| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Matematik | MAT 113 | 1 | 3 + 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. FATİH ALBAYRAK |
| Dersi Verenler | Doç.Dr. OSMAN HAMDİ METE, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Matematiğin mesleki anlamdaki önemini kavratarak, önlisans programlarını tamamlayabilmesi için gerekli matematiksel altyapıyı sağlamak. |
| Dersin İçeriği | Sayılar, cebir, denklemler ve eşitsizlikler, fonksiyonlar, logaritma, lineer denklem sistemleri ve matrisler, türev, integral |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Küme kavramı ve özelliklerini açıklayarak küme işlemleri ile ilgili problemleri çözer. Sayılar kümelerine ilişkin problemleri çözer. Reel sayılardaki aralıkları ve sıralamaları yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
| 2 | Rasyonel sayılarda verilen dört işlem ve sıralama problemlerini çözer. Ondalık kesirlerle işlemleri yapar, devirli ondalık sayılardaki ve çok büyük- çok küçük sayılardaki dönüşümleri yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
| 3 | Üslü- köklü sayılarla işlemler yapar, üslü-köklü denklem ve eşitsizliklerle ilgili problemleri çözer. Mutlak değer ile işlemler yapar, mutlak değerli eşitsizlikler problemlerini çözer | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
| 4 | Sabit ve Değişken kavramını, nicelikleri, sayıları bilir, harflerle ifade eder. Çarpanlara ayırma yöntemlerini kullanarak ilgili problemleri çözer. Polinom çeşitleri ve polinomlarda dört işlem ile ilgili problemleri çözer. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
| 5 | Kesirleri özdeşlikleri kullanarak çarpanlarına ayırıp sadeleştirir, rasyonel denklem problemlerini çözer. Oran ve orantı özelliklerini ilgili problemlere uygular, ortalamalarla ile ilgili hesaplamaları yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
| 6 | 1. dereceden bir bilinm.ve çok bilinm.denklem çözümlerini gerçekleştirir. 2. dereceden bir bilinm. denklemin köklerini gösterir, kök-katsayı ilişkisini yorumlar. 1. dereceden bir bilinm.eşitsizliklerle ilgili problemleri çözer, bir bilinm. 2. derecede v | Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Anlatım, | Sınav, Ödev, |
| 7 | Bir fonksiyonun tanım ile değer kümelerini bulur. Fonksiyon çeşitleri ile ilgili problemleri çözer. Fonksiyonlarla dört işlem yapar, bir fonksiyonun tersini bulur, bileşke işlemlerini fonksiyona uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
| 8 | Fonksiyon konusundaki temel özellikleri yorumlayarak doğrusal ve doğrusal olmayan fonksiyonlara ilişkin grafik problemlerini çözer. Verilen ikinci dereceden bir fonksiyon ile grafiğinin ilişkisini yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
| 9 | Üstel fonk. kavrayarak ilgili problemleri çözer, üstel fonk. grafiklerini yorumlar. Log. fonk.un üstel fonk.nun tersi olduğunu ilişkilendirir. Log. Fonk. grafiklerini yorumlar. Üstel ve log. denklem- eşitsizlik problemleri çözer, log. Alan hesabı yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
| 10 | Bir ve iki bilinmeyenli lineer denklemleri çözebilme, İki Bilinmeyenli lineer denklem sistemlerinin çözebilme ve grafiklerini çizebilme | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
| 11 | Matris kavramını öğrenebilme, Bir matrisin boyutunu ve adlandırılışını kavrayabilme, Uygun matrisler arasında toplama, çıkarma.çarpma ve bir skalerle çarpma işlemlerini yapabilme | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
| 12 | Türev kavramı kavrayabilme, çeşitli tipteki fonksiyonların türevlerini bulabilme, Yüksek mertebeden türev alabilme, Türevin geometrik yorumunu yapabilme, Türevi Mesleki alanlarda kullanabilme | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
| 13 | İntegral kavramını kavrayabilme, Çeşitli tipte fonksiyonların integralini alabilme, belirli İntegrali kavrayabilme, İntegralin mesleki uygulamalarını yapabilme | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
