| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| İç Hastalıkları Hemşireliği | HEM 205 | 3 | 4 + 8 | 8 | 18 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HAVVA SERT |
| Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi FUNDA AKDURAN, Doç.Dr. HAVVA SERT, Dr.Öğr.Üyesi SERAP ÇETİNKAYA ÖZDEMİR, Dr.Öğr.Üyesi MERYEM PELİN, Öğr.Gör.Dr. ÖZNUR ADADIOĞLU, |
| Dersin Yardımcıları | Dr.Öğr.Üyesi FUNDA AKDURAN Öğr.Gör.Dr. ÖZNUR ADADIOĞLU, Arş.Gör. Dr. SERAP ÇETİNKAYA Araş. Gör. MERYEM PELİN Araş. Gör. Merve GÜLBAHAR EREN |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | İç hastalıkları ve bakımı konusunda bilgi ve beceri sahibi olma, iç hastalıklarına ilişkin sorunları saptayabilme, planlamaya uygun kanıta dayalı girişimleri yapabilme ve değerlendirebilme becerisi kazandırmak. |
| Dersin İçeriği | İç hastalıkları hemşireliğine ilişkin temel kavramların öğrenilmesi,iç hastalıklarında tedavi takibi açısından durum değerlendirmesini yapabilecek ve homeostazisin sürdürülmesi için gerekli olacak teorik ve uygulama becerilerinin ders ve hastane ortamında kazandırılması |
| Kalkınma Amaçları |
|---|
|
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | İç hastalıkları hemşireliğine ilişkin temel kavramları tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, | Sınav, Performans Görevi, |
| 2 | Erişkin bireylerde görülen sistem hastalıklarını tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, | Sınav, Performans Görevi, |
| 3 | Erişkinler bireylerde görülen sistem hastalıklarının belirti, bulgu ve tedavisini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, | Sınav, Performans Görevi, |
| 4 | Sistem hastalıklarını ve hemşirelik bakımını ilişkilendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, | Sınav, Performans Görevi, |
| 5 | Erişkin bireylerde görülen sistem hastalıklarından korunma konusunda danışmanlık yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, | Sınav, Performans Görevi, |
| 6 | Sağlıklı insanın erişkinlik döneminden yaşlılığa kadar tüm yaşam evrelerinde kronik hastalıkların etiyolojisini, risk faktörlerini ve korunma yöntemlerini tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, | Sınav, Performans Görevi, |
| 7 | Sağlıklı/hasta birey, aile ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini kanıta dayalı ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, | Sınav, Performans Görevi, |
| 8 | Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay, | Sınav, Performans Görevi, |
| 9 | İç hastalıkları hemşireliği teorik ve klinik uygulamalarında sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, | Sınav, Performans Görevi, |
| 10 | Erişkin bireylerde ağrı tanımlamasını uygun şekilde yapar ve buna yönelik hemşirelik bakımını gerçekleştirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, | Sınav, Performans Görevi, |
| 11 | Bağışıklık sistemi hastalıklarında ve deri hastalıklarında uygun hemşirelik bakımını verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, | Sınav, Performans Görevi, |
| 12 | Kanserden korunma konusunda danışmanlık yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, | Sınav, Performans Görevi, |
| 13 | Sıvı-elektrolit, asit-baz dengesizliklerinde hemşirelik bakımı verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, | Sınav, Performans Görevi, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | İç Hastalıkları Hemşireliğinde Temel Kavramlar, Hemşirelik süreci, Kronik Durumlar, Yatağa bağımlı hastanın sorunları ve bakımı | |
| 2 | Ağrı ve Yönetimi, Yaşlılık ve Yaşlı Hastanın Bakımı, Ölüm ve Ölümü Yaklaşan Hasta Bakımı | |
| 3 | Sağlık Bakımında Fizyopatolojik Kavramlar:Sıvı Elektrolit Dengesi ve Dengesizlikleri, Asit Baz Dengesi ve Dengesizlikleri, Şok, Stres ve Kanıta Dayalı Hemşirelik Bakımı | |
| 4 | Solunum Sistemi Hastalıkları ve Kanıta Dayalı Hemşirelik Bakımı | |
| 5 | Endokrin Sistem Hastalıkları, Metabolik Hastalıklar (Obezite, Metabolik Sendrom, Diyabet) ve Kanıta Dayalı Hemşirelik Bakımı | |
