| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Mimarlık Kuramı ve Tarihi I | MIM 105 | 1 | 3 + 0 | 3 | 4 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. HİLAL EREK İNCE |
| Dersi Verenler | Doç.Dr. TUĞBA AYAS ÖNOL, |
| Dersin Yardımcıları |
|
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
| Dersin Amacı | Mimari pratiklerin tarih öncesinden Rönesans sonuna kadar olan gelişimini öğrenmek |
| Dersin İçeriği | Mimarinin tarih öncesi olası kökenleri; farklı uygarlıklardaki tarihsel gelişimi bağlamında değerlendirilmesi; mimarlığın insan, çevre, düşüncelerin ve farklı tasarım yaklaşımlarının ifadesi olarak araştırılması. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Mimarlık Tarihi kavramını sorgular ve içeriğini tartışır | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
| 2 | Tarih öncesi mimari pratikleri öğrenir | Anlatım, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
| 3 | İlkçağ ve ortaçağdaki uygarlıkların mimari biçimlerini bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
| 4 | Farklı coğrafya ve kültürlerin mimari biçimlerini karşılaştırır | Anlatım, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Giriş: Mimarlığın kökleri | |
| 2 | Mimarlığın Kökleri: Doğa, Rit ve Tarih Öncesi Mimari Pratikler | Kostof, Spiro. A History of Architecture, Settings and Rituals, New York, Oxford: Oxford University Press, 1985. |
| 3 | Anadolu, Mısır ve Mezopotamya Uygarlıkları | Kostof, Spiro. A History of Architecture, Settings and Rituals; Richard Ingersoll - World Architecture A Cross-Cultural History |
| 4 | Antik Yunan Mimarlığı I | Tomlinson, R., A. Yunan Mimarlığı, çev. Rıfat Akbulut, İstanbul:Homer Kitabevi, 2003 |
| 5 | Antik Yunan Mimarlığı II | Tomlinson, R., A. Yunan Mimarlığı, çev. Rıfat Akbulut, İstanbul:Homer Kitabevi, 2003 |
| 6 | ARA SINAV | |
| 7 | Roma Mimarlığı | Roma Mimarlığı Derse Giriş: https://www.youtube.com/watch?v=OMPQt4ztezU |
| 8 | Roma Mimarlığı, Kent Kültürü ve Kamusal Alan Tartışması | AKYÜREK, E., Ortaçağdan Yeniçağ’a Felsefe ve Sanat,Kabalcı,1998. |
| 9 | Bizans Mimarlığı ve Kozmopolit Mimari Biçim | Semavi, Eyice. Bizans Mimarisi |
| 10 | Erken Dönem Osmanlı Mimarlığı | Hillenbrand, Robert. İslam Sanatı ve Mimarlığı, İstanbul: Homer Kitabevi, 2007. |
| 11 | Selçuklu Mimarisi | Ögel, Semra. Anadolu´nun Selçuklu Çehresi. Istanbul: Akbank, 1994. |
| 12 | Ortaçağ Mimarlığı: Romanesk ve Barok | AKYÜREK, E., Ortaçağdan Yeniçağ’a Felsefe ve Sanat,Kabalcı,1998. |
| 13 | Ortaçağ Mimarlığı: Gotik ve Skolastik Düşünce | Panofsky, Erwin. 2014.Gotik Mimarlık ve Skolastik Felsefe: Ortaçağda Sanat, Felsefe ve Din Arasındaki Benzerliklerin İncelenmesi, çev. Engin Akyürek, İstanbul: Kabalcı Yayıncılık |
| 14 | Rönesans Dönemi Mimarlığı | KURAN, A., “Rönesans Sanatı ve Mimarisi: 16. Yüzyıl”, Osmanlı ve Batı’da Çağdaş Kültürün Oluşumu, 16-18. Yüzyıl, Metis Kitabevi, İstanbul, 1986, s.91-98. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Yok |
| Ders Kaynakları | Kostof, Spiro. A History of Architecture, Settings and Rituals, New York, Oxford: Oxford University Press, 1985. Ballantyne, Andrew - Key buildings from prehistory to the present _ plans, sections and elevations-Laurence King Publishing, 2012. Mansbridge, John. Graphic History of Architecture-Hennessey & Ingalls, 1999. Akyürek, E., Ortaçağdan Yeniçağ’a Felsefe ve Sanat,Kabalcı,1998. Ögel, Semra. Anadolu´nun Selçuklu Çehresi. Istanbul: Akbank, 1994. Kuran, A., “Rönesans Sanatı ve Mimarisi: 16. Yüzyıl”, Osmanlı ve Batı’da Çağdaş Kültürün Oluşumu, 16-18. Yüzyıl, Metis Kitabevi, İstanbul, 1986, s.91-98. Marvin Trachtenberg, Isabelle Hyman - Architecture_ From Prehistory to Postmodernity (2nd Edition)-Pearson, 2003. Richard Ingersoll - World Architecture A Cross-Cultural History |
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı |
|---|---|
| 1 | Mimarlık Tarihi kavramını sorgular ve içeriğini tartışır |
| 2 | Tarih öncesi mimari pratikleri öğrenir |
| 3 | İlkçağ ve ortaçağdaki uygarlıkların mimari biçimlerini bilir |
| 4 | Farklı coğrafya ve kültürlerin mimari biçimlerini karşılaştırır |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 40 |
| 1. Sözlü Sınav | 10 |
| 1. Ödev | 25 |
| 2. Ödev | 25 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 40 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
| Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 2 | 2 |
| Performans Görevi (Seminer) | 1 | 4 | 4 |
| Final | 1 | 3 | 3 |
| Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Sözlü Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü | 109 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,36 | ||
| dersAKTSKredisi | 4 | ||