAHİT UNGAN, |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Asuman ÜSTÜNDAĞ |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Üretim felsefesi üzerinde durularak üretim kaynaklarının ve araçlarının yönetilmesi teknikleri öğretilerek, bunların ülke ekonomisi açısından önemi vurgulanarak kaynak verimliliği ve süreç etkinliği sağlanması ve arttırılması üzerinde odaklanılacaktır. |
| Dersin İçeriği | Bu derste, üretim kavramı üzerinde durularak üretim sisteminin ve onun çevresi ile birlikte “girdi-işlem-çıktı” süreci içindeki akışa paralel olarak ve yukarıda bahsedilen öğrenme çıktılarının öğrenciler tarafından kavranabilmesi için gerekli bilgiler verilerek teknikler öğretilecektir. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Üretim ve üretim yönetimi söz konusu olduğunda, gerekli kavram ve ilişkileri yorumlayarak görev tanımlarını oluşturur. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Ödev, |
| 2 | Üretilecek mal ve hizmetler için hangi tür girdilere ihtiyaç duyulacağını belirler. Bunların kullanım düzeylerini hesaplar ve uygun ürün/hizmet kombinasyonlarına karar verir. | Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Bireysel Çalışma, Beyin Fırtınası, Anlatım, | Sınav, Ödev, |
| 3 | Yeni işyeri/fabrika kurulmak istendiğinde en uygun kuruluş yeri seçimi için değerlendirme yapar. Mevcut işyerinde/tesiste yerleşim değişikliklerini önerir ve uygular. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Ödev, Sınav, |
| 4 | Tüketici ihtiyaçlarının karşılanması için yeni ürün geliştirme veya tasarım değişiklikleri sürecini planlar ve yönetir. Ürün hayat seyri için üretim stratejilerinin oluşturulmasında mühendislik ve işletme yönetimi kararlarına katkıda bulunur. | Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Bireysel Çalışma, Beyin Fırtınası, Anlatım, | Sınav, Ödev, |
| 5 | Üretim faaliyetini oluşturan sürecin yönetilmesinde ve görevlerin dağıtılmasında mevcut durum ile işletme amaçları arasında kritik dengeyi kurmak amacıyla planlar yapılmasına katkıda bulunur ve uygular. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Ödev, Sınav, |
| 6 | Üretim sürecinde kullanılacak kaynakların nasıl temin edilip kullanılacağına dair planlar yapar ve uygular. Kaynak verimliliği ve süreç etkinliği için çalışmalar yapar, israfı önler | Tartışma, Anlatım, Beyin Fırtınası, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, |
| 7 | Mal üretimi ve hizmetin sunumunu gerçekleştirecek alanları değerlendirerek en uygun zaman-miktar-maliyet dengesini gerçekleyecek yerleşimleri betimler. | Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
| 8 | Süreç içindeki darboğazları tanımlar, darboğaz problemlerinin çözülmesine katkıda bulunur, işletme amaçları için yerleşimleri betimler. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, |
| 9 | Üretim için kullanılacak girdiler ile süreç içindeki faaliyetleri tasarlar, planları yapar ve ihtiyaç duyulan eksikliklerin nasıl ve ne zaman giderileceğine karar verilmesine yardımcı olur. | Bireysel Çalışma, Beyin Fırtınası, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
