| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Medya Okuryazarlığı | YBP 205 | 3 | 2 + 1 | 3 | 4 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. MURAT TEPEÇINAR |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrencilerin kitle iletişim araçları ve bağlantılı terimlerle ilgili temel bilgi düzeyini elde etmelerini; bununla birlikte medyayı daha bilinçli şekilde takip edebilmelerini sağlayarak, bilinçli bir geleneksel ve sanal medya tüketicisi olabilme konusunda farkındalık oluşturabilmektir. |
| Dersin İçeriği | Günümüz dünyasında iletişimin anlamı, temel kavramları, yeri ve önemine ilişkin genel bir giriş; Kitle iletişim araçları, Kitle iletişiminin temel özellikleri (tarihi, yapısı, kültürel ve ekonomik boyutları); Medya okuryazarlığı ve önemi, Dünyada ve Türkiye’de medya okuryazarlığı süreci,; Medya işlevleri, ekonomik boyutu; Televizyon, Türkiye’de televizyon yayıncılığı, Televizyon program türleri, TV program analizleri, uyarıcı simgeler; Aile, çocuk ve televizyon (TV izleme alışkanlıkları), Televizyonun olumsuz etkileri; Radyo, işlevleri, radyo program türleri ve analizleri; Periyodik yazılı ve basılı medya, işlevleri, gazete ve dergiyle ilgili temel kavramlar, Gazetede Haber ve fotoğrafın önemi; Medyada etik problemler ve mevzuat; Popüler kültür ve Kültür Endüstrisi; Bilgisayar, internet, sanal oyunlar, Sosyal medya; Teknoloji (TV, Bilgisayar, internet, oyun, sosyal medya) bağımlılığı , Ölçülü medya kullanımı |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Kitle iletişim araçları ve bağlantılı terimlerle ilgili temel bilgileri, geleneksel ve sanal medyanın temel özelliklerini öğrenir. | Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
| 2 | Bilinçli bir medya tüketicisi olur, medyayı daha bilinçli şekilde takip eder. | Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
| 3 | Mesleğiyle ilgili olarak hizmet verdiği kişilerin de medya konusunda bilinçlenmelerini sağlar, medyanın zararlı etkilerinden korunmalarında rehberlik eder. | Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Günümüz dünyasında iletişimin anlamı, temel kavramları, yeri ve önemine ilişkin genel bir giriş; | Kaynaklar [1] ve [2] |
| 2 | Kitle iletişim araçları, Kitle iletişiminin temel özellikleri (tarihi, yapısı, kültürel ve ekonomik boyutları); | Kaynaklar [1] ve [2] |
| 3 | Medya okuryazarlığı ve önemi, Dünyada ve Türkiye’de medya okuryazarlığı süreci; | Kaynaklar [1] ve [2] |
| 4 | Medya işlevleri, ekonomik boyutu; | Kaynaklar [1] ve [2] |
| 5 | Televizyon, Türkiye’de televizyon yayıncılığı, Televizyon program türleri, TV program analizleri, uyarıcı simgeler; | Kaynaklar [1] ve [2] |
| 6 | Aile, çocuk ve televizyon (TV izleme alışkanlıkları), Televizyonun olumsuz etkileri; | Kaynaklar [1] ve [2] |
| 7 | Radyo, işlevleri, radyo program türleri ve analizleri; | Kaynaklar [1] ve [2] |
| 8 | Periyodik yazılı ve basılı medya, işlevleri, gazete ve dergiyle ilgili temel kavramlar, Gazetede Haber ve fotoğrafın önemi; | Kaynaklar [1] ve [2] |
| 9 | Medyada etik problemler ve mevzuat; | Kaynaklar [1] ve [2] |
| 10 | Yıl içi Sınavı | Kaynaklar [1] ve [2] |
| 11 | Popüler kültür ve Kültür Endüstrisi; | Kaynaklar [1] ve [2] |
| 12 | Bilgisayar, internet, sanal oyunlar, Sosyal medya; | Kaynaklar [1] ve [2] |
| 13 | Teknoloji (TV, Bilgisayar, internet, oyun, sosyal medya) bağımlılığı, Ölçülü medya kullanımı | Kaynaklar [1] ve [2] |
| 14 | Genel tekrar ve değerlendirme. | Kaynaklar [1] ve [2] |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | [1] Şimşek, M.C. ve Türkoğlu N.; Medya okuryazarlığı, Parşömen Kitap ve Yayıncılık, 2013 [2] Şahin A.; Eleştirel Medya okuryazarlığı, Anı Yayınları, 2014 |
| Ders Kaynakları | [3] Adorno, T.; Kültür Endüstrisi- Kültür Yönetimi, İletişim Yayınları, 2011. [4] Mutlu, E.; İletişim Sözlüğü, Ayraç Yayınları. Ankara [5] Türkoğlu, N.; Kitle İletişimi ve Kültür. Naos Yayıncılık; 2004 |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Alanının gerektirdiği konularda yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kurumsal ve uygulamalı bilgileri kazanmak | ||||||
| 2 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kaanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahip olmak | ||||||
| 3 | Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini seçebilmek ve etkin kullanabilmek | ||||||
| 4 | Alanı ile ilgili mesleki ortam ve araçları kullanarak tasarım yapabilmek, plan ve proje gerçekleştirme becerisine sahip olmak | X | |||||
| 5 | Alanı ile ilgili uygulamalarda öngörülmeyen durumlarla karşılaştığında çözüm üretebilmek, takımlarda sorumluluk alabilmek veya bireysel çalışma yapabilme becerisini kazanmak | ||||||
| 6 | Etkili iletişim kurma tekniklerine hakim ve alanındaki yeilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olmak | ||||||
| 7 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme bilincini kazanmak | X | |||||
| 8 | Tarihi değerlere saygılı, Sağlık Hizmetleri ile ilgili konularda hasta hakları, sosyal sorumluluk,evrensel, toplumsal ve mesleki etik bilgi ve bilincine sahip olmak | X | |||||
| 9 | İş hukuku ve iş güvenliği , çevre koruma bilgisi ve kalite bilincine sahip olmak | ||||||
| 10 | Alanının gerektirdiği temel düzeyde bilgisayar yazılım ve donanımlarını kullanabilme becerisini kazanmak | X | |||||
| 11 | Kamu ve özel sektör kuruluşlarındaki alanı ile ilgili süreçleri yerinde inceleyerek uygulama becerisi kazandırmak | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Kitle iletişim araçları ve bağlantılı terimlerle ilgili temel bilgileri, geleneksel ve sanal medyanın temel özelliklerini öğrenir. | |||||||||||
| 2 | Bilinçli bir medya tüketicisi olur, medyayı daha bilinçli şekilde takip eder. | |||||||||||
| 3 | Mesleğiyle ilgili olarak hizmet verdiği kişilerin de medya konusunda bilinçlenmelerini sağlar, medyanın zararlı etkilerinden korunmalarında rehberlik eder. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 40 |
| 1. Kısa Sınav | 15 |
| 2. Kısa Sınav | 15 |
| 1. Ödev | 30 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
| Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 109 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,36 | ||
| dersAKTSKredisi | 4 | ||