Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İç Hastalıkları Hemşireliği | HEM 205 | 3 | 4 + 8 | 8 | 18 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HAVVA SERT |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi FUNDA AKDURAN, Doç.Dr. HAVVA SERT, Dr.Öğr.Üyesi SERAP ÇETİNKAYA ÖZDEMİR, Dr.Öğr.Üyesi MERYEM PELİN, Öğr.Gör.Dr. ÖZNUR ADADIOĞLU, |
Dersin Yardımcıları | Dr.Öğr.Üyesi FUNDA AKDURAN Öğr.Gör.Dr. ÖZNUR ADADIOĞLU, Arş.Gör. Dr. SERAP ÇETİNKAYA Araş. Gör. MERYEM PELİN Araş. Gör. Merve GÜLBAHAR EREN |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | İç hastalıkları ve bakımı konusunda bilgi ve beceri sahibi olma, iç hastalıklarına ilişkin sorunları saptayabilme, planlamaya uygun kanıta dayalı girişimleri yapabilme ve değerlendirebilme becerisi kazandırmak. |
Dersin İçeriği | İç hastalıkları hemşireliğine ilişkin temel kavramların öğrenilmesi,iç hastalıklarında tedavi takibi açısından durum değerlendirmesini yapabilecek ve homeostazisin sürdürülmesi için gerekli olacak teorik ve uygulama becerilerinin ders ve hastane ortamında kazandırılması |
Kalkınma Amaçları |
---|
![]() |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İç hastalıkları hemşireliğine ilişkin temel kavramları tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, | Sınav, Performans Görevi, |
2 | Erişkin bireylerde görülen sistem hastalıklarını tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, | Sınav, Performans Görevi, |
3 | Erişkinler bireylerde görülen sistem hastalıklarının belirti, bulgu ve tedavisini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, | Sınav, Performans Görevi, |
4 | Sistem hastalıklarını ve hemşirelik bakımını ilişkilendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, | Sınav, Performans Görevi, |
5 | Erişkin bireylerde görülen sistem hastalıklarından korunma konusunda danışmanlık yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, | Sınav, Performans Görevi, |
6 | Sağlıklı insanın erişkinlik döneminden yaşlılığa kadar tüm yaşam evrelerinde kronik hastalıkların etiyolojisini, risk faktörlerini ve korunma yöntemlerini tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, | Sınav, Performans Görevi, |
7 | Sağlıklı/hasta birey, aile ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini kanıta dayalı ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, | Sınav, Performans Görevi, |
8 | Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay, | Sınav, Performans Görevi, |
9 | İç hastalıkları hemşireliği teorik ve klinik uygulamalarında sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, | Sınav, Performans Görevi, |
10 | Erişkin bireylerde ağrı tanımlamasını uygun şekilde yapar ve buna yönelik hemşirelik bakımını gerçekleştirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, | Sınav, Performans Görevi, |
11 | Bağışıklık sistemi hastalıklarında ve deri hastalıklarında uygun hemşirelik bakımını verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, | Sınav, Performans Görevi, |
12 | Kanserden korunma konusunda danışmanlık yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, | Sınav, Performans Görevi, |
13 | Sıvı-elektrolit, asit-baz dengesizliklerinde hemşirelik bakımı verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, | Sınav, Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İç Hastalıkları Hemşireliğinde Temel Kavramlar, Hemşirelik süreci, Kronik Durumlar, Yatağa bağımlı hastanın sorunları ve bakımı | |
2 | Ağrı ve Yönetimi, Yaşlılık ve Yaşlı Hastanın Bakımı, Ölüm ve Ölümü Yaklaşan Hasta Bakımı | |
3 | Sağlık Bakımında Fizyopatolojik Kavramlar:Sıvı Elektrolit Dengesi ve Dengesizlikleri, Asit Baz Dengesi ve Dengesizlikleri, Şok, Stres ve Kanıta Dayalı Hemşirelik Bakımı | |
4 | Solunum Sistemi Hastalıkları ve Kanıta Dayalı Hemşirelik Bakımı | |
5 | Endokrin Sistem Hastalıkları, Metabolik Hastalıklar (Obezite, Metabolik Sendrom, Diyabet) ve Kanıta Dayalı Hemşirelik Bakımı | |
