| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Film / Video Teknikleri | GIT 214 | 4 | 2 + 2 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | None |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Arş.Gör. SAVAŞ YAVUZ |
| Dersi Verenler | Arş.Gör. SAVAŞ YAVUZ, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Sinematografinin temel öğelerinin, kavram ve terimlerinin anlatılmasını, film dilini oluşturan bileşenlerin yaratıcı üretim sürecindeki rolü ve öneminin açıklanmasını, bir ifade aracı olarak film biçiminin kavranmasını amaçlamaktadır. |
| Dersin İçeriği | Sinematografinin temel öğelerini ve bu öğelerin anlam yaratma sürecindeki işlevlerini içerir. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Film yapım tekniklerinin temel kavram ve terimlerini öğrenir. | Anlatım, Gösteri, Gösterip Yaptırma, | Sınav, |
| 2 | Film üretim sürecindeki evreleri öğrenir. Yapım departmanlarını ve görev dağılımlarını kavrar. | Anlatım, Gösteri, Gösterip Yaptırma, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
| 3 | Bir film tasarlamak için gerekli temel bilgileri edinir. | Anlatım, Gösterip Yaptırma, | Sınav, Ödev, |
| 4 | Çerçeve, ölçek ve açı gibi kavramları öğrenir. Görüntünün teknik oluşum sürecini kavrar. | Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, |
| 5 | Kamera ve ışık ekipmanlarını tanır. Güncel sistemleri ve işlevlerini öğrenir. | Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
| 6 | Temel post prodüksiyon mantığını, kurgu programlarını ve çalışma sistematiğini kavrar. Proje oluşturmayı öğrenir. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
| 7 | Color correction, color grading, miksaj ve mastering gibi post prodüksiyon aşamalarını deneyimler. Format, codec ve yayın kopyası gibi kavramları öğrenir. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, | Sınav, Ödev, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Giriş: sinematografinin temel öğeleri; film dili, film biçimi ve anlam yaratma sürecinin tartışılması,. | |
| 2 | Görüntü ve anlam: Sahne, Plan, Çekim ölçekleri, Kamera açıları | |
| 3 | Hareketli görüntü: sekans, sahne, plan, kamera hareketleri, alan derinliği | |
| 4 | Anlatı yapısı: Hollywood sineması ve Auteur sinemada temel yaklaşımlar | |
| 5 | Senaryo, örnekler üzerinden tartışma | |
| 6 | Çekim senaryosu, storyboard, dekupaj, örnekler üzerinden tartışma ve uygulama | |
| 7 | Kurgunun temel ilkeleri, kurguda anlam yaratma | |
| 8 | Kurgunun temel ilkeleri ve uygulama çalışmaları | |
| 9 | Işık, Aydınlatma, Renk: işlev ve anlam | |
| 10 | Aydınlatma uygulamaları | |
| 11 | Oyunculuk ve sanat yönetimi: temel yaklaşımlar, yeni eğilimler | |
| 12 | Filmde sesin ve sessizliğin yaratıcı kullanımı, müzik | |
| 13 | Film türleri ve sinematografi: kurmaca, belgesel, deneysel film, videoart, reklam filmi, videoklip | |
| 14 | Gerçeklik, biçim, uslüp: Sinematografik mekan- zaman yaratımı ve film dili bileşenlerinin analizi |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Sinematografi: Kuram ve Uygulama, Blain Brown, Hil Yayınları / Sinema Dizisi |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Görsel İletişim (Multimedya, Fotoğraf, Sinema, Grafik Tasarım) alanında ileri düzeyde bilgi ve donanıma sahip olmak, bu alanda edinilen kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilmek; alanındaki kavram, düşünce ve olguları bilimsel yöntemlerle inceleyebilmek, verileri yorumlayabilmek ve değerlendirebilmek. | ||||||
| 2 | Temel sanat ilkelerini bilmek, anlamak ve Görsel İletişim Tasarımı alanına uyarlayabilmek. | ||||||
| 3 | Bilgisayar destekli tasarım bilgisine sahip olmak; farklı alanlardaki tasarım teknikleri ve yöntemleri konusunda bilgi sahibi olmak ve bunları uygulayabilmek. Görsel kompozisyonun ilkelerini anlamak ve tasarım içinde uygulayabilmek. | ||||||
| 4 | Görsel iletişim tasarımı alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilmek, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilmek ve öğrenmesini yaşam boyu yönlendirebilmek. | ||||||
| 5 | Görsel iletişim tasarımı ile ilgili sorunları tanımlayabilmek, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilmek. | ||||||
| 6 | Görsel iletişim tasarımı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilmek; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilmek, nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilmek. | ||||||
| 7 | Disiplinlerarası etkileşimi önemseyerek görsel iletişim tasarımına temel oluşturan diğer disiplinlerden yararlanabilmek, bu disiplinlere ilişkin temel bilgilere sahip olabilmek ve farklı alanlardaki karşılıklı etkileşim için temel oluşturmak. | ||||||
| 8 | Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve grup üyesi olarak sorumluluk alabilmek; etkin iletişim becerisine sahip olmak. | ||||||
| 9 | Çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirebilmek, analiz ve yorum yapabilme kapasitesine sahip olmak. | ||||||
| 10 | İlgili sanat alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibi olabilmek. | ||||||
| 11 | Bir yabancı dili kullanarak görsel iletişim tasarımıyla ilgili bilgileri izleyebilmek. | ||||||
| 12 | Alanının üretim standartları konusunda yeterliliğe sahip olmak ve alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek. | ||||||
| 13 | Görsel iletişim ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olmak. | ||||||
| 14 | Çok yönlü ve açık fikirli düşünme modelini temel alarak soyut ve somut kavramları yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürebilmek. | ||||||
| 15 | Estetik farkındalığa sahip olabilmek. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Film yapım tekniklerinin temel kavram ve terimlerini öğrenir. | |||||||||||||||
| 2 | Film üretim sürecindeki evreleri öğrenir. Yapım departmanlarını ve görev dağılımlarını kavrar. | |||||||||||||||
| 3 | Bir film tasarlamak için gerekli temel bilgileri edinir. | |||||||||||||||
| 4 | Çerçeve, ölçek ve açı gibi kavramları öğrenir. Görüntünün teknik oluşum sürecini kavrar. | |||||||||||||||
| 5 | Kamera ve ışık ekipmanlarını tanır. Güncel sistemleri ve işlevlerini öğrenir. | |||||||||||||||
| 6 | Temel post prodüksiyon mantığını, kurgu programlarını ve çalışma sistematiğini kavrar. Proje oluşturmayı öğrenir. | |||||||||||||||
| 7 | Color correction, color grading, miksaj ve mastering gibi post prodüksiyon aşamalarını deneyimler. Format, codec ve yayın kopyası gibi kavramları öğrenir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 15 |
| 2. Ödev | 15 |
| 1. Kısa Sınav | 30 |
| 1. Ara Sınav | 40 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| 1. Final | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
| Ara Sınav | 1 | 7 | 7 |
| Ödev | 2 | 5 | 10 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 155 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,2 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||