Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sosyal Politika | CEK 372 | 6 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | SOSYOLOJİ |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SİNEM YILDIRIMALP |
Dersi Verenler | Prof.Dr. SİNEM YILDIRIMALP, |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör.Cihan Durmuşkaya |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Çalışma ve toplum hayatında tarihi süreç içinde ortaya çıkan sosyo-ekonomik sorunları ve değişimleri tahlil etmek, değişik sosyal grupların sorunlarını tespit etmek ve sosyal politika enstrümanları ile çözüm stratejileri geliştirebilmek bu dersin temel hedefidir. |
Dersin İçeriği | Bu derste sosyal politika teorileri ekseninde değişik dünya görüşlerinin yaklaşımları incelenecektir. Derste ağırlıklı olarak işsizlik, göç, yoksulluk gibi aktüel sosyal sorunlar ve konular ele alınacaktır. Bununla birlikte Türkiye’de yaşanmakta olan sosyal sorunların çözümüne yönelik aktif sosyal politikalar üretilecektir. Bu çerçevede aile, gençler, işsizler, yoksullar, özürlüler gibi değişik sosyal grupların özel durumlarına da yer verilecektir |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İktisadi konulara ve yansımalara sosyal boyutuyla bakabilmek ve yeni bakış açıları kazandırır. | Beyin Fırtınası, Anlatım, Örnek Olay, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
2 | Klasik ve modern sosyal sorunların çözümüne yönelik akademik ve pratik bilgi ve birikime sahip olur | Benzetim, Rol Oynama, Soru-Cevap, Örnek Olay, Tartışma, Anlatım, Altı Şapka, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
3 | Teorik boyutuyla sosyal politikaların temel esaslarını dinamik bir toplumsal süreçte belirler | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, | Sınav, Sözlü Sınav, |
4 | Türkiye´nin sosyal sorunlarının perde arkasını görebilmek ve milli çözüm stratejileri geliştirir | Benzetim, Rol Oynama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Altı Şapka, | Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Sınav, |
5 | Sosyal barış ve dayanışma gibi sosyal siyaset hedeflerinin toplum hayatında hâkim olabilmesi yönünde makul yaklaşımlar ve uygun düşünceler geliştirir | Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Benzetim, | Sınav, Ödev, Sözlü Sınav, Proje / Tasarım, |
6 | Sosyal bilimlerde bütüncül sosyal politika uygulamalarının önemini kavrar | Gösterip Yaptırma, Gösteri, Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, Altı Şapka, Örnek Olay, | Ödev, Sözlü Sınav, Sınav, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sosyal Politika kavramı ve hedefleri | Ders Notları |
2 | Sosyal Politikanın hedefleri: Sosyal Barış; Sosyal Dayanışma; Sosyal Adalet; Sosyal Yardımlaşma; Sosyal Bütünleşme; Sosyal Kalkınma; Refah; İsar | Seyyar, Ali; Sosyal Güvenlik Terimleri (Ansiklopedik Sözlük); Papatya Yay.; İstanbul; Nisan-2005. (İlgili Kavramlar). |
3 | Sosyal politikanın Batıdaki ve Türkiye’deki tarihsel gelişimi | Ders Notları |
4 | Küreselleşme bağlamında sosyal politikanın günümüze değin geçirdiği dönüşüm | Ders Notları |
5 | Sosyal politikanın ulusal tarafları | Ders Notları |
6 | Kadınlara Yönelik Sosyal Politikalar (a: Hayat Kadınlarının Psiko-Sosyal Rehabilitasyonu; b: Feminist Kadın Politikaları ve Gender Mainstreaming Yaklaşımı) | Seyyar, Ali; Sosyal Siyaset Açısından Kadın ve Aile-Politikaları; Birey Yayıncılık; İstanbul;1999 |
7 | Yoksullukla mücadele ve sosyal politika | Ders Notları |
8 | Sosyal dışlanma ile mücadele ve sosyal politika | Ders Notları |
9 | VİZE SINAVI | VİZE SINAVI |
10 | İşsizlik ve sosyal politika | Ders Notları |
11 | Kadınlara yönelik sosyal politikalar | Ders Notları |
12 | Engelliler ve eski hükümlülere yönelik sosyal politikalar | Ders Notları |
13 | Yaşlılara yönelik sosyal politikalar | Ders Notları |
14 | Sosyal politikada güncel tartışmalar | Ders Notları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Selek. Öz; Cihan; Seyyar, Ali; İNSAN KAYNAKLARI TERİMLERİ (ANSİKLOPEDİK SÖZLÜK); Değişim Yayınevi; 2007. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gerçek hayattaki ekonomik olaylara ve sorunlara yaklaşımlarında geniş bir bakış açısından hareketle, iktisadi konularda analitik yönden tutarlı fikir oluşturma ve bu fikri savunma becerisine sahip olma | X | |||||
2 | Genel mikro iktisat teorisi hakkında bilgili olma. | X | |||||
3 | Genel makro iktisat teorisi hakkında bilgili olma. | X | |||||
4 | Uluslararası iktisat teorisi ve politikası hakkında bilgili olma. | X | |||||
5 | İktisadın sosyal bir bilim olduğu gerçeğini göz önünde bulundurarak toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma. | X | |||||
6 | Temel ekonometri ve istatistik teorilerini mikro ve makro iktisadi problemlere çözüm üretmede kullanabilme yeteneğine sahip olma. | X | |||||
7 | Genel işletme yönetimi, pazarlama, insan kaynakları idaresi, şirket finansmanı, turizm işletmeciliği ve kamu idareciliği gibi kendilerinin seçtiği fakat bölümün direkt eğitim konusuna girmeyen alanlardan birinde de uzmanlaşmaya sahip olma. | X | |||||
8 | Kamu, endüstri, tarım, çevre ve doğal kaynaklar, çalışma, bilgi ve mülkiyet ekonomileri, uluslararası finans, para banka, iktisadi büyüme ve kalkınma, politik iktisat ve ekonometrik yöntemler gibi alanlardan kendilerinin seçtiği iktisadın alt dallarından dördünde uzmanlaşma hedefine sahip olma. | X | |||||
9 | Gerek kamunun gerekse de özel kesimin gereksinim duyduğu yüksek becerili elemanlarda olması gereken yeterli düzeyde hukuk bilgisine sahip olma. | X | |||||
10 | Gerek kamunun gerekse de özel kesimin gereksinim duyduğu yüksek becerili elemanlarda olması gereken yeterli düzeyde muhasebe bilgisine sahip olma. | X | |||||
11 | Türkçede olduğu gibi bir yabancı dilde de yazılı (ve tercihen ilave olarak sözlü) iletişim becerisine sahip olma. | X | |||||
12 | Hem temel bilgisayar kullanımlarını (word ve excel benzeri programlarda) hem de iktisadi analiz yapmaya yardımcı olan en az bir bilgisayar programını (SAS, SPSS, Eviews, Access, Minitab ve benzeri) kullanabilme | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 15 |
3. Kısa Sınav | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 135 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |