| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Afetler ve Toplum Psikolojisi | AAY 102 | 2 | 3 + 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. TANER ÖZTÜRK |
| Dersi Verenler | Öğr.Gör. TANER ÖZTÜRK, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Afetlerin toplumda meydana getirdiği psikolojik duruma ve tabloya ilişkin genel bilgileri, temel kavramları ve yaklaşımları öğretmek; yardım çalışanlarında psikososyal desteğe ilişkin temel bilgileri ve müdahale bilincini sağlamak. |
| Dersin İçeriği | Afetler ve Afet Psikolojisi Kavramsal Çerçevesi, Travma, Travma Sonrası Tepkiler, Yas, Risk Gruplarına Yaklaşım, Travma Sonrası Stres Bozukluğu, Afetlerde Psikososyal Destek, Psikososyal Müdahalenin Evreleri-İlkeleri-Teknikleri, Afetlerde Yardım Çalışanları, Afetlerde Toplumsal Örgütlenme ve Değişimler, Afet Etiği, Sosyal Hizmet Uygulama Örnekleri |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Afetlerin toplumda meydana getirdiği psikolojik etkileri-tepkileri kavrayabilmek | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, |
| 2 | Toplum genelinde, sosyal gruplarda ve bireylerde yaşanabilecek travmatik durumların neler olduğunu öğrenip, klinik bir tabloya dönüşmeden, TSSB başta olmak üzere travma sonrası stresi ve tepkileri yönetebilmek. | Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
| 3 | Yardım çalışanlarınca psikososyal desteğe ilişkin genel bilgilerin edinilmesi. | Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
| 4 | Risk gruplarına/incinebilir gruplara yönelik dikkat edilecek hususların bilinmesi. | Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
| 5 | Psikososyal müdahale tekniklerini/araçlarını ve uygulamalarını öğrenmek. | Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Afet Kavramı ve Türleri, Afetlerin Psikososyal Etkileri ve Mağdurları | |
| 2 | Afet Psikolojisi: Türkiye’deki Tarihsel Gelişimi, Başlıca Aktörleri ve Temel İlkeleri | |
| 3 | Travma Kavramı, Travmatik Olaylar ve Sonrası Gelişen Tepkiler: Yas Süreci | |
| 4 | Risk Grupları/İncinebilir Gruplar: Çocuk ve Ergenlerde Psikososyal Etki ve Tepkiler | |
| 5 | Travma Sonrası Stres Bozukluğu (TSSB) ve Klinik Gidiş | |
| 6 | Travma Sonrası Ortaya Çıkabilecek Özel Durumlar | |
| 7 | Afetlerde Psikososyal Destek, Psikososyal Müdahalenin Evreleri ve Temel İlkeleri | |
| 8 | Psikososyal Müdahale Araçları/Teknikleri ve Uygulama Dönemleri | |
| 9 | Psikososyal Hizmetler Uygulama Ortamları: Toplum Merkezleri, Kamplar, Çadır Kentler | |
| 10 | Afetlerde Yardım Çalışanları | |
| 11 | Afetlerde Toplumsal Örgütlenme ve Haberleşme Ağları ile Afetlerin Yol Açtığı Toplumsal Değişimler | |
| 12 | Afet Etiği | |
| 13 | Uygulamanın İncelenmesi: Marmara Depremi | |
| 14 | Uygulamanın İncelenmesi: Van Depremi |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Afetler ve Toplum Psikolojisi Ders Notları |
| Ders Kaynakları | Türk Kızılayı. (2008). Afetlerde Psikososyal Uygulama Rehberi, Ankara. Karancı, A.N. ve İkizer, G. (2017). Afet Psikolojisi: Tarihçe, Temel İlkeler ve Uygulamalar, Türkiye Klinikleri, 2 (3), 163-171. Afetlerde Psikososyal Hizmetler Birliği (APHB). (2011) Psikososyal Uygulamalar Katılımcı Kitabı Kukuoğlu, A. (2018). Doğal Afetler Sonrası Yaşanan Travmalar ve Örnek Bir Psikoeğitim Programı, Afet ve Risk Dergisi, 1 (1), 39-52. Işıklı, S. (2013). Afetlerde Psikolojik İlkyardım, Ankara: Hamer.
|
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı |
|---|---|
| 1 | Afetlerin toplumda meydana getirdiği psikolojik etkileri-tepkileri kavrayabilmek |
| 2 | Toplum genelinde, sosyal gruplarda ve bireylerde yaşanabilecek travmatik durumların neler olduğunu öğrenip, klinik bir tabloya dönüşmeden, TSSB başta olmak üzere travma sonrası stresi ve tepkileri yönetebilmek. |
| 3 | Yardım çalışanlarınca psikososyal desteğe ilişkin genel bilgilerin edinilmesi. |
| 4 | Risk gruplarına/incinebilir gruplara yönelik dikkat edilecek hususların bilinmesi. |
| 5 | Psikososyal müdahale tekniklerini/araçlarını ve uygulamalarını öğrenmek. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Kısa Sınav | 15 |
| 2. Ara Sınav | 15 |
| 1. Ödev | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 20 |
| 1. Final | 80 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 12 | 12 |
| Kısa Sınav | 2 | 4 | 8 |
| Final | 1 | 20 | 20 |
| Ödev | 1 | 8 | 8 |
| Toplam İş Yükü | 128 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,12 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||