Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Erk. Çoc. Döneminde Doğa-Matematik ve Fen Eğitimi OOE 301 5 3 + 4 5 8
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. SUAT KOL
Dersi Verenler Öğr.Gör. SUZAN CÖMERT ÖZATA,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Esra Betül Kölemen

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Erken çocukluk dönemindeki çocuklar için doğa matematik ve fen etkinliklerinin önemini kavratma, doğa matematik ve fen öğretiminde kullanılan öğretim yöntem ve materyallerini tanıtma, uygulama düzeyinde bilgi ve beceri kazandırmaktır

Dersin İçeriği

Erken çocukluk eğitiminde doğa matematik ve fen etkinliklerinin ilkeleri, hedefleri, yararları, okul öncesi programlarındaki yeri. Fen ve matematik etkinlik ve materyalleri hazırlama ve uygulama

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Erken çocukluk eğitiminde doğa matematik ve fen eğitiminin yeri ve önemini açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Sınav, Ödev,
2 Fen deneylerine yönelik öğretimsel içeriği hazırlar Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev,
3 Erken çocukluk dönemindeki çocuklarına yönelik fen eğitimi yöntemlerine göre sunum yapar Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Benzetim, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
4 Çevre ve doğa eğitiminin önemini açıklar Anlatım, Problem Çözme, Sınav, Ödev,
5 Matematik kavramlarına yönelik öğretimsel içeriği hazırlar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Sınav, Ödev, Proje / Tasarım,
6 Erken çocukluk dönemindeki çocuklarına yönelik matematik öğretim materyali geliştirir. Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi,
7 Temel matematik kavramlarına yönelik hazırladığı materyalleri sunar Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Benzetim, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Erken çocukluk eğitiminde fen ve doğa etkinliklerinin yeri ve önemi Ders Notları- İlgili Slaytlar-Referanslar
2 Fenle ilgili kavramların oluşumu Ders Notları- İlgili Slaytlar-Referanslar
3 Fen eğitiminde kullanılacak temel bilimsel işlem alanları ve işlem alanlarına yönelik etkinlik örnekleri Ders Notları- İlgili Slaytlar-Referanslar
4 Okul öncesi programlarında kullanılan fen eğitimi yöntemleri Ders Notları- İlgili Slaytlar-Referanslar
5 Fen eğitiminde öğretmenin rolü Ders Notları- İlgili Slaytlar-Referanslar
6 Çevre ve doğa eğitimi Ders Notları- İlgili Slaytlar-Referanslar
7 Ara sınav Ders Notları- İlgili Slaytlar-Referanslar
8 Okul öncesi programlarında matematik etkinliklerinin yeri ve önemi Ders Notları- İlgili Slaytlar-Referanslar
9 Okul öncesi dönmede matematik eğitiminde kullanılan etkinlikler: müzik, oyun, dil, fen ve doğa, hikaye, kavram haritası, görsel sanat eğitimi Ders Notları- İlgili Slaytlar-Referanslar
10 Okul öncesinde kazandırılabilecek temel matematik kavramları: sınıflandırma, eşleştirme, karşılaştırma, sıralama, sayı kavramı Ders Notları- İlgili Slaytlar-Referanslar
11 Okul öncesinde kazandırılabilecek temel matematik kavramları: işlem kavramı, geometrik şekiller, uzaysal algı, ölçme, grafikler Ders Notları- İlgili Slaytlar-Referanslar
12 Temel matematik kavramlarını kullanarak etkinlikler hazırlama Ders Notları- İlgili Slaytlar-Referanslar
13 Hazırlanan etkinliklerin sunulması ve geliştirmeye yönelik değerlendirilmesi. Ders Notları- İlgili Slaytlar-Referanslar
14 Hazırlanan etkinliklerin sunulması ve geliştirmeye yönelik değerlendirilmesi. Dersin genel değerlendirilmesi. Ders Notları- İlgili Slaytlar-Referanslar
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Akman B (Editör) (2017). Okul Öncesi Dönemde Fen Eğitimi. Ankara: Anı Yayıncılık
Kandır A, Can M, Tuncer Y (2010) Okul Öncesi Dönemde Fen Eğitimi. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları
Arnas Y (2005) Okul Öncesi Dönemde Matematik Eğitimi. Adana: Nobel Kitabevi
Alisinanoğlu F, Özbey S, Kahveci G (2011) Okul Öncesinde Fen Eğitimi. Maya Akademi
Tahta F (2010). Erken Çocuklukta Fen Eğitimi ve Eğlenceli Deneyler. Ankara: Eğiten Kitap Yayınları
Kandır A, Orçan M (2010) Okul Öncesi Dönemde Matematik Eğitimi. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları
Özdaş A (Editör) (2004) Okul Öncesinde Fen ve Matematik Öğretimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları

Uludağ, G. (Editör) (2019) Erken Çocukluk Döneminde Matematik Eğitimi. Ankara: Nobel Yayınları

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Erken Çocukluk Dönemi/EÇD, Okul Öncesi Eğitim/OÖE alanı ile ilgili yeterli alt yapıya sahiptir. Bu alandaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri EÇD/OÖE süreçlerinde kullanır. X
2 Erken Çocuk Dönemi/ Okul Öncesi Eğitimde problem ve sorunlarını saptar, inceler, analiz eder, tanımlar, çözümüne yönelik uygun analitik yöntemler ile teknikleri seçer ve uygular. X
3 Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim alanının bileşen ve paydaşlarını bilir, belirler. İlgili, yetkili tüm katılımcıların katkı sağlayıcıların sürece katılımına yönelik planlama, etkinlikler organize eder, uygular. X
4 Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim süreç/lerinin gereksinim ve sorunlarını karşılamak üzere gerçekçi vizyon ve projeksiyon tasarımları geliştirir, çözüm ve önerilerini uygular. X
5 Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim için gerekli olan çağdaş teknik ve araçları seçer, kullanır. Bilişim teknolojilerini en az bir bilgisayar yazılımını (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde) etkin bir biçimde kullanır. X
6 Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim süreç/lerinde uygulamaya dönük gezi, gözlem, inceleme, araştırma, proje yapar. Ulaştığı bulgu, sonuç ve kazanımları analiz eder, yorumlar. X
7 Erken Çocukluk Dönemi/ Okul Öncesi Eğitimde bilgiyi elde etmek tekniklerini bilir. Bu amaçla kaynak araştırmaları yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır. X
8 OÖE Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir. X
9 Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; öğrenmeye açık olarak bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. X
10 Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir. X
11 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur. X
12
13
14
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Ödev 20
1. Kısa Sınav 20
2. Kısa Sınav 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 14 5 70
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 20 5 100
Ara Sınav 1 4 4
Kısa Sınav 1 10 10
Ödev 1 10 10
Toplam İş Yükü 194
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 7,76
Dersin AKTS Kredisi 8