| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Geleneksel Türk El Sanatları Tarihi I | TEZ 225 | 3 | 2 + 0 | 2 | 4 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. AYŞE ÜSTÜN |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Geleneksel Türk El Sanatlarının tarihsel süreci, üretilmiş eserlerin teorik ve görsel eğitim yöntemleriyle öğrenciye kazandırılması ve bu doğrultuda kültür varlıklarını koruma yetkinliği amaçlanır. |
| Dersin İçeriği | Geleneksel Türk Sanatlarında yer alan ; Çini, Tezhip, Kalem İşleri, Halı- Kilim-Eski kumaş, Cilt, Hat, Ebru, Minyatür, Ahşap, Maden, Taş işçiliği tarihi ve sanatsal açıdan ele alınarak, kronolojik sıraya göre teorik olarak incelenecektir. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Geleneksel Türk El Sanatlarını tanır ve yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
| 2 | Sanat kolları ve yan disiplinler arasındaki ortak noktaların belirler ve buna bağlı otoriter bakış açısını oluşturur. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
| 3 | Ulusal kültür varlıklarını tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Bireysel Çalışma, | Ödev, Sınav, Sözlü Sınav, |
| 4 | Uygulamalı sanat kollan için altyapı oluşturarak geniş bir perspektif geliştirir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
| 5 | Kültür değerlerimiz açısından günümüze kadar gelen veya günümüzdeki yanlışlarını düzeltir ve bu konuda toplumu yönetir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
| 6 | Sanatsal faaliyetler sırasında geleneksel Türk el sanatlarının diğer alanlarındaki uygulamalardan etkileşimi bilimsel ve akademik ortamda uygular. | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Ders hakkında Yayımlanmış ve Süreli Yayınlar Hakkında bilgi. | |
| 2 | Derste öğretilecek konular ve kapsamları, muhtelit sanat alanlardaki yıl içi araştırma ödev konularının öğrencilere önerilmesi | |
| 3 | Ders Konularıyla ilgili Ödevlerin hazırlanmasındaki teknik kurallar ve tez çalışmasına hazırlık olarak konuların ve ödevlerin seçimi | |
| 4 | Tarihte Türk devletlerinin kurulduğu alanlar ve Türk sanat eserlerinin yayıldığı Alanlar Türk Sanatı ve Türkiye´de Yapılmış Sanat Eserlerinin Karakteristik Özellikleri. | |
| 5 | Tarihte Türk devletlerinin kurulduğu alanlar ve Türk sanat eserlerinin yayıldığı Alanlar Türk Sanatı ve Türkiye´de Yapılmış Sanat Eserlerinin Karakteristik Özellikleri. | |
| 6 | Tarihte Türk Devletlerinin Kurulduğu Alanlar ve Türk Sanat Eserlerinin yayıldığı Alanlar Türk Sanatı ve Türkiye´de Yapılmış Sanat Eserlerinin Karakteristik Özellikleri. | |
| 7 | Türkiye´de etnoğrafya müzelerinin kuruluş çalışmaları ve müzelerimizin bugünkü durumu | |
| 8 | Hun sanatı ve Türk sanatında hayvan üslubunun gelişmesi | |
| 9 | Orta Asya´daki Türk göçleri ve Uygur´ların Türk sanatındaki rolü. | |
| 10 | Kısa Sınav 2 | |
| 11 | Gazneliler, Karahanlılar ve Büyük Selçuklular Döneminde Türk sanatı. | |
| 12 | 13. yüzyılda Anadolu uygarlıklarında kültürel ve sosyal faaliyetler ve Türk kültüründe yerel ulusların etkisi | |
| 13 | Vize sınavı. | |
| 14 | Ödev değerlendirmesi. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları |
MERİÇ, Rıfkı Melûl, Türk Nakış San’atı Tarihi Araştırmaları, Ankara, 1953, |
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı |
|---|---|
| 1 | Geleneksel Türk El Sanatlarını tanır ve yorumlar. |
| 2 | Sanat kolları ve yan disiplinler arasındaki ortak noktaların belirler ve buna bağlı otoriter bakış açısını oluşturur. |
| 3 | Ulusal kültür varlıklarını tanır. |
| 4 | Uygulamalı sanat kollan için altyapı oluşturarak geniş bir perspektif geliştirir. |
| 5 | Kültür değerlerimiz açısından günümüze kadar gelen veya günümüzdeki yanlışlarını düzeltir ve bu konuda toplumu yönetir. |
| 6 | Sanatsal faaliyetler sırasında geleneksel Türk el sanatlarının diğer alanlarındaki uygulamalardan etkileşimi bilimsel ve akademik ortamda uygular. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 40 |
| 1. Kısa Sınav | 20 |
| 2. Kısa Sınav | 20 |
| 1. Ödev | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
| Kısa Sınav | 2 | 3 | 6 |
| Final | 1 | 4 | 4 |
| Toplam İş Yükü | 108 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,32 | ||
| dersAKTSKredisi | 4 | ||