Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İlk Okuma ve Yazma Öğretimi SNE 301 5 4 + 0 4 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi DURSUN AKSU
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi DURSUN AKSU,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Elife Nur Saydam

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

İlköğretim birinci sınıfa gelen ve okuma yazma bilmeyen öğrencilere ses esaslı ilk okuma yazma öğretiminin nasıl yapılacağı, okumayı ve yazmayı çocuklara nasıl öğreteceğini kazandırabilmektir.

Dersin İçeriği

Dinleme, konuşma, görsel okuma ve görsel sunu; okuma-yazma öğrenme alanları tanım ve süreçleri ile öğrenme alanları arasındaki ilişki, Türkçenin özellikleri, bu özelliklerin ilkokuma ve yazma öğretimine etkisi; ilkokuma ve yazma öğretiminin amaç ve ilkeleri, birinci sınıf öğretmeninin ve öğrencilerinin temel özellikleri; ilkokuma ve yazma öğretiminde verimsizlik-başarısızlık nedenleri, ilkokuma ve yazma öğretiminde kullanılan araç-gereçler(özellik ve etkileri, bu araçların seçimi, oluşturulması ve kullanımı); ilkokuma ve yazma öğretiminde uygulanan yöntemler (tanımları, özellikleri, sınıflandırılması, uygulamaları, yöntemlerin üstünlük ve sınırlılıkları); ses temelli cümle yöntemi( tanımı, ilkeleri, özellikleri, aşamaları ve uygulaması), ses temelli cümle yönteminin aşamaları doğrultusunda okuma ve yazma öğretimi uygulamaları.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programını tanır. Soru-Cevap, Anlatım, Sözlü Sınav, Sınav,
2 İlk okuma-yazmaya hazırlıkta etkinlikleri planlar. Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Performans Görevi,
3 İlk Okuma-Yazma öğretiminde yapılandırmacı yaklaşımı uygular. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Sınav, Sözlü Sınav,
4 İlk okuma yazma öğretiminde Ses Esaslı İlk Okuma Yazma Öğretim yöntemini uygular. Alıştırma ve Uygulama, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programının değerlendirilmesi [4]İlköğretim Programı Sayfa:1-8
2 İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programında İlk okuma-yazma öğretimi [4]İlköğretim Programı Sayfa: 89-95
3 Okumaya giriş (Okumanın Prensipleri), Okuma ve yazmanın temel amaçları [1] Sayfa 1-7, [2] Sayfa 268-298
4 Okuma yaklaşımları [1]sayfa: 9-10
5 Okumaya hazır oluşlulukla ilgili faktörler [1]sayfa: 19-26
6 Okuma ve yazma içerisinde kavram alanları(okuma Stratejileri-yazı yazma süreci ve yazılı ürünler) [3]sayfa: 256-280, [2] Sayfa 372-398
7 Okuma yazma ve dil gelişiminde ailenin rolü [1] sayfa: 26-45
8 Yazma, yazmaya etki eden unsurlar [1] sayfa: 46-58, [1] sayfa: 59-73 [LA]sayfa: 178-182
9 Ara sınav
10 Okuma yazma yöntemleri, ilk okuma yazmaya hazırlık, ilk okuma ve yazmaya başlama [1] sayfa: 77-96
11 İlk okuma yazma öğretimi uygulamaları [1] sayfa: 97-131
12 İlk okuma yazma öğretimi uygulamaları [1] Sayfa: 151-164
13 İlk okuma yazma öğretimi uygulamaları [1] Sayfa: 165- 177
14 Ölçme ve değerlendirme [1] Sayfa: 179-198, [3]sayfa: 194-196, [4]İlköğretim Programı Sayfa:96-99
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

[1]. Akyol, H (2005). Türkçe İlk Okuma Yazma Öğretimi. Ankara: PegemA Yayıncılık
[2]. Avery, C. (2002). Learning About Reading, Writing, and Teaching with First Graders. Heinemann.
[3]. Cramer, R.L. (2004). The Language Arts. New York. Pearson
[4]. MEB. (2005). İlköğretim Hayat Bilgisi Programı (1. 2. 3. Sınıflar). Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili bilgi ve becerileri açıklar; bu bilgi ve becerileri mesleğinde kullanabilecek düzeyde geliştirir. X
2 Farklı disiplinler ile ilgili kavram, fikir ve verileri sınıf öğretmenliği alanı ile ilişkilendirerek bilimsel yöntemle inceler, problemi tanımlar, analiz eder, değerlendirir ve tartışır. X
3 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve çözer. X
4 Toplum, aile ve bireyin özelliklerine uygun öğrenme gereksinimlerini belirler; bu gereksinimlere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular, değerlendirir ve yönetir. X
5 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili uygulamalarda karmaşık durumlarla karşılaştığında sorunu tanımlama ve çözme aşamalarında birey ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. X
6 Küresel ve toplumsal eğitim problemleri (sağlık, güvenlik, çevre, mesleki alanında vb.) ile ilgili iş sağlığı ve güvenliği konusunda yeterli bilince sahiptir. X
7 Yabancı literatürü tarayarak alanı ile ilgili güncel bilgileri edinip meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil kullanır. (European Language Portfolio Global Scale, Level B1). X
8 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili sorunlara ilişkin önerilerini etik kuralları dikkate alarak yazılı ve sözlü olarak aktarır. X
9 Disiplin içi ve disiplinler arası bir çalışmada bireysel veya takım olarak etkinlikleri planlar, yönetir ve rapor eder. X
10 Yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyerek bilim ve teknolojideki yenilikleri takip eder ve yeniliklere yönelik girişimci bir tutum geliştirir. X
11 Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunlara yönelik yaratıcı fikirler geliştirir. X
12 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili kaliteye yönelik kavramları bilir ve uygulamalar geliştirir. X
13 Evrensel ve kültürel değerlere (demokrasi, insan hakları, çevre bilinci, bilimsel, etik ve estetik değerler vb.) sahip çıkar. X
14 Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. X
15 Mesleki yaşamındaki paydaşlarını tanır, mesleki görev ve sorumluluklarını belirleyen kanunları bilir ve takip eder. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 40
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 24 24
Final 1 10 10
Performans Görevi (Uygulama) 1 20 20
Toplam İş Yükü 160
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,4
Dersin AKTS Kredisi 6