Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Fizyoloji | SHE 101 | 1 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. DERYA GÜZEL ERDOĞAN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. DERYA GÜZEL ERDOĞAN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Hemşirelik uygulamaları açısından insan fizyolojisi ile ilgili temel bilgilerin verilmesini ve insan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ ve sistemlerin normal işleyiş mekanizmalarının öğretilmesini amaçlar. |
Dersin İçeriği | Fizyolojiye giriş ve homeostazis. Hücre fizyolojisi. Uyarılabilen dokular, dinlenim ve aksiyon potansiyeli. Kas fizyolojisi, Kan fizyolojisi. Solunum sistemi fizyolojisi, Dolaşım sistemi fizyolojisi. Sindirim sistemi fizyolojisi. Boşaltım sistemi fizyolojisi. Üreme sistemi fizyolojisi. Endokrin sistem fizyolojisi. Duyu fizyolojisi. Sinir sistemi fizyolojisi. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Hücre fizyolojisini, hücre zarından geçiş /taşınma mekanizmalarını ve homeostazisi öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, | Sınav, Ödev, |
2 | Uyarılabilen dokuları, impuls ve aksiyon potansiyelinin oluşum mekanizmasını, düz, çizgili ve kalp kasının kasılma mekanizmalarını tanımlar. | Gösteri, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
3 | Kanın yapısını, görevlerini, pıhtılaşma mekanizmasını, kan uyuşmazlıklarını, bağışıklık mekanizmalarını, sedimentasyon ve hematokriti açıklar. | Gösteri, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
4 | Kalp siklusunu, kalbin iletim sisteminin yapısını ve kalp içi impuls iletiminin özelliklerini ifade eder. | Gösteri, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
5 | Damar sisteminin ve kalp içinde kan akımının özelliklerini, nabız ve tansiyonu belirleyen faktörleri, pulmoner ve sistemik dolaşımı tanımlar. | Gösteri, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
6 | Solunum mekaniğini, inspirasyon/ekspirasyon gibi akciğer fonksiyonu ile ilgili temel olayları, akciğer hacimleri ve kapasitelerini açıklar. | Gösteri, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
7 | Sindirim organlarının işlevlerini ve sindirim/emilim olaylarının mekanizmasını tanımlar. | Gösteri, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
8 | Böbrekte metabolik atıkların eliminasyonu, idrar oluşumu, nefronun fonksiyonel yapısı, sıvı-elektrolit ve asit-baz dengesinin sağlanmasında böbreğin rolünü öğrenir. | Gösteri, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
9 | Kadın ve erkek üreme sistemi organlarının işlevlerini spermatogenez/oogenezi, menstruel siklus evrelerini, ereksiyon ve ejakülasyon mekanizmalarını, fertilizasyonu kavrar. | Gösteri, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
10 | Endokrin bezlerin fizyolojik işlevlerini kavrar. | Gösteri, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
11 | Dokunma, görme, işitme, tat ve koku gibi duyularının fizyolojisini kavrar. | Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
12 | Nöronların ve sinapsların yapısını, impuls iletiminin mekanizmasını ve özelliklerini açıklar. | Gösteri, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
13 | Merkezi, periferik ve otonom sinir sistemlerinin fonksiyonel yapısını, işleyişini ve fonksiyonlarını öğrenir. | Gösteri, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Hücre fizyolojisi. | |
2 | Kas ve hareket sistemi fizyolojisi. | |
3 | Kan fizyolojisi. | |
5 | Kalp ve dolaşım sistemi fziyolojisi. | |
6 | Kalp ve dolaşım sistemi fizyolojisi. | |
7 | Solunum sistemi fizyolojisi. | |
8 | Sindirim sistemi fizyolojisi. | |
9 | Boşaltım sistemi fizyolojisi. | |
10 | Endokrin sistem fizyolojisi. | |
11 | Kadın ve erkek üreme sistemi fizyolojisi. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Fizyoloji Basılmamış Ders Notları. |
Ders Kaynakları | 1-Fizyoloji, GUYTON , Nobel Tıp Kitabevi Yayını. 2-Anatomi ve Fizyoloji. Yazarlar: Elaine N. Marreb, Katja Hoehn. Çeviri Editörü: Doç.Dr. İlkan Tatar. Nobel Tıp Kitabevleri. 3-Lippincott Fizyoloji. Yazarlar: Robin R. Preston, Thad E. Wilson. Çeviri Editörü: Ümmühan İşoğlu-Balkaç. Nobel Tıp Kitabevleri.
