Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
V. Ders Kurulu (Toplum Sağlığı ve Enfeksiyon Etkenleri) TIP 2500 0 77 + 37 9 9
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. BİRSEN AYDEMİR
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

 

Bu dersin amacı, bağışıklık sisteminin bileşenleri, bağışıklık tepkisinin işleyişi, bulaşıcı ajanlara karşı savunma, kişinin kendi hücre ve dokularına karşı bağışıklık tepkisi, aşırı duyarlılık reaksiyonları, hastalıklarda stresin rolü, psikoimmünoloji, biyopsikososyal yaklaşım, immünopatoloji, hücresel adaptasyon ve apoptoz mekanizmaları, halk sağlığı ve sağlık yönetimi öğrenilmesidir.

Dersin İçeriği
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Karbonhidrat metabolizması bozukluklarını sayabilir Anlatım, Sınav,
2 Lipid metabolizması bozukluklarını sayabilir Anlatım, Sınav,
3 Amino asit ve protein metabolizması bozukluklarını sayabilir Anlatım, Sınav,
4 Tümör Belirteçlerini değerlendirebilir Anlatım, Sınav,
5 Kanser, Kanser Genleri ve Büyüme Etmenlerini kavrayabilir Anlatım, Sınav,
6 Beslenme Biyokimyasını açıklayabilir Anlatım, Sınav,
7 Sitokinlerin biyokimyasını tanımlayabilir Anlatım, Sınav,
8 Serbest radikaller- oksidan/antioksldanları tanımlayabilir Anlatım, Sınav,
9 Eser Elementleri kavrayabilir Anlatım, Sınav,
10 Ksenobivotikler ve detoksifikasvon mekanizmalarını açıklayabilir Anlatım, Sınav,
11 Enfeksiyon etkenlerinin oluşturduğu enflamasyonun doku ve organlar üzerindeki etkisi ve bu etkenlerin tanımlanmasında serolojik testleri öğrenir. Anlatım, Sınav,
12 Bireyin ve toplumun sağlığını koruma ve geliştirmede yapılması gerekenleri, sağlıkta karar verme sürecini bilir Anlatım, Sınav,
13 Toplumda bulaşıcı hastalıkların önlenmesine yönelik uygulamaları ve tarama programlarını bilir Anlatım, Sınav,
14 Sağlık Örgütü kavramını ve önemini bilir, toplumların sağlık düzeyi ölçütlerini yorumlayabilir, Hastalara uygulanacak tedavi işlemleri öncesinde uygun şekilde hasta bilgilendirmesi ve hastalardan işlem onamı alma ile ilgili temel becerileri kazanır Anlatım, Sınav,
15 PDÖ eğitiminde, öğrenciler kuruldaki önemli konuları hazırlayarak küçük grup çalışmaları yaparlar Anlatım, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Lipid metabolizması bozuklukları, Virusların genel özellikleri ve sınıflandırılması, Karbonhidrat ve protein metabolizması , Temel Halk Sağlığı
2 Mikrobiyolojide kullanılan moleküler yöntemler ve PCR çeşitleri, Beslenme Biyokimyası, Sağlık Düzeyi Göstergelerine Giriş ve Sağlık Düzeyi Ölçütleri, Kanser, Kanser Genleri ve Büyüme Etmenleri, Virüsler, Salgınlar
3 Kuduz ve yavaş virus enfeksiyonları, Serbest Radikaller, Oksidatif Stress ve Antioksidanlar, Sağlık Yönetimi, Reoviruslar (Rotavirus), Astrovirus, Caliciviruslar, Parazitolojide tanı yöntemleri, Protozoonlar, Diğer Protozoonlar
4 Sestodlar, Trematodlar, Nematodlar, Mantarların genel özellikleri ve sınıflandırılması, Mikolojik tanı yöntemleri, Yüzeysel mikozlar, Ksenobiyotikler ve detoksifikasyon mekanizmaları, Dermatofitler, Subkutanöz mikozlar
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sağlık Hizmeti- Edindiği bilgi, beceri ve tutumları sağlık hizmeti sunumunda kullanır. X
2 Sağlık Hizmeti- Hastaya biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir.
3 Sağlık Hizmeti- Birey ve toplum sağlığını koruma ve geliştirmeyi önceler
4 Sağlık Hizmeti- Sağlığın sürdürülmesi ve geliştirilmesi yönünde çalışmaları yapar
5 Sağlık Hizmeti- Toplum bireylerine, hastalara ve diğer sağlık çalışanlarına sağlık eğitimi verir
6 Sağlık Hizmeti- Korunma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkin yaklaşım gösterir
7 Sağlık Hizmeti- Girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları güvenli ve etkin bir biçimde gerçekleştirir
8 Sağlık Hizmeti- Hasta ve çalışan güvenliğini göz önünde bulundurur
9 Sağlık Hizmeti- Sağlığa etki eden fiziksel ve sosyoekonomik şartlar ile bireysel özellik ve davranışları göz önünde bulundurur
10 Etik ve Mesleki İlkeler- İyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır.
11 Etik ve Mesleki İlkeler- Etik ve yasal ilkeler çerçevesinde görevini yerine getirir.
12 Etik ve Mesleki İlkeler- Nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlılık gösterir
13 Etik ve Mesleki İlkeler- Mesleki performansını değerlendirir
14 Sağlık Savunucusu- Sosyal yükümlülüklerini dikkate alarak sağlık hizmetini geliştirmeyi savunur.
15 Sağlık Savunucusu- Sağlık hizmetinin tüm bileşenleri ile işbirliği yapar
16 Sağlık Savunucusu- Birey ve toplum sağlık göstergelerini değerlendirir
17 Sağlık Savunucusu- Kendi sağlığını korumaya önem verir
18 Lider- Sağlık ekibi içinde liderlik yapar.
19 Lider- Sağlık hizmetlerinde kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır
20 Ekip- Sağlık ekibi içinde farklı ekip rollerini üstlenir.
21 Ekip- Sağlık ekibi içindeki sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkındadır ve buna uygun davranışlar gösterir.
22 Ekip- Mesleki uygulamalarında meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır
23 İletişim- Hasta, hasta yakınları, sağlık çalışanları ile etkili iletişim kurar
24 İletişim- Farklı sosyokültürel özelliklere sahip birey ve gruplar ile etkili iletişim kurar
25 İletişim- Tanı, tedavi, takipte hasta merkezli bir yaklaşım gösterir.
26 Bilimsel Yaklaşım- Gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar ve uygular
27 Bilimsel Yaklaşım- Mesleği ile ilgili güncel literatür bilgisine ulaşır ve değerlendirir
28 Bilimsel Yaklaşım- Kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular
29 Bilimsel Yaklaşım- Bilişim teknolojilerini kullanır
30 Yaşam Boyu Öğrenme- Kariyer gelişimini etkili olarak yönetir
31 Yaşam Boyu Öğrenme- Yeni bilgileri edinme ve yaşam boyu değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir
32 Yaşam Boyu Öğrenme- Doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
Toplam 0
Toplam 0
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)