| 10 | Proje yönetiminde faaliyetleri tasvir eder, yönetir, işlerin uygun bütçe ile ve zamanında gerçekleşmesini sağlamak üzere planlar yapar, proje ekiplerine katılır veya yönetir. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Üretim, Üretim yönetimi kavramlarının tanıtılması, Üretim Yönetimindeki tarihsel gelişim, Üretim Yönetiminde Planlama Kavramı, Üretim Yönetimi stratejileri, ÜY’nin işletme organizasyonu içindeki yeri. | Ayanoğlu, Murat, (2006), Üretim Yönetimi Ders Notları, Sakarya Yayıncılık, Sakarya, Kobu Bülent, Üretim Yönetimi, Beta Kitabevi, İstanbul, 2009 |
| 2 | Üretim sistemi kavramı, çeşitleri ve üretim sistemlerinin özellikleri. | Ayanoğlu, Murat, (2006), Üretim Yönetimi Ders Notları, Sakarya Yayıncılık, Sakarya, Kobu Bülent, Üretim Yönetimi, Beta Kitabevi, İstanbul, 2009 |
| 3 | Üretimde verimlilik ve etkinlik, kaynakların verimli kullanılması, değişken ve sabit kaynakların verimli yönetilmeleri. | Ayanoğlu, Murat, (2006), Üretim Yönetimi Ders Notları, Sakarya Yayıncılık, Sakarya, Kobu Bülent, Üretim Yönetimi, Beta Kitabevi, İstanbul, 2009 |
| 4 | Talep tahmin yöntemleri | Ayanoğlu, Murat, (2006), Üretim Yönetimi Ders Notları, Sakarya Yayıncılık, Sakarya, Kobu Bülent, Üretim Yönetimi, Beta Kitabevi, İstanbul, 2009 |
| 5 | Talep tahmin yöntemleri | Ayanoğlu, Murat, (2006), Üretim Yönetimi Ders Notları, Sakarya Yayıncılık, Sakarya, Kobu Bülent, Üretim Yönetimi, Beta Kitabevi, İstanbul, 2009 |
| 6 | Kuruluş yeri seçimi | Ayanoğlu, Murat, (2006), Üretim Yönetimi Ders Notları, Sakarya Yayıncılık, Sakarya, Kobu Bülent, Üretim Yönetimi, Beta Kitabevi, İstanbul, 2009 |
| 7 | Kuruluş yeri düzenleme | Ayanoğlu, Murat, (2006), Üretim Yönetimi Ders Notları, Sakarya Yayıncılık, Sakarya, Kobu Bülent, Üretim Yönetimi, Beta Kitabevi, İstanbul, 2009 |
| 8 | Lojistik Yönetimi | Ayanoğlu, Murat, (2006), Üretim Yönetimi Ders Notları, Sakarya Yayıncılık, Sakarya, Kobu Bülent, Üretim Yönetimi, Beta Kitabevi, İstanbul, 2009 |
| 9 | Ara sınav | Ayanoğlu, Murat, (2006), Üretim Yönetimi Ders Notları, Sakarya Yayıncılık, Sakarya, Kobu Bülent, Üretim Yönetimi, Beta Kitabevi, İstanbul, 2009 |
| 10 | Bütünleşik plan, ana üretim çizelgesi, Malzeme ihtiyaç planı | Ayanoğlu, Murat, (2006), Üretim Yönetimi Ders Notları, Sakarya Yayıncılık, Sakarya, Kobu Bülent, Üretim Yönetimi, Beta Kitabevi, İstanbul, 2009 |
| 11 | Bütünleşik plan, ana üretim çizelgesi, Malzeme ihtiyaç planı | Ayanoğlu, Murat, (2006), Üretim Yönetimi Ders Notları, Sakarya Yayıncılık, Sakarya, Kobu Bülent, Üretim Yönetimi, Beta Kitabevi, İstanbul, 2009 |
| 12 | İş analizi | Ayanoğlu, Murat, (2006), Üretim Yönetimi Ders Notları, Sakarya Yayıncılık, Sakarya, Kobu Bülent, Üretim Yönetimi, Beta Kitabevi, İstanbul, 2009 |
| 13 | Tam zamanında üretim | Ayanoğlu, Murat, (2006), Üretim Yönetimi Ders Notları, Sakarya Yayıncılık, Sakarya, Kobu Bülent, Üretim Yönetimi, Beta Kitabevi, İstanbul, 2009 |
| 14 | AMAÇ kitabı ile derste anlatılanlar arasındaki uyumun tartışılması. Hazırlanan ödevlerin tartışılması. | Goldratt, Eliyahu (Çeviri:Ayşe Bilge Dicleli) (1984-1992-2004)AMAÇ:“Sürekli İyileştirme Süreci”, Optimist yayınevi, İş Romanları Yayın No: 125 |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Ayanoğlu, Murat, (2006), Üretim Yönetimi Ders Notları, Sakarya Yayıncılık, Sakarya, Kobu Bülent, Üretim Yönetimi, Beta Kitabevi, İstanbul, 2009 |
