| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Dinler Tarihi | ILA 318 | 6 | 4 + 0 | 4 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | Yok |
| Önerilen Seçmeli Dersler | Yok |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MUHAMMED ALİ BAĞIR |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. FUAT AYDIN, Doç.Dr. MUHAMMED ALİ BAĞIR, |
| Dersin Yardımcıları | Yok |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
| Dersin Amacı | Yaşayan dünya dinleri içinde, evrensel kategorisini giren dinler hakkında bilgilendirme |
| Dersin İçeriği | Budizim bir din olarak ortaya çıkışı; diğer hint dinlerinden farkı; inanç esasları |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Hindistan kökenli ve evrensel bir din olarak Budizm´in ortaya çıkışını ve Hinduizm´le ortak ve farklı yanlarını tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
| 2 | Semitik dinler kavramını ve Semitik bir din olarak Yahudiliği tanır. | Soru-Cevap, Anlatım, | Performans Görevi, Ödev, Sınav, |
| 3 | Yahudiliğin ortaya çıkışını temel (Tanrı, peygamber, kutsal kitap, ibadet, ölümden sonraki hayat vs. gibi)özelliklerini betimler. | Soru-Cevap, Anlatım, | Performans Görevi, Ödev, Sınav, |
| 4 | Yahudiliğin kadim ve modern dönemdeki durumunu saptar. | Soru-Cevap, Anlatım, | Performans Görevi, Ödev, Sınav, |
| 5 | Dünyanın en çok bağlısı bulunan dinlerden biri olan, Hıristiyanlığın Yahudi bir ortamda ortaya çıktığı ancak evrensel bir dine dönüştüğünü çözümler. | Soru-Cevap, Anlatım, | Performans Görevi, Ödev, Sınav, |
| 6 | Hıristiyanlığın bu evrenselleşme sürecinde geçirdiği değişiklikleri betimler. | Soru-Cevap, Anlatım, | Performans Görevi, Ödev, Sınav, |
| 7 | Hıristiyanların inanç esaslarını, mezhepler arasında bu inançlarla ilgili farklılıkları ve yeni Hıristiyan dini akımlarını tanır. | Soru-Cevap, Anlatım, | Performans Görevi, Ödev, Sınav, |
| 8 | Hıristiyanlığın çağdaş dünyadaki yerini saptar. | Soru-Cevap, Anlatım, | Performans Görevi, Ödev, Sınav, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Din, tanımı, tasnifleri; dinler tarihi tanımı, gelişimi, alt dalları, ilişkili olduğu bilimler | |
| 2 | ilkel dinler (Afrika, Avustralya dinleri); Şamanizm, Milli dinler: Konfüçyanizim, Taoizm, | |
| 3 | Şintoizm; Zerdüştlük, Maniheizm, Sabiilik | |
| 4 | Hinduizm, ortaya çıkışı, inanç esasları, kutsal kitapları, ibadetleri | |
| 5 | Cayinizm, Budizm hakkında genel bilgiler ;Budanın hayatı ve Budizmin tarihi | |
| 6 | Bir din olarak Budizmin inanç esasları, kutsal kitapları ve günümüz dünyasındaki yeri | |
| 7 | Yahudi kimdir; Yahudileri ifade etmek için kullanılan kavramlar | |
| 8 | SINAV | |
| 9 | Yahudilerin/Yahudiliğin tarihi; Yahudi mezhepleri (kadim-moder), inanç esasları:Tanrı anlayışı;Melek, vahiy, kutsal kitaplar; kutsal kitap eleştirisi | |
| 10 | Yahudilikte ibadet, hac ve Yahudi bayramları; Yahudiliğin diğer dinlere bakışı | |
| 11 | Hıristiyanlığa giriş (Hıristiyan kelimesi, kurucu şahsiyet olarakHz. İsanın hayatı); Hıristiyanlığın tarihi | |
| 12 | Hıristiyanlığın tarihi; Mezhepler (ortaçağ öncesi ve sonrası);Hıristiyan inanç esaslarının oluşumu ve konsiller: Tanrı anlayışı | |
| 13 | Kutsal kitapları, vahiy, melek, ahiret anlayışı;Hıristiyan ibadetleri ve sakrementlerHıristiyan ibadetleri | |
| 14 | Yeni Hıristiyan Dini Haraketleri; Genel Değerlendirme |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | [1] Fuat Aydın, Yahudilik, İnsan Yayınları, İstanbul 2004. |
| Ders Kaynakları | [2] Ömer Hılmi Budda, dinler Tarihi, İstanbul 1937. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. | ||||||
| 2 | Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). | ||||||
| 3 | Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. | ||||||
| 4 | Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | ||||||
| 5 | İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. | ||||||
| 6 | Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. | X | |||||
| 7 | Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. | ||||||
| 8 | İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. | ||||||
| 9 | Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. | X | |||||
| 10 | Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
| 11 | İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. | ||||||
| 12 | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. | ||||||
| 13 | İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. | X | |||||
| 14 | İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Hindistan kökenli ve evrensel bir din olarak Budizm´in ortaya çıkışını ve Hinduizm´le ortak ve farklı yanlarını tanır. | ||||||||||||||
| 2 | Semitik dinler kavramını ve Semitik bir din olarak Yahudiliği tanır. | ||||||||||||||
| 3 | Yahudiliğin ortaya çıkışını temel (Tanrı, peygamber, kutsal kitap, ibadet, ölümden sonraki hayat vs. gibi)özelliklerini betimler. | ||||||||||||||
| 4 | Yahudiliğin kadim ve modern dönemdeki durumunu saptar. | ||||||||||||||
| 5 | Dünyanın en çok bağlısı bulunan dinlerden biri olan, Hıristiyanlığın Yahudi bir ortamda ortaya çıktığı ancak evrensel bir dine dönüştüğünü çözümler. | ||||||||||||||
| 6 | Hıristiyanlığın bu evrenselleşme sürecinde geçirdiği değişiklikleri betimler. | ||||||||||||||
| 7 | Hıristiyanların inanç esaslarını, mezhepler arasında bu inançlarla ilgili farklılıkları ve yeni Hıristiyan dini akımlarını tanır. | ||||||||||||||
| 8 | Hıristiyanlığın çağdaş dünyadaki yerini saptar. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 10 |
| Toplam | 10 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
| Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
| Ödev | 1 | 2 | 2 |
| Performans Görevi (Seminer) | 1 | 2 | 2 |
| Final | 1 | 2 | 2 |
| Final | 1 | 2 | 2 |
| Toplam İş Yükü | 135 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,4 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||