| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Afetlerin Finansal Yönetimi | AAY 111 | 1 | 3 + 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. TANER ÖZTÜRK |
| Dersi Verenler | Öğr.Gör. TANER ÖZTÜRK, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Afet yönetiminin bir unsuru olarak mali yönetimin öneminin anlaşılabilmesini sağlamak; afetlerin ne tür mali etkilerinin olabileceğine dair bilgi edindirmek; afetlerin mali yapısına ve işleyişine ilişkin temel kavramları ve süreçleri öğretmek; ülkemizde yaşanan afetler sonrası karşılaşılan mali tabloları da analiz ederek olası afetlerde kaynak temini sorununa ve kaynakların verimli kullanımına yönelik çözüm üretebilmek/öneriler geliştirebilmek; gerek afet öncesi gerekse afet sonrası hangi mali politika araçlarının kullanılabileceğini bilmek; özelllikle de afet öncesi hazırlık, risk ve zarar azaltma odaklı finansal yönetimin devletler ve toplum açısından önemini kavrayıp bu doğrultuda işlevsel öneriler geliştirebilmek.
|
| Dersin İçeriği | Afetlerin Mali Etkileri, Ülkemizde Yaşanan Afetlere İlişkin Mali Yapı, Afetlerin Finansmanı ve Kaynak Modelleri, İç ve Dış Finansal Kaynaklar, Afet Sigortacılığı ve Reasürans, Afetlerde Maliye Politikası: Bütçe, Borçlanma, Vergi Rejimi, Afet Bütçelerinin İncelenmesi ve Harcamaların Denetimi.
|
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Afetlerin mali yönetimine ilişkin temel kavramları ve yaklaşımları bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, |
| 2 | Afetlerde oluşan hasar ya da zararın ne tür maliyetler doğurabileceğini tahmin edebilir. | Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
| 3 | Ülkemizde yaşanan afetler sonrası karşılaşılan mali tabloya dair bilgi sahibi olur. | Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
| 4 | Afet yönetim döngüsünün farklı evrelerinde hangi kaynakların kullanıldığını/kullanılabileceğini bilir. | Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
| 5 | Afet durumunda farklı bütçelerin nasıl kullanılabileceğini görür. | Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
| 6 | Afet harcamalarının verimliliği ve denetimine yönelik öneriler geliştirebilir. | Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
| 7 | Afetler sonrası mali tabloları da analiz ederek olası afetlerde kaynak temini sorununa yönelik doğru finansman kaynaklarını/kuruluşlarını seçerek çözüm üretebilir. | Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Afetlere ve Finansal Yönetime İlişkin Kavramsal Çerçeve | |
| 2 | Afetlerin Mali Etkileri | |
| 3 | Afetlerin Mali Yönetiminin Ülkemizdeki Tarihsel Arkaplanı | |
| 4 | Marmara Depremi Sonrası Mali Yapı ve İşleyiş | |
| 5 | Van Depremi ile Ülkemizde Yaşanan Kimi Afetler Sonrası Mali İşleyiş | |
| 6 | Afet Risk Yönetimi ve Afetlerin Finansmanı | |
| 7 | İç Finansal Kaynaklar | |
| 8 | Dış Finansal Kaynaklar: Uluslararası Örgütler ve Yardım Kuruluşları | |
| 9 | Alternatif Finansal Kaynak Modelleri/Önerileri | |
| 10 | Afet Sigortacılığı: Deprem Sigortası, DASK ve Reasürans | |
| 11 | Afetlerde Maliye Politikası: Bütçe, Borçlanma ve Vergi Rejimi | |
| 12 | Afet Bütçesi: AFAD ve Yerel Yönetim Bütçelerinin İncelenmesi | |
| 13 | Afet Harcamalarının Kontrol ve Denetimi | |
| 14 | Afet Finansmanına Yönelik Dünyadan Örnekler |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | |
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı |
|---|---|
| 1 | Afetlerin mali yönetimine ilişkin temel kavramları ve yaklaşımları bilir. |
| 2 | Afetlerde oluşan hasar ya da zararın ne tür maliyetler doğurabileceğini tahmin edebilir. |
| 3 | Ülkemizde yaşanan afetler sonrası karşılaşılan mali tabloya dair bilgi sahibi olur. |
| 4 | Afet yönetim döngüsünün farklı evrelerinde hangi kaynakların kullanıldığını/kullanılabileceğini bilir. |
| 5 | Afet durumunda farklı bütçelerin nasıl kullanılabileceğini görür. |
| 6 | Afet harcamalarının verimliliği ve denetimine yönelik öneriler geliştirebilir. |
| 7 | Afetler sonrası mali tabloları da analiz ederek olası afetlerde kaynak temini sorununa yönelik doğru finansman kaynaklarını/kuruluşlarını seçerek çözüm üretebilir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Kısa Sınav | 15 |
| 2. Kısa Sınav | 15 |
| 1. Ödev | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 20 |
| 1. Final | 80 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 12 | 12 |
| Kısa Sınav | 2 | 4 | 8 |
| Ödev | 1 | 2 | 2 |
| Final | 1 | 16 | 16 |
| Toplam İş Yükü | 134 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,36 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||