Course Name Code Semester T+U Hours Credit ECTS
Philisophy Of Art TEB 012 0 2 + 0 2 4
Precondition Courses
Recommended Optional Courses
Course Language Turkish
Course Level Bachelor's Degree
Course Type Optional
Course Coordinator Dr.Öğr.Üyesi TUĞBA AYAS ÖNOL
Course Lecturers
Course Assistants
Course Category Field Proper Education
Course Objective

Discussing the possible link between art and philosophy; Studying the notions of art, artist, artwork and genius through various thinkers and their philosophies of art.

Course Content

The notions of aesthetics, beauty, culture, representation, artwork, artist and genius in the philosophies of art of various philosophers

# Course Learning Outcomes Teaching Methods Assessment Methods
1 Learns the thoughts of various philosophers on art Lecture, Question-Answer, Discussion, Testing, Oral Exam, Homework,
2 Comprehends the relation between arts and philosophy Lecture, Question-Answer, Discussion, Testing, Oral Exam,
3 Compares different aesthetic approaches Lecture, Question-Answer, Discussion, Testing, Oral Exam, Homework,
4 Learns the thoughts of various philosophers on arts Lecture, Question-Answer, Discussion, Testing, Oral Exam, Homework,
5 Nourishes his/her artistic background through the aesthetic theories mantioned Lecture, Question-Answer, Discussion, Testing, Oral Exam, Homework,
6 Develops new discussion points relating to art and philosophy Lecture, Question-Answer, Discussion, Testing, Oral Exam, Homework,
Week Course Topics Preliminary Preparation
1 What is philosophy of art?
2 Plato and Arts: Mimesis and Poiesis Platon, Devlet, çev. Sabahattin Eyüpoğlu, M.Ali Cimgöz, İstanbul: Remzi Kitabevi, 1992.
3 Aristoteles and Art of Tragedy Aristo, Poetika, Çev. İsmail Tunalı, İstanbul: Remzi Kitabevi, 2002.
4 Kant and Aesthetic Judgment: The concepts of beauty and sublime Kant, I. Yargı Yetisinin Eleştirisi, çev. Aziz Yardımlı, İstanbul: İdea Yayınevi, 2006.
5 Nietzsche and Ancient Greek: The Birth of Tragedy Nietzsche, F.W. 2003Müziğin Ruhundan Tragedya’nın Doğuşu, çev. İsmet Z.Eyüboğlu, İstanbul: Say Y.
6 MIDTERM
7 Being and Arts in Heidegger: The Origin of Work of Art and Van Gogh Heidegger, M. Sanat Eserinin Kökeni, çev. Fatih Tepebaşılı, İstanbul: De Ki Basım Yayım, 2011.
8 Walter Benjamin ve Sanat Eserinin Kaybolan Aurası Benjamin, W. 2001“Tekniğin Olanaklarıyla Yeniden Üretilebildiği Çağda Sanat Yapıtı”, çev. Ahmet Cemal, Pasajlar, YKY Yayınları: 50-86.
9 Adorno and Culture Industry Adorno, T. 2011. Kültür Endüstrisi, Kültür Yönetimi, İstanbul: İletişim Yayınları
10 Lyotard ve Yüce Estetiği: Barnett Newman Lyotard, Jean-François. “The Sublime and the Avant-Garde”, The Inhuman: Reflections on Time içinde, çev. Geoffrey Bennington ve Rachel Bowlby, Stanford, California: Stanford University Press, 1991, ss. 89-107.
11 Foucault ve Temsil Sorunsalı Foucault, M. Bu bir Pipo Değildir, çev. Selahattin Hilav. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 2008.
12 Merleau-Ponty, Eye and Mind : On Cezanne Ponty, M. Göz ve Tin, İstanbul: Metis Yayınları, 2003.
13 Deleuze, Flesh and Art: Francis Bacon Deleuze, G. Francis Bacon: Duyumsamanın Mantığı, çev. Can Batukan, Ece Erbay, İstanbul: Norguk Y.
14 Summary and Discussion
Resources
Course Notes
Course Resources

Adorno, T. 2011. Kültür Endüstrisi, Kültür Yönetimi, İstanbul: İletişim Yayınları

Aristo, Poetika, Çev. İsmail Tunalı, İstanbul: Remzi Kitabevi, 2002.

Ayas Önol, Tuğba. "Lyotard ile Avangard Sanat ve Yüce Estetiği Üzerine Düşünmek". FLSF (Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi) 14 / 27 (May 2019): 307-324.

Benjamin, W. 2001“Tekniğin Olanaklarıyla Yeniden Üretilebildiği Çağda Sanat Yapıtı”, çev. Ahmet Cemal, Pasajlar, YKY Yayınları: 50-86.

Bozkurt, Nejat. 2013. Sanat ve Estetik Kuramları, İstanbul: Sentez Yayıncılık

Foucault, M. Bu bir Pipo Değildir, çev. Selahattin Hilav. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 2008.

Heidegger, M. Sanat Eserinin Kökeni, çev. Fatih Tepebaşılı, İstanbul: De Ki Basım Yayım, 2011.

Kant, I. Yargı Yetisinin Eleştirisi, çev. Aziz Yardımlı, İstanbul: İdea Yayınevi, 2006.

Nietzsche, F.W. 2003Müziğin Ruhundan Tragedya’nın Doğuşu, çev. İsmet Z.Eyüboğlu, İstanbul: Say Y.

Platon, Devlet, çev. Sabahattin Eyüpoğlu, M.Ali Cimgöz, İstanbul: Remzi Kitabevi, 1992.

Ponty, M. Göz ve Tin, İstanbul: Metis Yayınları, 2003.

Sauvagnargues, A. Deleuze ve Sanat. çev. Nurten Sarıca. İstanbul: De Ki Yayınları, 2010.

Deleuze, G. Francis Bacon: Duyumsamanın Mantığı, çev. Can Batukan, Ece Erbay, İstanbul: Norguk Y.

Order Program Outcomes Level of Contribution
1 2 3 4 5
Evaluation System
Semester Studies Contribution Rate
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 20
1. Ödev 20
1. Sözlü Sınav 10
Total 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Total 100
ECTS - Workload Activity Quantity Time (Hours) Total Workload (Hours)
Course Duration (Including the exam week: 16x Total course hours) 16 2 32
Hours for off-the-classroom study (Pre-study, practice) 16 3 48
Mid-terms 1 2 2
Assignment 1 3 3
Oral Examination 1 1 1
Final examination 1 2 2
Total Workload 88
Total Workload / 25 (Hours) 3.52
dersAKTSKredisi 4