| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Acil Durum Afet Mevzuatı ve Etiği | AAY 103 | 2 | 3 + 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. TANER ÖZTÜRK |
| Dersi Verenler | Öğr.Gör. TANER ÖZTÜRK, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Temel hukuk-mevzuat bilgisini edinerek acil durum ve afetlere yönelik yapılacak müdahale, yürütülecek faaliyet ve yapısal çalışmalarda hangi yasal düzenlemelere tabi olunacağını bilip bu doğrultuda hareket etme perspektifine sahip olmak; afet çalışmalarına yönelik AFAD başta olmak üzere yetkili/ilgili kurumların/kuruluşların uygulamaları gereken idari-mali prosedürleri öğretmek; afetlerde ve acil durumlarda yardım çalışanlarının etik sorumluluklarını hatırlatmak. |
| Dersin İçeriği | Temek Hukuk Bilgisi ve Mevzuatın Oluşumu, Olağanüstü Durumların Yönetimi, Afet Alanlarında Yürütülecek Faaliyetler ve Yapısal Dönüşüm, AFAD'ın Örgütlenmesi ve Görevleri, Risklerin Sigortalanması, Deprem-KBRN ve Diğer Acil Durumlarda/Afetlerde Müdahale, AFAD'ın Mali Çalışmalarına İlişkin Prosedürler, Sivil Savunma-Afet Yönetimi İlişkisi, KIZILAY’ın Yapısı ve Çalışmaları, Göçmenlerin Korunması, Afetlerde/Acil Durumlarda Etik. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Hukuk kuralları ve mevzuatın oluşumuna ilişkin temel kavramları bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, |
| 2 | Acil durum-afetlerde rol üstlenen tüm unsurların mevzuatı bilerek ve yasal çerçeveye uyarak faaliyet yürütmelerinin öneminin ve gereğinin bilincine varır | Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
| 3 | Acil durum ve afetler gibi olağanüstü durumlarda süreçlerin nasıl yönetilebileceğine dair fikir sahibi olur | Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
| 4 | Afet alanlarında yapılacak müdahale, yürütülecek faaliyet ve yapısal çalışmalarda hangi yasal düzenlemelere tabi olunduğunu bilir | Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
| 5 | AFAD ve Kızılay gibi kuruluşların afetlerde ve acil durumlardaki fonksiyonunu bilir | Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
| 6 | AFAD'ın afet çalışmalarına yönelik uyguladığı idari-mali prosedürleri öğrenir | Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
| 7 | Acil durumlarda ve afetlerde yardım çalışanlarının etik değerlere uygun tutum ve davranışlarda bulunmalarının önemini kavrar | Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Hukuk Başlangıcı | |
| 2 | Olağanüstü Durumların Yönetimi ve OHAL’de Hizmet Sunumu | |
| 3 | Afet Alanlarına Yönelik Alınacak Önlemler ve Yapılacak Yardımlar | |
| 4 | AFAD Örgüt Yapısı ve Görevleri | |
| 5 | Afet Riski Taşıyan Alanlarda Kentsel Dönüşüm ve Risklerin Sigortalanması | |
| 6 | Afetlerde ve Acil Durumlarda Müdahale | |
| 7 | KBRN ve Deprem Türü Acil Durumlardaki Faaliyetler | |
| 8 | AFAD’ın Ar-Ge Çalışmaları ve Haksahibi Afetzedelerin Tespiti | |
| 9 | Afet ve Acil Durum Yardım/Harcama Prosedürleri | |
| 10 | Sivil Savunma-Afet Yönetimi İlişkisi ile Yerel Yönetimlerin Afetlere ve Sivil Savunmaya Yönelik Mali Prosedürleri | |
| 11 | KIZILAY’ın Örgüt Yapısı ve Çalışmaları | |
| 12 | Göçmenlerin Korunması | |
| 13 | Afet ve Acil Durum Etiği | |
| 14 | Salgında Etik |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Acil Durum Afet Mevzuatı ve Etiği Ders Notları |
| Ders Kaynakları | Can, H. ve Güner, S. (2006). Hukukun Temel Kavramları, 3. Baskı, Ankara: Arıkan. Ildır, G. (2012). Hukuka Giriş, Bursa: Ekin. Güriz, A. (2017). Hukuk Başlangıcı, 18. Basım, Ankara: Siyasal. İşözen, H. (2020). Psikologlar Ve Kriz Zamanlarında Etik Sorumluluk, Aydın Toplum Ve İnsan Dergisi, Yıl: 6, Sayı: 1, ss. 1-10. www.mevzuat.gov.tr www.afad.gov.tr www.resmigazete.gov.tr www.kizilay.org.tr Türk Psikologlar Derneği-www.psikolog.org.tr |
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı |
|---|---|
| 1 | Hukuk kuralları ve mevzuatın oluşumuna ilişkin temel kavramları bilir |
| 2 | Acil durum-afetlerde rol üstlenen tüm unsurların mevzuatı bilerek ve yasal çerçeveye uyarak faaliyet yürütmelerinin öneminin ve gereğinin bilincine varır |
| 3 | Acil durum ve afetler gibi olağanüstü durumlarda süreçlerin nasıl yönetilebileceğine dair fikir sahibi olur |
| 4 | Afet alanlarında yapılacak müdahale, yürütülecek faaliyet ve yapısal çalışmalarda hangi yasal düzenlemelere tabi olunduğunu bilir |
| 5 | AFAD ve Kızılay gibi kuruluşların afetlerde ve acil durumlardaki fonksiyonunu bilir |
| 6 | AFAD'ın afet çalışmalarına yönelik uyguladığı idari-mali prosedürleri öğrenir |
| 7 | Acil durumlarda ve afetlerde yardım çalışanlarının etik değerlere uygun tutum ve davranışlarda bulunmalarının önemini kavrar |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Kısa Sınav | 15 |
| 2. Kısa Sınav | 15 |
| 1. Ödev | 20 |
| Toplam | 100 |
| Toplam | 0 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 12 | 12 |
| Kısa Sınav | 2 | 4 | 8 |
| Ödev | 1 | 4 | 4 |
| Final | 1 | 24 | 24 |
| Toplam İş Yükü | 128 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,12 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||