6 | Sindirim Sistemi Hastalıkları ve Kanıta Dayalı Hemşirelik Bakımı | |
7 | Kan Hastalıkları ve Kanıta Dayalı Hemşirelik Bakımı | |
8 | Kardiyovasküler Hastalıklar ve Kanıta Dayalı Hemşirelik Bakımı | |
9 | Onkolojik Hastalıklar ve Kanıta Dayalı Hemşirelik Bakımı | |
10 | Üriner Sistem Hastalıkları ve Kanıta Dayalı Hemşirelik Bakımı | |
11 | Bağışıklık Sistemi Hastalıkları, Deri Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı | |
12 | Eklem Bağ Dokusu Hastalıkları ve Kanıta Dayalı Hemşirelik Bakımı | |
13 | Nörolojik Hastalıklar ve Kanıta Dayalı Hemşirelik Bakımı | |
14 | İç Hastalıklarında Güncel Sorunlar (Korona Virüs Enfeksiyonu, Zika Virüs Enfeksiyonu, Domuz Gribi, Kırım Kongo Kanamalı Ateşi vb.) ve Kanıt Temelli Yaklaşımlar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | -Karadakovan A., Aslan FE. (eds). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Nobel Tıp Kitabevi, Adana, 2010. |
Ders Kaynakları | -Karadakovan A., Aslan FE. (eds). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Nobel Tıp Kitabevi, Adana, 2010. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mesleki rol, işlev ve sorumluluklarını yerine getirecek güncel bilgi, beceri ve tutuma sahiptir. | X | |||||
2 | Sağlıklı / hasta birey, aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılar. | X | |||||
3 | Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır. | X | |||||
4 | Yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel bilgileri ve teknolojik gelişmeleri takip eder. | X | |||||
5 | Sağlıklı / hasta birey ve yakınları ile etkili iletişim kurar. Sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır. | X | |||||
6 | Mesleki Yabancı dilini kullanarak uluslararası literatürü takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. | ||||||
7 | Profesyonel gelişiminin yanı sıra sosyal, kültürel ve entelektüel yönünü geliştirir. | ||||||
8 | Hemşirelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun gerçekleştirir. | X | |||||
9 | Alanı ile ilgili bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | İç hastalıkları hemşireliğine ilişkin temel kavramları tanımlar. | |||||||||
2 | Erişkin bireylerde görülen sistem hastalıklarını tanımlar. | |||||||||
3 | Erişkinler bireylerde görülen sistem hastalıklarının belirti, bulgu ve tedavisini açıklar. | |||||||||
4 | Sistem hastalıklarını ve hemşirelik bakımını ilişkilendirir. | |||||||||
5 | Erişkin bireylerde görülen sistem hastalıklarından korunma konusunda danışmanlık yapar. | |||||||||
6 | Sağlıklı insanın erişkinlik döneminden yaşlılığa kadar tüm yaşam evrelerinde kronik hastalıkların etiyolojisini, risk faktörlerini ve korunma yöntemlerini tanımlar. | |||||||||
7 | Sağlıklı/hasta birey, aile ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini kanıta dayalı ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılar. | |||||||||
8 | Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir. | |||||||||
9 | İç hastalıkları hemşireliği teorik ve klinik uygulamalarında sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. | |||||||||
10 | Erişkin bireylerde ağrı tanımlamasını uygun şekilde yapar ve buna yönelik hemşirelik bakımını gerçekleştirir. | |||||||||
11 | Bağışıklık sistemi hastalıklarında ve deri hastalıklarında uygun hemşirelik bakımını verir. | |||||||||
12 | Kanserden korunma konusunda danışmanlık yapar. | |||||||||
13 | Sıvı-elektrolit, asit-baz dengesizliklerinde hemşirelik bakımı verir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
1. Proje / Tasarım | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 8 | 128 |
Ara Sınav | 1 | 50 | 50 |
Kısa Sınav | 2 | 45 | 90 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 45 | 45 |
Final | 1 | 65 | 65 |
Toplam İş Yükü | 442 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 17,68 | ||
dersAKTSKredisi | 18 |