| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Erk. Çoc. Döneminde Doğa-Matematik ve Fen Eğitimi | OOE 301 | 5 | 3 + 4 | 5 | 8 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SUAT KOL |
| Dersi Verenler | Öğr.Gör. SUZAN CÖMERT ÖZATA, |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Esra Betül Kölemen |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
| Dersin Amacı | Erken çocukluk dönemindeki çocuklar için doğa matematik ve fen etkinliklerinin önemini kavratma, doğa matematik ve fen öğretiminde kullanılan öğretim yöntem ve materyallerini tanıtma, uygulama düzeyinde bilgi ve beceri kazandırmaktır |
| Dersin İçeriği | Erken çocukluk eğitiminde doğa matematik ve fen etkinliklerinin ilkeleri, hedefleri, yararları, okul öncesi programlarındaki yeri. Fen ve matematik etkinlik ve materyalleri hazırlama ve uygulama |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Erken çocukluk eğitiminde doğa matematik ve fen eğitiminin yeri ve önemini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Sınav, Ödev, |
| 2 | Fen deneylerine yönelik öğretimsel içeriği hazırlar | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, |
| 3 | Erken çocukluk dönemindeki çocuklarına yönelik fen eğitimi yöntemlerine göre sunum yapar | Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Benzetim, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
| 4 | Çevre ve doğa eğitiminin önemini açıklar | Anlatım, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
| 5 | Matematik kavramlarına yönelik öğretimsel içeriği hazırlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
| 6 | Erken çocukluk dönemindeki çocuklarına yönelik matematik öğretim materyali geliştirir. | Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
| 7 | Temel matematik kavramlarına yönelik hazırladığı materyalleri sunar | Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Benzetim, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Erken çocukluk eğitiminde fen ve doğa etkinliklerinin yeri ve önemi | Ders Notları- İlgili Slaytlar-Referanslar |
| 2 | Fenle ilgili kavramların oluşumu | Ders Notları- İlgili Slaytlar-Referanslar |
| 3 | Fen eğitiminde kullanılacak temel bilimsel işlem alanları ve işlem alanlarına yönelik etkinlik örnekleri | Ders Notları- İlgili Slaytlar-Referanslar |
| 4 | Okul öncesi programlarında kullanılan fen eğitimi yöntemleri | Ders Notları- İlgili Slaytlar-Referanslar |
| 5 | Fen eğitiminde öğretmenin rolü | Ders Notları- İlgili Slaytlar-Referanslar |
| 6 | Çevre ve doğa eğitimi | Ders Notları- İlgili Slaytlar-Referanslar |
| 7 | Ara sınav | Ders Notları- İlgili Slaytlar-Referanslar |
| 8 | Okul öncesi programlarında matematik etkinliklerinin yeri ve önemi | Ders Notları- İlgili Slaytlar-Referanslar |
| 9 | Okul öncesi dönmede matematik eğitiminde kullanılan etkinlikler: müzik, oyun, dil, fen ve doğa, hikaye, kavram haritası, görsel sanat eğitimi | Ders Notları- İlgili Slaytlar-Referanslar |
| 10 | Okul öncesinde kazandırılabilecek temel matematik kavramları: sınıflandırma, eşleştirme, karşılaştırma, sıralama, sayı kavramı | Ders Notları- İlgili Slaytlar-Referanslar |
| 11 | Okul öncesinde kazandırılabilecek temel matematik kavramları: işlem kavramı, geometrik şekiller, uzaysal algı, ölçme, grafikler | Ders Notları- İlgili Slaytlar-Referanslar |
| 12 | Temel matematik kavramlarını kullanarak etkinlikler hazırlama | Ders Notları- İlgili Slaytlar-Referanslar |
| 13 | Hazırlanan etkinliklerin sunulması ve geliştirmeye yönelik değerlendirilmesi. | Ders Notları- İlgili Slaytlar-Referanslar |
| 14 | Hazırlanan etkinliklerin sunulması ve geliştirmeye yönelik değerlendirilmesi. Dersin genel değerlendirilmesi. | Ders Notları- İlgili Slaytlar-Referanslar |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Akman B (Editör) (2017). Okul Öncesi Dönemde Fen Eğitimi. Ankara: Anı Yayıncılık Uludağ, G. (Editör) (2019) Erken Çocukluk Döneminde Matematik Eğitimi. Ankara: Nobel Yayınları |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Erken Çocukluk Dönemi/EÇD, Okul Öncesi Eğitim/OÖE alanı ile ilgili yeterli alt yapıya sahiptir. Bu alandaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri EÇD/OÖE süreçlerinde kullanır. | X | |||||
| 2 | Erken Çocuk Dönemi/ Okul Öncesi Eğitimde problem ve sorunlarını saptar, inceler, analiz eder, tanımlar, çözümüne yönelik uygun analitik yöntemler ile teknikleri seçer ve uygular. | X | |||||
| 3 | Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim alanının bileşen ve paydaşlarını bilir, belirler. İlgili, yetkili tüm katılımcıların katkı sağlayıcıların sürece katılımına yönelik planlama, etkinlikler organize eder, uygular. | X | |||||
| 4 | Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim süreç/lerinin gereksinim ve sorunlarını karşılamak üzere gerçekçi vizyon ve projeksiyon tasarımları geliştirir, çözüm ve önerilerini uygular. | X | |||||
| 5 | Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim için gerekli olan çağdaş teknik ve araçları seçer, kullanır. Bilişim teknolojilerini en az bir bilgisayar yazılımını (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde) etkin bir biçimde kullanır. | X | |||||
| 6 | Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim süreç/lerinde uygulamaya dönük gezi, gözlem, inceleme, araştırma, proje yapar. Ulaştığı bulgu, sonuç ve kazanımları analiz eder, yorumlar. | X | |||||
| 7 | Erken Çocukluk Dönemi/ Okul Öncesi Eğitimde bilgiyi elde etmek tekniklerini bilir. Bu amaçla kaynak araştırmaları yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır. | X | |||||
| 8 | OÖE Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir. | X | |||||
| 9 | Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; öğrenmeye açık olarak bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. | X | |||||
| 10 | Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir. | X | |||||
| 11 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Erken çocukluk eğitiminde doğa matematik ve fen eğitiminin yeri ve önemini açıklar | |||||||||||
| 2 | Fen deneylerine yönelik öğretimsel içeriği hazırlar | |||||||||||
| 3 | Erken çocukluk dönemindeki çocuklarına yönelik fen eğitimi yöntemlerine göre sunum yapar | |||||||||||
| 4 | Çevre ve doğa eğitiminin önemini açıklar | |||||||||||
| 5 | Matematik kavramlarına yönelik öğretimsel içeriği hazırlar | |||||||||||
| 6 | Erken çocukluk dönemindeki çocuklarına yönelik matematik öğretim materyali geliştirir. | |||||||||||
| 7 | Temel matematik kavramlarına yönelik hazırladığı materyalleri sunar |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 40 |
| 1. Ödev | 20 |
| 1. Kısa Sınav | 20 |
| 2. Kısa Sınav | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| 1. Final | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 5 | 70 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 20 | 5 | 100 |
| Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
| Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 194 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 7,76 | ||
| dersAKTSKredisi | 8 | ||