| 6 | Sindirim Sistemi Hastalıkları ve Kanıta Dayalı Hemşirelik Bakımı | |
| 7 | Kan Hastalıkları ve Kanıta Dayalı Hemşirelik Bakımı | |
| 8 | Kardiyovasküler Hastalıklar ve Kanıta Dayalı Hemşirelik Bakımı | |
| 9 | Onkolojik Hastalıklar ve Kanıta Dayalı Hemşirelik Bakımı | |
| 10 | Üriner Sistem Hastalıkları ve Kanıta Dayalı Hemşirelik Bakımı | |
| 11 | Bağışıklık Sistemi Hastalıkları, Deri Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı | |
| 12 | Eklem Bağ Dokusu Hastalıkları ve Kanıta Dayalı Hemşirelik Bakımı | |
| 13 | Nörolojik Hastalıklar ve Kanıta Dayalı Hemşirelik Bakımı | |
| 14 | İç Hastalıklarında Güncel Sorunlar (Korona Virüs Enfeksiyonu, Zika Virüs Enfeksiyonu, Domuz Gribi, Kırım Kongo Kanamalı Ateşi vb.) ve Kanıt Temelli Yaklaşımlar |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | -Karadakovan A., Aslan FE. (eds). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Nobel Tıp Kitabevi, Adana, 2010. |
| Ders Kaynakları | -Karadakovan A., Aslan FE. (eds). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Nobel Tıp Kitabevi, Adana, 2010. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Mesleki rol, işlev ve sorumluluklarını yerine getirecek güncel bilgi, beceri ve tutuma sahiptir. | X | |||||
| 2 | Sağlıklı / hasta birey, aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılar. | X | |||||
| 3 | Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır. | X | |||||
| 4 | Yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel bilgileri ve teknolojik gelişmeleri takip eder. | X | |||||
| 5 | Sağlıklı / hasta birey ve yakınları ile etkili iletişim kurar. Sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır. | X | |||||
| 6 | Mesleki Yabancı dilini kullanarak uluslararası literatürü takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. | ||||||
| 7 | Profesyonel gelişiminin yanı sıra sosyal, kültürel ve entelektüel yönünü geliştirir. | ||||||
| 8 | Hemşirelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun gerçekleştirir. | X | |||||
| 9 | Alanı ile ilgili bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | İç hastalıkları hemşireliğine ilişkin temel kavramları tanımlar. | |||||||||
| 2 | Erişkin bireylerde görülen sistem hastalıklarını tanımlar. | |||||||||
| 3 | Erişkinler bireylerde görülen sistem hastalıklarının belirti, bulgu ve tedavisini açıklar. | |||||||||
| 4 | Sistem hastalıklarını ve hemşirelik bakımını ilişkilendirir. | |||||||||
| 5 | Erişkin bireylerde görülen sistem hastalıklarından korunma konusunda danışmanlık yapar. | |||||||||
| 6 | Sağlıklı insanın erişkinlik döneminden yaşlılığa kadar tüm yaşam evrelerinde kronik hastalıkların etiyolojisini, risk faktörlerini ve korunma yöntemlerini tanımlar. | |||||||||
| 7 | Sağlıklı/hasta birey, aile ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini kanıta dayalı ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılar. | |||||||||
| 8 | Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir. | |||||||||
| 9 | İç hastalıkları hemşireliği teorik ve klinik uygulamalarında sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. | |||||||||
| 10 | Erişkin bireylerde ağrı tanımlamasını uygun şekilde yapar ve buna yönelik hemşirelik bakımını gerçekleştirir. | |||||||||
| 11 | Bağışıklık sistemi hastalıklarında ve deri hastalıklarında uygun hemşirelik bakımını verir. | |||||||||
| 12 | Kanserden korunma konusunda danışmanlık yapar. | |||||||||
| 13 | Sıvı-elektrolit, asit-baz dengesizliklerinde hemşirelik bakımı verir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 40 |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| 2. Kısa Sınav | 10 |
| 1. Proje / Tasarım | 40 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 8 | 128 |
| Ara Sınav | 1 | 50 | 50 |
| Kısa Sınav | 2 | 45 | 90 |
| Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 45 | 45 |
| Final | 1 | 65 | 65 |
| Toplam İş Yükü | 442 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 17,68 | ||
| dersAKTSKredisi | 18 | ||