| Ders Kaynakları | Goldratt, Eliyahu (Çeviri:Ayşe Bilge Dicleli) (1984-1992-2004)AMAÇ:“Sürekli İyileştirme Süreci”, Optimist yayınevi, İş Romanları Yayın No: 125 |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İşletme temellerini ve ekonomi, finans, pazarlama, muhasebe ve yönetim dahil olmak üzere işletme işlevlerini anladığınızı gösterme | ||||||
| 2 | Bir kuruluşun stratejik yönünü ve kurumsal entegrasyonunu değerlendirme | ||||||
| 3 | Verilerin ve / veya bilgilerin mantığını, geçerliliğini ve alaka düzeyini tanımlayın ve değerlendirme | ||||||
| 4 | Bilgiye dayalı ve uygulanabilir sonuçlar ve öneriler yapıma | ||||||
| 5 | Anlaşılır, özlü ve mantıklı iş belgeleri yazma. | ||||||
| 6 | Etkili ve anlaşılır sözlü iletişim becerileri geliştirme | ||||||
| 7 | Organizasyonların sürdürülebilirliklerine ve sosyal sorumluluk çalışmalarına yönelik öneriler geliştirmek. | ||||||
| 8 | Etik çatışmaları analiz etmek ve etkili çözümler üretmek. | ||||||
| 9 | Bireysel liderlik tarzlarına göre diğerlerine liderlik yapmak için güçlü yaklaşımlar formüle etmek | ||||||
| 10 | Takımlar halinde etkin olarak etkileşimde bulunabilmek. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Üretim ve üretim yönetimi söz konusu olduğunda, gerekli kavram ve ilişkileri yorumlayarak görev tanımlarını oluşturur. | ||||||||||
| 2 | Üretilecek mal ve hizmetler için hangi tür girdilere ihtiyaç duyulacağını belirler. Bunların kullanım düzeylerini hesaplar ve uygun ürün/hizmet kombinasyonlarına karar verir. | ||||||||||
| 3 | Yeni işyeri/fabrika kurulmak istendiğinde en uygun kuruluş yeri seçimi için değerlendirme yapar. Mevcut işyerinde/tesiste yerleşim değişikliklerini önerir ve uygular. | ||||||||||
| 4 | Tüketici ihtiyaçlarının karşılanması için yeni ürün geliştirme veya tasarım değişiklikleri sürecini planlar ve yönetir. Ürün hayat seyri için üretim stratejilerinin oluşturulmasında mühendislik ve işletme yönetimi kararlarına katkıda bulunur. | ||||||||||
| 5 | Üretim faaliyetini oluşturan sürecin yönetilmesinde ve görevlerin dağıtılmasında mevcut durum ile işletme amaçları arasında kritik dengeyi kurmak amacıyla planlar yapılmasına katkıda bulunur ve uygular. | ||||||||||
| 6 | Üretim sürecinde kullanılacak kaynakların nasıl temin edilip kullanılacağına dair planlar yapar ve uygular. Kaynak verimliliği ve süreç etkinliği için çalışmalar yapar, israfı önler | ||||||||||
| 7 | Mal üretimi ve hizmetin sunumunu gerçekleştirecek alanları değerlendirerek en uygun zaman-miktar-maliyet dengesini gerçekleyecek yerleşimleri betimler. | ||||||||||
| 8 | Süreç içindeki darboğazları tanımlar, darboğaz problemlerinin çözülmesine katkıda bulunur, işletme amaçları için yerleşimleri betimler. | ||||||||||
| 9 | Üretim için kullanılacak girdiler ile süreç içindeki faaliyetleri tasarlar, planları yapar ve ihtiyaç duyulan eksikliklerin nasıl ve ne zaman giderileceğine karar verilmesine yardımcı olur. | ||||||||||
| 10 | Proje yönetiminde faaliyetleri tasvir eder, yönetir, işlerin uygun bütçe ile ve zamanında gerçekleşmesini sağlamak üzere planlar yapar, proje ekiplerine katılır veya yönetir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 25 |
| 1. Ödev | 37 |
| 2. Ödev | 38 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 20 |
| 1. Final | 80 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 30 | 30 |
| Ödev | 2 | 25 | 50 |
| Toplam İş Yükü | 176 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 7,04 | ||
| dersAKTSKredisi | 7 | ||