Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Meslek Etiği | SHE 303 | 5 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | Yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ZEKİYE TURAN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. ZEKİYE TURAN, |
Dersin Yardımcıları | - |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Öğrencilerimizin Hemşirelik/Ebelik tarihini, deontolojisini, meslekleşme sürecini bilmesi, etik ilkeleri benimsemesi, meslekte çağdaş rollerin, eski- yeni yasal düzenlemelerin ve yönetmeliklerin öğrenilmesi için yetiştirmek |
Dersin İçeriği | Meslek tarihi, deontolojisi, meslekleşmesi, etik ilkeler, meslekteki çağdaş roller, eski-yeni yasal düzenlemeler ve yönetmelikler hakkında teorik bilgilerin ve vaka örneklerinin ders ortamında kazandırılması. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Meslek tanımı, meslekleşme süreci ve meslek hakkında bilgi sahibi olur | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, |
2 | Mesleğin sosyolojik özellikleri, deontolojisi ve hemşirelikte/ebelikte etik hakkında yeterli bilgiye sahip olur ve etik sorunlara çözüm üretebilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, |
3 | Hemşire/Ebenin yerine getirmesi beklenilen çağdaş rol ve sorumlulukları benimser | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, |
4 | Mesleğin yasal yönlerini, eski ve yeni yasal değişiklikleri takip eder özümser, öneriler getirir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, |
5 | Hemşire ve ebeler kendi hakları, insan hakları ve hasta hakları konusunda yeterli bilgi ile donatılır | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, |
6 | Hemşirelik ve Ebeliğin Dünya’da ve Türkiye’de tarihsel gelişim sürecini, bu sürece katkısı olan lider kişi ve olayları bilir, dinlerin bu süreçteki etkilerini yorumlayabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, |
7 | Sağlıkla ilgili ulusal ve uluslar arası kuruluşları, amaç ve hedeflerini bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, |
8 | Mesleki değerleri bilir,korur.değer çatışmalarında bilgi ve becerisi ve profesyonel yönüyle hasta yararına karar verir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Meslek Tanımı ve Meslekleşme Kriterleri | Literatür Taraması |
2 | Meslek Tarihi ve Felsefesi | Literatür Taraması |
3 | Etik, Ahlak, Hukuk ve Meslek Etiği | Literatür Taraması |
4 | Mesleki Haklar, Sorumluluklar ve Meslek Örgütleri | Literatür Taraması |
5 | Mesleki Etik İlkeler | Literatür Taraması |
6 | Değerler, Mesleki Erdemler ve Yaşanan Problemler | Literatür Taraması |
7 | İnsan Hakları ve Bu Bağlamda Mesleki Sorumluluklar | Literatür Taraması |
8 | Hasta Hakları ve Bu Bağlamda Mesleki Sorumluluklar | Literatür Taraması |
9 | Araştırma Etiği | Literatür Taraması |
10 | Ebelik /Hemşirelik Uygulamalarında Yaşanan Etik Problemler | Literatür Taraması |
11 | Ebelik /Hemşirelik Uygulamalarında Yaşanan Etik Problemler | Literatür Taraması |
12 | Etik Vaka Tartışmaları | Literatür Taraması |
13 | Etik Vaka Tartışmaları | Literatür Taraması |
14 | Ödev Tartışmaları | - |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Basılmamış ders notları |
Ders Kaynakları | 1. Veatch, R. W.(2010). Biyoetiğin temelleri. (T. Güven, Çev.), (2. Basım). İstanbul: AND Danışmanlık ve Yayıncılık. 2.Terakye, G., Ocakçı A.F. (2013). Etik konulardan seçmeler. 1. bs. İstanbul: İstanbul Tıp Kitapevi. 3. Burkhardt, M. A., & Nathaniel, A.K. (2013). Çağdaş hemşirelikte etik.(Çev Edt. Alpar Ş.E., Bahçecik N., Karabacak Ü.) İstanbul Tıp Kitabevi. 4.Illysa R. Foster - Jon Lasser - Jones & Bartlett (2015). Ebelik Uygulamalarında Profesyonel Etik. (Çev Edt. Ersoy, N., Özcan, M. ve Ergin, A.) Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara. 5. Sert, G. (2012). Vakalarla Türkiye'de üreme hakları. İnsan Kaynağını Geliştirme Vakfı. 6. Sert, G. (2004). Hasta Hakları Uluslararası Bildirgeler ve Tıp Etiği Çerçevesinde. Babil Yayınları. İstanbul. 7. Sağlık Bakanlığı Personeli İş ve Görev Tanımlarına Dair Yönetmelik (22 Mayıs 2014-Resmi Gazete- Sayı: 29007) 8. Hemşirelik Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik (19 Nisan 2011 -Resmi Gazete- Sayı: 27910) |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mesleki rol, işlev ve sorumluluklarını yerine getirecek güncel bilgi, beceri ve tutuma sahiptir. | X | |||||
2 | Sağlıklı / hasta birey, aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılar. | X | |||||
3 | Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır. | X | |||||
4 | Yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel bilgileri ve teknolojik gelişmeleri takip eder. | X | |||||
5 | Sağlıklı / hasta birey ve yakınları ile etkili iletişim kurar. Sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır. | X | |||||
6 | Mesleki Yabancı dilini kullanarak uluslararası literatürü takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. | ||||||
7 | Profesyonel gelişiminin yanı sıra sosyal, kültürel ve entelektüel yönünü geliştirir. | X | |||||
8 | Hemşirelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun gerçekleştirir. | X | |||||
9 | Alanı ile ilgili bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Meslek tanımı, meslekleşme süreci ve meslek hakkında bilgi sahibi olur | |||||||||
2 | Mesleğin sosyolojik özellikleri, deontolojisi ve hemşirelikte/ebelikte etik hakkında yeterli bilgiye sahip olur ve etik sorunlara çözüm üretebilir | |||||||||
3 | Hemşire/Ebenin yerine getirmesi beklenilen çağdaş rol ve sorumlulukları benimser | |||||||||
4 | Mesleğin yasal yönlerini, eski ve yeni yasal değişiklikleri takip eder özümser, öneriler getirir | |||||||||
5 | Hemşire ve ebeler kendi hakları, insan hakları ve hasta hakları konusunda yeterli bilgi ile donatılır | |||||||||
6 | Hemşirelik ve Ebeliğin Dünya’da ve Türkiye’de tarihsel gelişim sürecini, bu sürece katkısı olan lider kişi ve olayları bilir, dinlerin bu süreçteki etkilerini yorumlayabilir | |||||||||
7 | Sağlıkla ilgili ulusal ve uluslar arası kuruluşları, amaç ve hedeflerini bilir | |||||||||
8 | Mesleki değerleri bilir,korur.değer çatışmalarında bilgi ve becerisi ve profesyonel yönüyle hasta yararına karar verir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Kısa Sınav | 15 |
1. Ara Sınav | 50 |
2. Kısa Sınav | 15 |
3. Kısa Sınav | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 12 | 1 | 12 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 6 | 6 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,12 | ||
dersAKTSKredisi | 3 |