Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Coğrafi Bilgi Sistemi ve Uygulamaları AFY 523 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. CEM KIRLANGIÇOĞLU
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Afet yönetiminin; hazırlıklı olma, zarar azaltma, müdahale ve iyileştirme gibi dört ana evreden oluştuğu söylenebilir. Afet öncesini, afet sürecini ve afet sonrasını kapsayan bu ana evrelerin tamamında gelişmiş teknolojilerden faydalanılması durumunda afetler ile çok daha etkin bir mücadele yürütülebilecektir. Coğrafi Bilgi Sistemleri bu kapsamda hem çok çeşitli analizlere ve sorgulamalara imkân tanımakta hem de tüm sonuçların alanla doğrudan ilişkili haritalar şeklinde görüntülenmesine olanak tanımaktadır. Ders kapsamında öğrencilerin bu analiz ve sorgulamaları yapabilecekleri temel CBS yazılımları hakkında uygulamalı öğretim gerçekleştirilecektir.

Dersin İçeriği

Coğrafi Bilgi Sistemleri (CBS) ile Uzaktan Algılama tekniklerinden kısaca bahsedilecek ve bu teknolojiler ile ilgili bir CBS yazılımı üzerinden uygulamalar gerçekleştirilecektir. Ders kapsamında; 3 Boyutlu Sayısal Yükseklik Modelinin Oluşturulması, Eğim Analizi, Bakı Analizi, Sayısal Yüzey Modelinin Oluşturulması, Görülebilirlik Analizi, Yakınlık Analizi, Yoğunluk Analizi, Tampon Bölgeleme Analizi, Zamansal Değişim Analizi, Katmansal Bindirme Analizi vb. uygulamaların gerçekleştirilmesi planlanmaktadır. 

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
Kaynaklar
Ders Notu

Ders koordinatörünün notları ve sunumları

Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Afet Yönetimi alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi
2 Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi
3 Problem kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi
4 Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi
5 Afet Yönetiminde uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi
6 Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi
7 Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri
8 Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi
9 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi
10 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği
11 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi
12 Afet Yönetimi ile ilgili uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
1. Ödev 30
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 3 3
Kısa Sınav 2 1 2
Ödev 1 30 30
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 150
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6
Dersin AKTS Kredisi 6