Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Özel Eğitim Teknolojileri ZEE 308 6 3 + 0 3 4
Ön Koşul Dersleri

Özel Eğitime Giriş

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. CANAN SOLA ÖZGÜÇ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Özel gereksinimli çocukların eğitimden en iyi şekilde yararlanmasını sağlamak amacıyla geliştirilen teknolojiler konusunda bilgi ve bu teknolojileri kullanma becerisi kazandırmak.

Dersin İçeriği

Teknoloji kavramı
Özel eğitimde teknoloji-Yardımcı teknolojiler
Yetersizlik grubuna göre çeşitlenen teknolojiler
Derslere göre çeşitlenen teknolojiler
Çeşitli yardımcı teknolojilerin kullanım örnekleri

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Teknoloji, eğitim teknolojisini, öğretim teknolojisi kavramlarını betimler. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
2 Özel eğitimde yardımcı teknoloji (YT) kavramını ve bu kavramın gelişimini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav,
3 YT’lerin seçimi ve değerlendirilmesi sürecini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav,
4 YT’lerin akademik öğrenme ortamına nasıl uyarlanması gerektiğini tartışır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav,
5 Etkili Kaynaştırma için YT’lerin kullanımı konusunda BEP geliştirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Sınav, Ödev,
6 YT’lerin gerçek ortamda pratik uygulamasını yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Teknoloji, eğitim teknolojisi, öğretim teknolojisi kavramları 3. Kaynak s.VI-VII
2 Özel eğitimde yardımcı teknoloji (YT) kavramı ve bu kavramın gelişimi 1.Kaynak s.6-7; 3. Kaynak s.4-5
3 Ülkemizdeki YT konusundaki çalışmalar Sayfa 29-42
4 YT’lerin seçimi ve değerlendirilmesi süreci 1.Kaynak s.27
5 Fiziksel yetersizliği olan bireylerin kullandığı YT’ler 1.Kaynak s.81
6 Konuşma-iletişim problemi olan bireylerin kullandığı YT’ler. (Alternatif ve Destekleyici İletişim Sistemleri(VOCA, PECS, I-phone Uygulamaları) 1.Kaynak s.104; 3. Kaynak s.139
7 Konuşma-iletişim problemi olan bireylerin kullandığı YT’ler. (Alternatif ve Destekleyici İletişim Sistemleri(VOCA, PECS, I-phone Uygulamaları) 1.Kaynak s.104; 3. Kaynak s.139
8 Erken çocuklukta YT’ler 2. Kaynak s.25
9 ARASINAV
10 YT’lerin akademik öğrenme ortamına uyarlanması 1.Kaynak s.152; 3 Kaynak s. 3-117.
11 YT’lerin akademik öğrenme ortamına uyarlanması 1.Kaynak s.152; 3 Kaynak s. 3-117.
12 Etkili Kaynaştırma için YT’lerin kullanımı konusunda BEP geliştirme 1.Kaynaks s.27-47
13 YT’lerin gerçek ortamda pratik uygulamasını gerçekleştirme İlgili makaleler
14 YT’lerin gerçek ortamda pratik uygulamasını gerçekleştirme İlgili makaleler
Kaynaklar
Ders Notu

Ders notları

Ders Kaynakları

Bryant, D.P. and Bryant, B.R.(2012). Assistive Technology for people with disabilities.The Unites States:Pearson Education Inc.
Sadao, K.C. and Robinson, N.B. (2010). Assistive technology for young children. Maryland:Paul H. Brookes Publishing Co.
Dell, A.G., Newton, D.A. and Petroff, J. G. (2012). Assistive Technology in the classroom. New Jersey: Pearson Education Inc.

Beard, L.A., Bowden

Carpenter, L., & Johnston, L. B. (2011). Assistive technology access
for all students (2nd ed.). New Jersey: Pearson Education Inc.


Wehmeyer, M.L., Smith,S.J., Palmer, S.B., Davies, D.K., & Stock, S.E. (2004). Technology
use with mental retardation. International review of research in mental retardation. Volume 29, Elsevier Academic Press: Sam Diego California

Wehmeyer, M.L, Palmer, S.B., Smith,S.J.,Parent, W. Davies, D.K., & Stock (2006).
Technology use by people with intellectual and developmental disabilities to support
employment activities: A single-subject design meta analysis,.Journal of Vocational Rehabilitation 24, 81–86.

Wehmeyer, M.L.,Tasse, M.J., Davies, D.K., & Stock, S. (2012). The role of technology use

by a person with intellectual or developmental disabilities as a family support. Rivista
di studi familiari. 16(2), 90-99.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. X
2 Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. X
3 Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
4 Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. X
5 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. X
6 Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. X
7 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. X
8 Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. X
9 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. X
10 Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır.
11 Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır.
12 Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır.
13 Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır.
14 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır.
15 Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 5
1. Ödev 5
2. Kısa Sınav 5
2. Ödev 10
3. Ödev 5
4. Ödev 5
5. Ödev 5
6. Ödev 5
7. Ödev 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 3 3
Kısa Sınav 2 3 6
Ödev 1 4 4
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 112
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,48
Dersin AKTS Kredisi 4