| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Tefsir I | ILA 108 | 2 | 4 + 0 | 4 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | Yok |
| Önerilen Seçmeli Dersler | Yok |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. BAYRAM DEMİRCİGİL |
| Dersi Verenler | Doç.Dr. EKREM GÜLŞEN, Doç.Dr. BAYRAM DEMİRCİGİL, Prof.Dr. GÖKHAN ATMACA, Prof.Dr. ALİ KARATAŞ, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
| Dersin Amacı | Kur’ân’ı anlama ve tefsir edebilme kabiliyetinin geliştirilmesi |
| Dersin İçeriği | Önemli bazı müfessirler ve eserleri; Kur’ân’ın bazı sûre ve ayetlerinin bu tefsirlerden seçilen örnek metinler ışığında anlaşılması. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Klasik ve Modern Dönem müfessirlerini ve Kur´ân´a yaklaşımını kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, |
| 2 | Klasik ve Modern Tefsir kaynaklarının özelliklerini tanır ve örnek metinleri kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, |
| 3 | Tefsir kaynaklarından farklı konulardaki metinleri çözer. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, |
| 4 | Kur’ân ayetlerini doğru olarak anlayıp yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, |
| 5 | Tefsir metinlerini analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, |
| 6 | Farklı tefsir ekollerini ve metotlarını kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Tefsir metotlarından kısaca bahsedip takip edilecek metot ve dersin kaynakları hakkında gerekli bilgilendirme | |
| 2 | Fâtiha Sûresinin önemi ve tefsiri. | |
| 3 | Duhâ Sûresinin tefsiri | |
| 4 | İnşirah ve Tîn Sûrelerinin tefsiri | |
| 5 | Alak Sûresinin tefsiri | |
| 6 | Kadr ve Beyyine Sûrelerinin tefsiri | |
| 7 | Zilzâl Sûresinin tefsiri | |
| 8 | Âdiyât Sûresinin tefsiri | |
| 9 | Kâria, Tekâsür ve Asr Sûrelerinin tefsiri. | |
| 10 | Hümeze, Fil ve Kureyş Sûrelerinin tefsiri | |
| 11 | Mâûn, Kevser ve Kâfirûn Sûrelerinin tefsiri | |
| 12 | Nasr, Mesed ve İhlâs Sûrelerinin tefsiri | |
| 13 | Felâk ve Nâs Sûrelerinin tefsiri | |
| 14 | Tefsiri yapılan sûrelerin genel bir değerlendirilmesi |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Tefsir 1 ve Tefsir 2 Ders Notları Bilay Yayıncılık |
| Ders Kaynakları | Maturîdî, Te'vîlâtu'l-Kur'an. Tabersî, Mecmeu'l-Beyân. Begavî, Meâlimu’t-Tenzîl. Fahruddîn er-Razî, Mefâtîhul-Gayb. Kurtubî, el-Camiu li Ahkâmil-Kurân. Nesefî, Medâriküt-Tenzîl ve Hakâikut-Tevîl. İbn Kesir, Tefsîru'l-Kur'âni'l-Azîm. Kâdî Beydavî, Envârut-Tenzîl ve Esrârut Tevîl. Ebû Hayyân el-Endelûsî, el-Bahru’l-Muhît. İbn Atiyye, el-Muharrarul-Vecîz. Suyutî, ed-Dürrü’l-Mensûr fi’t-Tefsîr bi’l-Me’sûr. İzzet Derveze, Tefsîru’l-Hadîs. Alûsî, Rûhul-Meânî fî Tefsîril-Kurânil-Azîm ves-Sebil-Mesânî. Elmalılı Muhammed Hamdi Yazır, Hak Dini Kurân Dili. Seyyid Kutup, fî Zilalil-Kurân. Tâhir ibn Âşûr, et-Tahrîr ve’t-Tenvîr. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. | X | |||||
| 2 | Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). | X | |||||
| 3 | Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. | X | |||||
| 4 | Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | X | |||||
| 5 | İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. | X | |||||
| 6 | Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. | X | |||||
| 7 | Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. | X | |||||
| 8 | İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. | X | |||||
| 9 | Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. | X | |||||
| 10 | Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
| 11 | İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. | X | |||||
| 12 | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. | ||||||
| 13 | İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. | X | |||||
| 14 | İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Klasik ve Modern Dönem müfessirlerini ve Kur´ân´a yaklaşımını kavrar. | ||||||||||||||
| 2 | Klasik ve Modern Tefsir kaynaklarının özelliklerini tanır ve örnek metinleri kavrar. | ||||||||||||||
| 3 | Tefsir kaynaklarından farklı konulardaki metinleri çözer. | ||||||||||||||
| 4 | Kur’ân ayetlerini doğru olarak anlayıp yorumlar. | ||||||||||||||
| 5 | Tefsir metinlerini analiz eder. | ||||||||||||||
| 6 | Farklı tefsir ekollerini ve metotlarını kavrar. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
| Kısa Sınav | 3 | 2 | 6 |
| Final | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 124 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,96 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||