Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Oyun Teorisi | IKT 459 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ÜNSAL OZAN KAHRAMAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Araştırma Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Eleştirel bir tarzda iktisadi modeller hakkında bütünlüğü olan bazı bakış açıları kazandırmakla beraber firmalar arası ve bireyler arası ilişki ve etkileşime eleştirel bakış açısıyla yeniden incelemek amaçlanmaktadır. İktisadi ilişkilerin altyapısını ve sonuçlarını yorumlama ve muhtemelen daha ayrıntılı (stratejik etkileşim ve sonuçta ceza veya ödül) olarak gözlemleyebilme becerisini öğrencilere sunmaktır. Yönetimsel ve stratejik kararların alınmasında veya bu kararların incelenmesinde iktisadi nedenlerin varlığını hissetmek ve bu iktisadi nedenlerin doğru algılanmasına yardımcı olmak. |
Dersin İçeriği | Oyun teorisine giriş, sıfır ve pozitif toplamlı oyunlar, minimaks teoremi, denge kavramları: baskın strateji, nash dengesi, tam bilgili statik oyunlar, tam bilgili dinamik oyunlar, eksik bilgili statik oyunlar, eksik bilgili dinamik oyunlar, tekrarlanan oyunlar, Cournot ve Bertrand Duopolü, seçim paradoksu, deterministik ve stokastik türevsel oyunlar, deterministik ve stokastik fark oyunları, işbirliğine ve çatışmaya dayanan oyunlar ve çözümler. Firmalar arası uyum ve sürtüşmenin sebep olduğu yapı farklılıkları, ve sonuçları. piyasada izlenen farklı stratejiler. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Oyun teorisine ilişkin temel kavramları tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, |
2 | Mahkum stratejilerin eliminasyonu yoluyla dengeyi belirler | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
3 | Nash dengesinin temel felsefesini tanır ve buna göre bir oyunu çözümler | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
4 | Statik ve dinamik yapılı oyunları ayırt eder | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Ödev, |
5 | Bayesian nash dengesini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
6 | Oyun teorisi çerçevesinde verilen iktisadi bilgileri iktisat alanı dışında ve güncel hayatta kullanabilir | Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Oyun Teorisine Giriş: Kavramlar | GIBBONS, Robert, Game Theory For Applied Economists, Princeton University Press, 1992. |
2 | Oyunların Kurgulanma Biçimleri ve Strateji Sınıflandırması | GIBBONS, Robert, Game Theory For Applied Economists, Princeton University Press, 1992. |
3 | Nash Dengesi | GIBBONS, Robert, Game Theory For Applied Economists, Princeton University Press, 1992. |
4 | Nash Dengesi: Çeşitli Uygulamalar | GIBBONS, Robert, Game Theory For Applied Economists, Princeton University Press, 1992. |
5 | Sondan İlke Alt Strateji Değerlendirme: Ağaç Tipi Oyun Kurulumu | GIBBONS, Robert, Game Theory For Applied Economists, Princeton University Press, 1992. |
6 | Sondan İlke Alt Strateji Değerlendirme: Pazarlık | GIBBONS, Robert, Game Theory For Applied Economists, Princeton University Press, 1992. |
7 | Tekrarlı Oyunlar | GIBBONS, Robert, Game Theory For Applied Economists, Princeton University Press, 1992. |
8 | Tekrarlı Oyunlar ve İşbirliği | GIBBONS, Robert, Game Theory For Applied Economists, Princeton University Press, 1992. |
9 | Arasınav | BAŞARILAR |
10 | Eksik Bilgi: Bayesci Nash Dengesi | GIBBONS, Robert, Game Theory For Applied Economists, Princeton University Press, 1992. |
11 | Eksik Bilgi: Açık Arttırma | GIBBONS, Robert, Game Theory For Applied Economists, Princeton University Press, 1992. |
12 | Eksik Bilgi ve Sürekli Oyun: Tam Bayes Dengesi | GIBBONS, Robert, Game Theory For Applied Economists, Princeton University Press, 1992. |
13 | Eksik Bilgi ve Sürekli Oyun: Sıralı Pazarlık | GIBBONS, Robert, Game Theory For Applied Economists, Princeton University Press, 1992. |
14 | Asimetrik Bilgi: Kötü Seçim ve Sinyal | GIBBONS, Robert, Game Theory For Applied Economists, Princeton University Press, 1992. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Yukarıda belirtilen kitaba ek olarak zaman zaman yardımcı olabilecek notlar öğrencilere sunulacaktır. |
Ders Kaynakları | GIBBONS, Robert, Game Theory For Applied Economists, Princeton University Press, 1992. ÇOBAN, Orhan, Endüstri İktisadı ve Oyun teorisi, Ekin, Bursa, 2003. YILDIRIM, Kemal, R. EŞKİNAT, ve A. KABASAKAL, Endüstriyel Ekonomi, 3. Baskı, Ekin, Bursa, 2005. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gerçek hayattaki ekonomik olaylara ve sorunlara yaklaşımlarında geniş bir bakış açısından hareketle, iktisadi konularda analitik yönden tutarlı fikir oluşturma ve bu fikri savunma becerisine sahip olma | X | |||||
2 | Genel mikro iktisat teorisi hakkında bilgili olma. | X | |||||
3 | Genel makro iktisat teorisi hakkında bilgili olma. | X | |||||
4 | Uluslararası iktisat teorisi ve politikası hakkında bilgili olma. | X | |||||
5 | İktisadın sosyal bir bilim olduğu gerçeğini göz önünde bulundurarak toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma. | X | |||||
6 | Temel ekonometri ve istatistik teorilerini mikro ve makro iktisadi problemlere çözüm üretmede kullanabilme yeteneğine sahip olma. | X | |||||
7 | Genel işletme yönetimi, pazarlama, insan kaynakları idaresi, şirket finansmanı, turizm işletmeciliği ve kamu idareciliği gibi kendilerinin seçtiği fakat bölümün direkt eğitim konusuna girmeyen alanlardan birinde de uzmanlaşmaya sahip olma. | X | |||||
8 | Kamu, endüstri, tarım, çevre ve doğal kaynaklar, çalışma, bilgi ve mülkiyet ekonomileri, uluslararası finans, para banka, iktisadi büyüme ve kalkınma, politik iktisat ve ekonometrik yöntemler gibi alanlardan kendilerinin seçtiği iktisadın alt dallarından dördünde uzmanlaşma hedefine sahip olma. | X | |||||
9 | Gerek kamunun gerekse de özel kesimin gereksinim duyduğu yüksek becerili elemanlarda olması gereken yeterli düzeyde hukuk bilgisine sahip olma. | ||||||
10 | Gerek kamunun gerekse de özel kesimin gereksinim duyduğu yüksek becerili elemanlarda olması gereken yeterli düzeyde muhasebe bilgisine sahip olma. | ||||||
11 | Türkçede olduğu gibi bir yabancı dilde de yazılı (ve tercihen ilave olarak sözlü) iletişim becerisine sahip olma. | ||||||
12 | Hem temel bilgisayar kullanımlarını (word ve excel benzeri programlarda) hem de iktisadi analiz yapmaya yardımcı olan en az bir bilgisayar programını (SAS, SPSS, Eviews, Access, Minitab ve benzeri) kullanabilme |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
2. Ödev | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 8 | 16 |
Ödev | 2 | 8 | 16 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 132 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,28 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |