| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Kur'an Okuma ve Tecvid V | ILA 311 | 5 | 2 + 0 | 2 | 3 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör.Dr. BETÜL ÖZDİREK ŞAHİN |
| Dersi Verenler | Öğr.Gör. MUSA ÖZİŞ, MUSTAFA AYDIN, Öğr.Gör. İLYAS ŞANLI, Öğr.Gör.Dr. BETÜL ÖZDİREK ŞAHİN, |
| Dersin Yardımcıları | Öğr.Gör. MUSA ÖZİŞ , MUSTAFA AYDIN , Öğr.Gör. İLYAS ŞANLI , Doç.Dr. ALİ KARATAŞ , Öğr.Gör. BETÜL ÖZDİREK |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
| Dersin Amacı | Kur´ân okuyabilme ve bazı pasajları ezberleme yeteneğinin geliştirilmesi. Kur´ân okuma kurallarının kavratılması. |
| Dersin İçeriği | Kutsal metni kendine özgü kurallar çerçevesinde ve kendi fonetik özelliklerini esas alan bir tarzda okumak. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Kur´ân harflerini telaffuz edebilir. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
| 2 | Kur´ân-ı Kerim´i yüzünden okuma becerisi kazanır. | Bireysel Çalışma, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, | Ödev, Sözlü Sınav, Sınav, |
| 3 | Haşr Sûresi'nin 22-24. ayetlerini tahkik tarzında okuyacak şekilde ezberler. İdğamla ilgili tecvit kuralları olan; İdğam-ı mealğunne, İdğâm-ı bilağunne, İdğâm-ı misleyn, İdğâm-ı mütecâniseyn, İdğâm-ı mükaribeyn ve İdğâm-ı Şemsiyye gibi tecvit kurallarını kavrar. | Bireysel Çalışma, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, | Ödev, Sözlü Sınav, Sınav, |
| 4 | Saf Sûresini tahkik tarzında okuyacak şekilde ezberler. | Bireysel Çalışma, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, | Ödev, Sözlü Sınav, Sınav, |
| 5 | Cuma Sûresini tahkik tarzında okuyacak şekilde ezberler. | Bireysel Çalışma, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, | Ödev, Sözlü Sınav, Sınav, |
| 6 | Kıyâme Sûresini tahkik tarzında okuyacak şekilde ezberler. | Bireysel Çalışma, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, | Ödev, Sözlü Sınav, Sınav, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Yüzünden okuma (Furkân Sûresi). | |
| 2 | Saf Sûresinin 1. bölümünün ezberlenmesi. İdğam-ı mealğunne. | |
| 3 | Yüzünden okuma (Şua Sûresi). İdğâm-ı bilağunne. | |
| 4 | Yüzünden okuma (Neml Sûresi). Saf Sûresinin 2. sayfasının ezberlenmesi. İdğâm-ı misleyn. | |
| 5 | Cuma Sûresinin 1. bölümünün ezberlenmesi. | |
| 6 | Yüzünden okuma (Kasas Sûresi). Cuma Sûresinin 2. bölümünün ezberlenmesi. İdğâm-ı mütecâniseyn. | |
| 7 | Yüzünden okuma (Kasas Sûresi). | |
| 8 | Vakf ve kuralları. | |
| 9 | Kıyâme Sûresinin 1. bölümünün ezberlenmesi. İdğâm-ı mükaribeyn. | |
| 10 | Yüzünden okuma (Ankebût Sûresi). Kıyâme Sûresinin 2. bölümünün ezberlenmesi. | |
| 11 | Yüzünden okuma (Ankebût Sûresi). Haşr Sûresi'nin son üç ayetinin ezberlenmesi. | |
| 12 | Yüzünden okuma (Rûm Sûresi). Yâsîn Sûresinin tedvir tarzında ezber tekrarı (1. 2. 3. sayfalar). | |
| 13 | Yüzünden okuma (Rûm Sûresi). Yâsîn Sûresinin tedvir tarzında ezber tekrarı (4. 5. 6. sayfalar). | |
| 14 | Yüzünden okuma (Lukmân Sûresi). Nebe Sûresi 1. ve 2. sayfasının tedvir tarzında ezber tekrarı. İdğâm-ı Şemsiyye. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | [1] Dağdeviren, A. (2016): Kuran Okuma Sanatı Tecvid. Sakarya:Beşiz Yayınları. |
| Ders Kaynakları | [1] Çetin, A. (2007): Kuran Okuma Esasları. Bursa: Emin Yayınları. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. | X | |||||
| 2 | Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). | ||||||
| 3 | Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. | X | |||||
| 4 | Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | ||||||
| 5 | İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. | X | |||||
| 6 | Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. | ||||||
| 7 | Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. | X | |||||
| 8 | İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. | X | |||||
| 9 | Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. | ||||||
| 10 | Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||
| 11 | İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. | X | |||||
| 12 | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
| 13 | İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. | ||||||
| 14 | İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Kur´ân harflerini telaffuz edebilir. | ||||||||||||||
| 2 | Kur´ân-ı Kerim´i yüzünden okuma becerisi kazanır. | ||||||||||||||
| 3 | Haşr Sûresi'nin 22-24. ayetlerini tahkik tarzında okuyacak şekilde ezberler. İdğamla ilgili tecvit kuralları olan; İdğam-ı mealğunne, İdğâm-ı bilağunne, İdğâm-ı misleyn, İdğâm-ı mütecâniseyn, İdğâm-ı mükaribeyn ve İdğâm-ı Şemsiyye gibi tecvit kurallarını kavrar. | ||||||||||||||
| 4 | Saf Sûresini tahkik tarzında okuyacak şekilde ezberler. | ||||||||||||||
| 5 | Cuma Sûresini tahkik tarzında okuyacak şekilde ezberler. | ||||||||||||||
| 6 | Kıyâme Sûresini tahkik tarzında okuyacak şekilde ezberler. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Kısa Sınav | 20 |
| 1. Sözlü Sınav | 15 |
| 2. Sözlü Sınav | 15 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
| Ödev | 1 | 5 | 5 |
| Final | 1 | 15 | 15 |
| Sözlü Sınav | 2 | 15 | 30 |
| Toplam İş Yükü | 87 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,48 | ||
| dersAKTSKredisi | 3 | ||