Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kur'an Okuma ve Tecvid Iv ILA 202 4 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. MUSA ÖZİŞ
Dersi Verenler Öğr.Gör. MUSA ÖZİŞ, MUSTAFA AYDIN, Öğr.Gör. İLYAS ŞANLI, Öğr.Gör.Dr. BETÜL ÖZDİREK ŞAHİN,
Dersin Yardımcıları

Doç.Dr. Ali KARATAŞ, Dr.Öğr.Üyesi Ekrem GÜLŞEN, Mustafa AYDIN, Öğr.Gör. Musa ÖZİŞ, Öğr.Gör. İlyas ŞANLI

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Kur´an okuyabilme ve bazı pasajları ezberleme yeteneğinin geliştirilmesi.

Dersin İçeriği

Kutsal metni kendine özgü kurallar çerçevesinde ve kendi fonetik özelliklerini esas alan bir tarzda okumak.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kur´an harflerini orijinaline uygun telaffuz eder. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
2 Kur´an-ı Kerim´i yüzünden okuma becerisi kazanır. Bireysel Çalışma, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Ödev, Sözlü Sınav, Sınav,
3 Tahkîk, tertîl, tedvîr ve hadr gibi Kur´an okuyuş tarzlarını kavrar. Bireysel Çalışma, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Ödev, Sözlü Sınav, Sınav,
4 Vakıf-ibtida gibi kuralların ve raf-ı savt ve hafd-ı savt konularını analiz eder. Bireysel Çalışma, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Ödev, Sözlü Sınav, Sınav,
5 Rahman, Hucurat Sûrelerini tahkik tarzında okuyabilir. Bireysel Çalışma, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Ödev, Sözlü Sınav, Sınav,
6 Yasin, Mülk, Nebe´ ve Nâs-Duha Sûrelerini ezberden sunabilir. Bireysel Çalışma, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Ödev, Sözlü Sınav, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Yüzünden okuma (Rad Sûresi).
2 Kur´an okuyuş tarzları; tahkîk, tertîl, tedvîr ve hadr. Rahman Suresi´nin ezberlenmesi (1. ve 2. sayfa).
3 Yüzünden okuma (Rad Sûresi).
4 Rahman Suresi´nin ezberlenmesi (3. sayfa).
5 Yüzünden okuma (Rad Sûresi).
6 Rahman Suresi´nin ezberlenmesi (4. sayfa).
7 Yüzünden okuma (Rad Sûresi).Vakıf konusu, İbtidâ konusu.
8 Tecvid tahlilleri.
9 Yüzünden okuma (Kehf Sûresi).
10 HUcurat Suresi´nin ezberlenmesi (1. ve 2. sayfa).
11 Yüzünden okuma (Kehf Sûresi). Raf-ı savt ve hafd-ı savt konuları.
12 HUcurat Suresi´nin ezberlenmesi (3. sayfa).
13 Mülk ve Nebe´ sûrelerinin tedvir tarzıyla okunması.
14 Kısa sûrelerin tedvir tarzıyla okunması (Nâs-Duhâ).
Kaynaklar
Ders Notu

[1] Dağdeviren, A. (2016): Kur’an Okuma Sanatı Tecvid. Sakarya: Beşiz Yayınları.

Ders Kaynakları

[[2] Ğavsânî, Y. A. (1996): İlmü-Tecvid. Dimeşk.
[3] Muhammed Mekkî, N. (1970): Nihâyetü'l--Kavli'l-Müfîd fî İlmi-Tecvîd. Mısır: Matbaatü Mustafa el-Bâbî el-Halebî ve Evlâdihi.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. X
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde).
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. X
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular.
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. X
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir.
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. X
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. X
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır.
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. X
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. X
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir.
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
1. Sözlü Sınav 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Ara Sınav 1 5 5
Ödev 1 5 5
Sözlü Sınav 2 15 30
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 87
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,48
Dersin AKTS Kredisi 3