Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
V. Ders Kurulu (Toplum Sağlığı ve Enfeksiyon Etkenleri) | TIP 2500 | 0 | 77 + 37 | 9 | 9 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. BİRSEN AYDEMİR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı |
Bu dersin amacı, bağışıklık sisteminin bileşenleri, bağışıklık tepkisinin işleyişi, bulaşıcı ajanlara karşı savunma, kişinin kendi hücre ve dokularına karşı bağışıklık tepkisi, aşırı duyarlılık reaksiyonları, hastalıklarda stresin rolü, psikoimmünoloji, biyopsikososyal yaklaşım, immünopatoloji, hücresel adaptasyon ve apoptoz mekanizmaları, halk sağlığı ve sağlık yönetimi öğrenilmesidir. |
Dersin İçeriği |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Karbonhidrat metabolizması bozukluklarını sayabilir | Anlatım, | Sınav, |
2 | Lipid metabolizması bozukluklarını sayabilir | Anlatım, | Sınav, |
3 | Amino asit ve protein metabolizması bozukluklarını sayabilir | Anlatım, | Sınav, |
4 | Tümör Belirteçlerini değerlendirebilir | Anlatım, | Sınav, |
5 | Kanser, Kanser Genleri ve Büyüme Etmenlerini kavrayabilir | Anlatım, | Sınav, |
6 | