| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Üstün Zekalıların Eğitimi | ZEE 213 | 3 | 3 + 0 | 3 | 4 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. EDA DEMİRHAN |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | |
| Dersin İçeriği |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Özel yetenekli çocukların eğitimine duyulan gereksinimleri tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Sözlü Sınav, |
| 2 | Özel yetenekli çocukların fiziksel, sosyal, ahlaki, zihinsel gelişim özelliklerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
| 3 | Özel yetenekli çocuğun eğitiminde aileye düşen görev ve sorumlulukları tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Sözlü Sınav, |
| 4 | Türkiye´de ve yurt dışında özel yetenekliler eğitimine ilişkin yapılan uygulamaları değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, |
| 5 | Özel yeteneklilerin eğitiminde kullanılan modelleri açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
| 6 | Özel yetenekliler için eğitim-öğretim uygulamalarının bireyselleştirilebilirliğini tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
| 7 | Özel yetenekli çocuklara yönelik uygulanabilecek örnek etkinlikleri açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Özel yeteneklilerin eğitimine duyulan gereksinimin gerekçeleri, | Kaynakların ilgili bölümleri |
| 2 | Üstün zekalı bireyler kimlerdir? Nasıl tanımlanırlar? | Kaynakların ilgili bölümleri |
| 3 | Üstün zekalı çocukların gelişim özellikleri | Kaynakların ilgili bölümleri |
| 4 | Üstün zekalı çocukların ihtiyaçları ve hakları | Kaynakların ilgili bölümleri |
| 5 | Üstün zekalı çocukların ailelerine düşen sorumluluklar nelerdir? | Kaynakların ilgili bölümleri |
| 6 | Türkiye´de üstün zekalıların eğitiminin dünü ve bugünü | Kaynakların ilgili bölümleri |
| 7 | Yurt dışında üstün zekalıların eğitiminin dünü ve bugünü | Kaynakların ilgili bölümleri |
| 8 | Ara sınav | |
| 9 | Üstün zekalıların eğitim modelleri | Kaynakların ilgili bölümleri |
| 10 | Üstün zekalıların eğitim modelleri | Kaynakların ilgili bölümleri |
| 11 | Üstün zekalılar için eğitim-öğretimin bireyselleştirilmesi | Kaynakların ilgili bölümleri |
| 12 | Üstün zekalı çocuklara yönelik örnek etkinlikler (karşılaştırma ve zıtlık, farklı oyuncaklar) | Kaynakların ilgili bölümleri |
| 13 | Üstün zekalı çocuklara yönelik örnek etkinlikler (farklı düşünme becerileri, tahmin etme becerisi) | Kaynakların ilgili bölümleri |
| 14 | Final sınavı |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Uğur Sak, Üstün Zekalılar: Özellikleri,Tanılanmaları, Eğitimleri. Vize Yayıncılık |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. | ||||||
| 2 | Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. | ||||||
| 3 | Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | ||||||
| 4 | Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. | ||||||
| 5 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. | ||||||
| 6 | Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. | ||||||
| 7 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. | ||||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. | ||||||
| 9 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. | ||||||
| 10 | Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. | ||||||
| 11 | Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. | ||||||
| 12 | Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. | ||||||
| 13 | Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. | ||||||
| 14 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | ||||||
| 15 | Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Özel yetenekli çocukların eğitimine duyulan gereksinimleri tartışır. | |||||||||||||||
| 2 | Özel yetenekli çocukların fiziksel, sosyal, ahlaki, zihinsel gelişim özelliklerini açıklar. | |||||||||||||||
| 3 | Özel yetenekli çocuğun eğitiminde aileye düşen görev ve sorumlulukları tartışır. | |||||||||||||||
| 4 | Türkiye´de ve yurt dışında özel yetenekliler eğitimine ilişkin yapılan uygulamaları değerlendirir. | |||||||||||||||
| 5 | Özel yeteneklilerin eğitiminde kullanılan modelleri açıklar. | |||||||||||||||
| 6 | Özel yetenekliler için eğitim-öğretim uygulamalarının bireyselleştirilebilirliğini tartışır. | |||||||||||||||
| 7 | Özel yetenekli çocuklara yönelik uygulanabilecek örnek etkinlikleri açıklar. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 40 |
| 1. Kısa Sınav | 20 |
| 2. Kısa Sınav | 20 |
| 1. Ödev | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 40 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 6 | 6 |
| Kısa Sınav | 2 | 4 | 8 |
| Ödev | 1 | 5 | 5 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 109 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,36 | ||
| dersAKTSKredisi | 4 | ||