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mesleki rol, işlev ve sorumluluklarını yerine getirecek güncel bilgi, beceri ve tutuma sahiptir. | X | |||||
2 | Sağlıklı / hasta birey, aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılar. | X | |||||
3 | Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır. | X | |||||
4 | Yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel bilgileri ve teknolojik gelişmeleri takip eder. | X | |||||
5 | Sağlıklı / hasta birey ve yakınları ile etkili iletişim kurar. Sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır. | X | |||||
6 | Mesleki Yabancı dilini kullanarak uluslararası literatürü takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. | X | |||||
7 | Profesyonel gelişiminin yanı sıra sosyal, kültürel ve entelektüel yönünü geliştirir. | X | |||||
8 | Hemşirelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun gerçekleştirir. | X | |||||
9 | Alanı ile ilgili bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Hücre fizyolojisini, hücre zarından geçiş /taşınma mekanizmalarını ve homeostazisi öğrenir. | |||||||||
2 | Uyarılabilen dokuları, impuls ve aksiyon potansiyelinin oluşum mekanizmasını, düz, çizgili ve kalp kasının kasılma mekanizmalarını tanımlar. | |||||||||
3 | Kanın yapısını, görevlerini, pıhtılaşma mekanizmasını, kan uyuşmazlıklarını, bağışıklık mekanizmalarını, sedimentasyon ve hematokriti açıklar. | |||||||||
4 | Kalp siklusunu, kalbin iletim sisteminin yapısını ve kalp içi impuls iletiminin özelliklerini ifade eder. | |||||||||
5 | Damar sisteminin ve kalp içinde kan akımının özelliklerini, nabız ve tansiyonu belirleyen faktörleri, pulmoner ve sistemik dolaşımı tanımlar. | |||||||||
6 | Solunum mekaniğini, inspirasyon/ekspirasyon gibi akciğer fonksiyonu ile ilgili temel olayları, akciğer hacimleri ve kapasitelerini açıklar. | |||||||||
7 | Sindirim organlarının işlevlerini ve sindirim/emilim olaylarının mekanizmasını tanımlar. | |||||||||
8 | Böbrekte metabolik atıkların eliminasyonu, idrar oluşumu, nefronun fonksiyonel yapısı, sıvı-elektrolit ve asit-baz dengesinin sağlanmasında böbreğin rolünü öğrenir. | |||||||||
9 | Kadın ve erkek üreme sistemi organlarının işlevlerini spermatogenez/oogenezi, menstruel siklus evrelerini, ereksiyon ve ejakülasyon mekanizmalarını, fertilizasyonu kavrar. | |||||||||
10 | Endokrin bezlerin fizyolojik işlevlerini kavrar. | |||||||||
11 | Dokunma, görme, işitme, tat ve koku gibi duyularının fizyolojisini kavrar. | |||||||||
12 | Nöronların ve sinapsların yapısını, impuls iletiminin mekanizmasını ve özelliklerini açıklar. | |||||||||
13 | Merkezi, periferik ve otonom sinir sistemlerinin fonksiyonel yapısını, işleyişini ve fonksiyonlarını öğrenir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 15 |
2. Kısa Sınav | 15 |
1. Ödev | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 120 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,8 | ||
dersAKTSKredisi | 5 |