| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Gıda Proses Uygulamaları | GDM 606 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. AHMET AYAR |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Bir gıda işletmesinin tasarlanması, var olan bir prosese ilave ya da çıkarma işlemlerinin uygulanması, proses akış şemasının oluşturulması, prosesin yenilenmesi ve onarılması ile ilgili tasarımların öğrenciler tarafından kavranmasını sağlamak. |
| Dersin İçeriği | Proses ve tasarım tanımları, tasarımın gelişim aşamaları; Gıda üretimi ve tesis tasarımının birlikte değerlendirilmesi; Proses akış şemaları, Dizayn çeşitleri, İşletme yerleşim planı ve binalar; Proses ve tesis tasarımında mali analiz, Üretim maliyeti ve karlılık; Gıda proses tasarımı; Gıda işletmelerinde birim işlemler, akış şemaları, madde ve enerji dengeleri; Bilgisayar destekli gıda işletmesi tasarımı. Proses kalitesi ve kontrolu |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Proses ve tasarım tanımlarını kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, | Ödev, |
| 2 | Gıda üretimi ve tesis tasarımını birlikte değerlendirir ve yapar | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, | Sınav, |
| 3 | Çeşitli gıdaların üretimine ait akış şemaları tasarlar | Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, | Sınav, Ödev, |
| 4 | Gıda tesisinde montaj, hattın kontrolü, deneme üretimi, esas üretime geçiş sürecini kavrar ve uygular | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Ödev, |
| 5 | GMP, ISO ve HACCP sistemlerini kavrar ve proseslere uygulamalarını gerçekleştirir | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Ödev, |
| 6 | Seçeceği bir ürün ile ilgili olarak üretim akış şeması tasarlar ve uygular | Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme , | Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Proses ve tasarım kavramları; Proses ve tasarım tanımları, tasarımın gelişim aşamaları | |
| 2 | Gıda üretimi ve tesis tasarımının birlikte değerlendirilmesi; Proses akış şemaları, Dizayn çeşitleri, İşletme yerleşim planı ve binalar, Proses ve tesis tasarımında mali analiz, Üretim maliyeti ve karlılık | |
| 3 | Gıda proses tasarımı; Gıda işletmelerinde birim işlemler, akış şemaları, madde ve enerji dengeleri, Bilgisayar destekli gıda işletme tasarımı | |
| 4 | Gıda fabrikası tasarımı; Yerleşim, Ürün proses ilişkisi, Gıda hijyeni, fabrika güvenliği, Gıda depolanması, sistem değişkenliği | |
| 5 | Fabrikaların sürekli düzenlenmesi; Fabrika revizyonu, genişletilmesi, hareketli gıda tesisleri, Geliştirilmiş gıda tesisleri | |
| 6 | İyi üretim Uygulamaları (GMP); GMP, ISO ve HACCP sistemleri ve uygulamaları | |
| 7 | Gıda tesis ekonomileri; Gıda tesislerinde ekonomik analiz ve değerlendirmeler | |
| 8 | Makine malzemeleri, boyutları ve maliyetler; Metaller, çelik, alüminyum, bakır, diğer metaller, plastikler, cam ve seramikler, ahşap malzemeler | |
| 9 | Makine üretimleri ve montajı; Genel proses makinaları, uygun mühendislik, makine montajında dikkat edilecekler | |
| 10 | Makinaların hijyenik tasarımı; Hijyenik standartlar ve kurallar, tesisatın temizlenmesi | |
| 11 | Gıda makinaları seçimi; Tesis inşaatı özellikleri, makine boyut ve ağırlığı, temizleme olanakları, bakım özellikleri, yedek parça standartları, mukavemet ve dayanıklılığı | |
| 12 | Tasarımın sonuçlanması; Gıda tesisinde montaj, hattın kontrolü, deneme üretimi, esas üretime geçiş | |
| 13 | Tasarımın sonuçlanması; Gıda tesisinde montaj, hattın kontrolü, deneme üretimi, esas üretime geçiş | |
| 14 | Yıl Sonu Ders Değerlendirmesi |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Mühendislik alanında literatür araştırması yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | ||||||
| 2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | ||||||
| 2 | Sınırlı ya da eksik verilerden hareket ederek kullandığı bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | X | |||||
| 3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | ||||||
| 4 | Yeni ve orijinal fikirlerle yöntemler geliştirme yeteneği; sistem, süreç veya ürün tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | X | |||||
| 5 | Mühendislikte uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kapsamı hakkında ayrıntılı bilgi edinebilme | ||||||
| 6 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri iyi analiz etme, bunlara ulaşma ve değerlendirmede doğru yolu izleme kabiliyeti | ||||||
| 7 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | ||||||
| 8 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak paylaşabilme becerisi | ||||||
| 9 | Verilerin elde edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | ||||||
| 10 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; bunları etkili bir şekilde inceleme ve öğrenebilme becerisi | ||||||
| 11 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Proses ve tasarım tanımlarını kavrar | ||||||||||||
| 2 | Gıda üretimi ve tesis tasarımını birlikte değerlendirir ve yapar | ||||||||||||
| 3 | Çeşitli gıdaların üretimine ait akış şemaları tasarlar | ||||||||||||
| 4 | Gıda tesisinde montaj, hattın kontrolü, deneme üretimi, esas üretime geçiş sürecini kavrar ve uygular | ||||||||||||
| 5 | GMP, ISO ve HACCP sistemlerini kavrar ve proseslere uygulamalarını gerçekleştirir | ||||||||||||
| 6 | Seçeceği bir ürün ile ilgili olarak üretim akış şeması tasarlar ve uygular |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 40 |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| 1. Ödev | 10 |
| 1. Proje / Tasarım | 20 |
| 1. Performans Görevi (Seminer) | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
| Kısa Sınav | 1 | 2 | 2 |
| Ödev | 1 | 20 | 20 |
| Proje / Tasarım | 1 | 20 | 20 |
| Performans Görevi (Seminer) | 1 | 20 | 20 |
| Final | 1 | 2 | 2 |
| Toplam İş Yükü | 146 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||