| 14 | |||
| 15 |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Kümeler | |
| 2 | Sayılar | |
| 3 | Sayılar | |
| 4 | Cebir | |
| 5 | Cebir | |
| 6 | Denklemler Ve Eşitsizlikler | |
| 7 | Fonksiyonlar | |
| 8 | Fonksiyonlar | |
| 9 | Logaritma | |
| 10 | Lineer Denklem Sistemleri ve Matrisler | |
| 11 | Lineer Denklem Sistemleri ve Matrisler | |
| 12 | Türev | |
| 13 | Türev | |
| 14 | İntegral |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | [1] Ders Notları, Esrin PALAS BOZKURT 2010-2011 |
| Ders Kaynakları | [2] Frank Ayres, Calculus Schaums Outline Series, 1979 |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı |
|---|---|
| 1 | Küme kavramı ve özelliklerini açıklayarak küme işlemleri ile ilgili problemleri çözer. Sayılar kümelerine ilişkin problemleri çözer. Reel sayılardaki aralıkları ve sıralamaları yorumlar. |
| 2 | Rasyonel sayılarda verilen dört işlem ve sıralama problemlerini çözer. Ondalık kesirlerle işlemleri yapar, devirli ondalık sayılardaki ve çok büyük- çok küçük sayılardaki dönüşümleri yapar. |
| 3 | Üslü- köklü sayılarla işlemler yapar, üslü-köklü denklem ve eşitsizliklerle ilgili problemleri çözer. Mutlak değer ile işlemler yapar, mutlak değerli eşitsizlikler problemlerini çözer |
| 4 | Sabit ve Değişken kavramını, nicelikleri, sayıları bilir, harflerle ifade eder. Çarpanlara ayırma yöntemlerini kullanarak ilgili problemleri çözer. Polinom çeşitleri ve polinomlarda dört işlem ile ilgili problemleri çözer. |
| 5 | Kesirleri özdeşlikleri kullanarak çarpanlarına ayırıp sadeleştirir, rasyonel denklem problemlerini çözer. Oran ve orantı özelliklerini ilgili problemlere uygular, ortalamalarla ile ilgili hesaplamaları yapar. |
| 6 | 1. dereceden bir bilinm.ve çok bilinm.denklem çözümlerini gerçekleştirir. 2. dereceden bir bilinm. denklemin köklerini gösterir, kök-katsayı ilişkisini yorumlar. 1. dereceden bir bilinm.eşitsizliklerle ilgili problemleri çözer, bir bilinm. 2. derecede v |
| 7 | Bir fonksiyonun tanım ile değer kümelerini bulur. Fonksiyon çeşitleri ile ilgili problemleri çözer. Fonksiyonlarla dört işlem yapar, bir fonksiyonun tersini bulur, bileşke işlemlerini fonksiyona uygular. |
| 8 | Fonksiyon konusundaki temel özellikleri yorumlayarak doğrusal ve doğrusal olmayan fonksiyonlara ilişkin grafik problemlerini çözer. Verilen ikinci dereceden bir fonksiyon ile grafiğinin ilişkisini yorumlar. |
| 9 | Üstel fonk. kavrayarak ilgili problemleri çözer, üstel fonk. grafiklerini yorumlar. Log. fonk.un üstel fonk.nun tersi olduğunu ilişkilendirir. Log. Fonk. grafiklerini yorumlar. Üstel ve log. denklem- eşitsizlik problemleri çözer, log. Alan hesabı yapar. |
| 10 | Bir ve iki bilinmeyenli lineer denklemleri çözebilme, İki Bilinmeyenli lineer denklem sistemlerinin çözebilme ve grafiklerini çizebilme |
| 11 | Matris kavramını öğrenebilme, Bir matrisin boyutunu ve adlandırılışını kavrayabilme, Uygun matrisler arasında toplama, çıkarma.çarpma ve bir skalerle çarpma işlemlerini yapabilme |
| 12 | Türev kavramı kavrayabilme, çeşitli tipteki fonksiyonların türevlerini bulabilme, Yüksek mertebeden türev alabilme, Türevin geometrik yorumunu yapabilme, Türevi Mesleki alanlarda kullanabilme |
| 13 | İntegral kavramını kavrayabilme, Çeşitli tipte fonksiyonların integralini alabilme, belirli İntegrali kavrayabilme, İntegralin mesleki uygulamalarını yapabilme |
| 14 | |
| 15 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Kısa Sınav | 15 |
| 2. Kısa Sınav | 15 |
| 1. Ödev | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 20 |
| 1. Final | 80 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
| Ödev | 1 | 15 | 15 |
| Final | 1 | 15 | 15 |
| Toplam İş Yükü | 146 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||