| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Ambulans Servis Eğitimi II | İAY 108 | 2 | 2 + 1 | 3 | 4 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | HEMŞİRE NAİME TAYMAZ |
| Dersi Verenler | HEMŞİRE NAİME TAYMAZ, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Afet ve afet yönetimini kavrar, Çevresel Acillerde (Soğuk ve sıcağa maruz kalma, elektrik ve yıldırım çarpmalarında, ) Boğulmalar, Zehirlenmeler, Isırık ve Sokmalarda Acil Bakım Uygular, Triyaj tanımı, renk kodları ve protokollerini, Yerinde Triyaj (START) İkincil (Tıbbi) Triyaj Tahliye (Sevk) Triyajı yapar. |
| Dersin İçeriği | Afet ve afet yönetimini, Çevresel Acillerde (Soğuk ve sıcağa maruz kalma, elektrik ve yıldırım çarpmalarında, ) Boğulmalar, Zehirlenmeler, Isırık ve Sokmalarda Acil Bakım, Triyaj tanımı, renk kodları ve protokoller Yerinde Triyaj (START) İkincil (Tıbbi) Triyaj Tahliye (Sevk) Triyaj öğrenme |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Afet tanımı ve afet yönetimini öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması, Benzetim, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, |
| 2 | Zehirlenme, zehirlenme türlerini ve acil bakım ve yaklaşımı öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması, Benzetim, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, |
| 3 | Isırık ve sokmalarda acil bakımı ve yaklaşımı öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması, Benzetim, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, |
| 4 | Sudaki acil bakım ve yaklaşımı öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması, Benzetim, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, |
| 5 | Yanık çeşitleri ve yanıklarda acil bakım ve yaklaşımı öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması, Benzetim, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, |
| 6 | Sıcak acilleri, sıcak etkilenmesinde acil bakım ve yaklaşımı öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması, Benzetim, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, |
| 7 | Soğuk etkilenmesinde acil bakım ve yaklaşımı öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması, Benzetim, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, |
| 8 | Elektrik ve yıldırım çarpmalarında acil bakım ve yaklaşımı öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması, Benzetim, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, |
| 9 | Hava embolisi (dekopresyon-vurgun)ide yaklaşım ve ilk yardımı kavramak | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması, Benzetim, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, |
| 10 | Tehlikeli maddelerin tanımı, akut radyasyon sendromu ve ilk yardımı öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması, Benzetim, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, |
| 11 | Triyaj tanımı, renk kodları ve protokollerini kavramak | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması, Benzetim, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, |
| 12 | Solunum acilleri ve ilk yardımı öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması, Benzetim, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Afet tanımı, afet türleri ve yönetimi | |
| 2 | Zehirlenme çeşitleri Sindirim yoluyla organik fosfor, insektisit, aspirin, mantar, botilismus )solunum ve deri yoluyla zehirlenmelerde acil bakım | |
| 3 | Isırık ve sokmalarda acil bakım(Kedi, köpek, fare, kene, akrep, örümcek, arı, deniz canlıları)ve korunma yoları, acil yaklaşım ve müdahale | |
| 4 | Sudaki boğulmalar da kurtarma ve acil bakım ve acil müdahale | |
| 5 | Yanık ve yanık çeşitlerinde acil bakım ve acil müdahale | |
| 6 | Sıcak zararlarında (sıcak acillerinde)ilk yardım ve acil müdahale | |
| 7 | Soğuk zararlarında (soğuk acillerinde) ilk yardım ve acil müdahale | |
| 8 | Elektrik ve yıldırım çarpmasında acil yaklaşım ve müdahale | |
| 9 | Hava embolisi (dekopresyon-vurgun)ide yaklaşım acil yaklaşım ve müdahale | |
| 10 | Yıl içi Sınavı | |
| 11 | Tehlikeli maddelerin tanımı, akut radyasyon sendromu, ilk yardım ve müdahale | |
| 12 | Triyaj (Triyaj tanımı, renk kodları ve protokoller, yerinde Triyaj (START) İkincil (Tıbbi) Triyaj, Tahliye (Sevk) Triyajı) | |
| 13 | Kırık ve çıkıklarda acil yaklaşım | |
| 14 | Kazanımlarla ilgili vaka çalışmaları |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Ambulans Servis Eğitimi II Ders Notları |
| Ders Kaynakları | |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İlk ve Acil Yardım alanının gerektirdiği konularda yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kazanmak. | X | |||||
| 2 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilmek. | X | |||||
| 3 | Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini seçebilmek ve etkin kullanabilmek. | X | |||||
| 4 | İlk ve Acil Yardım alanının gerektirdiği temel düzeyde bilgisayar yazılım ve donanımlarını kullanabilme becerisi kazanmak. | X | |||||
| 5 | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi alarak sorumluluk alabilme becerisi kazanmak. | X | |||||
| 6 | Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazışı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme becerisi kazanmak. | X | |||||
| 7 | Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme becerisi kazanmak. | X | |||||
| 8 | Etkili iletişim kurma tekniklerine hâkim ve alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olmak. | X | |||||
| 9 | Alanı ile ilgili verilerin toplanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olmak. | X | |||||
| 10 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularına yeterli bilince sahip olmak. | X | |||||
| 11 | Bedensel ve ruhsal sağlığını koruyabilme ve en üst düzeyde tutabilme bilinci kazanmak. | X | |||||
| 12 | Alanındaki temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahip insan vücudunun sistemleri ve temel yapıları ile anatomisine hakim olmak. | X | |||||
| 13 | Alan terminolojisini etkin kullanabilme becerisi kazanmak. | X | |||||
| 14 | Ambulans içerisinde bulunan tüm malzeme ve ekipmanları tanıyabilme, uygun şekilde kullanabilme ve bakımını yapabilme becerisi kazanmak. | X | |||||
| 15 | Kamu ve özel sektör kuruluşlarındaki alanı ile ilgili süreçleri yerinde inceleyerek uygulama becerisi kazanmak. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Afet tanımı ve afet yönetimini öğrenir | |||||||||||||||
| 2 | Zehirlenme, zehirlenme türlerini ve acil bakım ve yaklaşımı öğrenir | |||||||||||||||
| 3 | Isırık ve sokmalarda acil bakımı ve yaklaşımı öğrenir | |||||||||||||||
| 4 | Sudaki acil bakım ve yaklaşımı öğrenir | |||||||||||||||
| 5 | Yanık çeşitleri ve yanıklarda acil bakım ve yaklaşımı öğrenir | |||||||||||||||
| 6 | Sıcak acilleri, sıcak etkilenmesinde acil bakım ve yaklaşımı öğrenir | |||||||||||||||
| 7 | Soğuk etkilenmesinde acil bakım ve yaklaşımı öğrenir | |||||||||||||||
| 8 | Elektrik ve yıldırım çarpmalarında acil bakım ve yaklaşımı öğrenir | |||||||||||||||
| 9 | Hava embolisi (dekopresyon-vurgun)ide yaklaşım ve ilk yardımı kavramak | |||||||||||||||
| 10 | Tehlikeli maddelerin tanımı, akut radyasyon sendromu ve ilk yardımı öğrenir | |||||||||||||||
| 11 | Triyaj tanımı, renk kodları ve protokollerini kavramak | |||||||||||||||
| 12 | Solunum acilleri ve ilk yardımı öğrenir |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Kısa Sınav | 15 |
| 1. Ödev | 20 |
| Toplam | 35 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| 1. Final | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
| Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
| Ödev | 1 | 7 | 7 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 120 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,8 | ||
| dersAKTSKredisi | 4 | ||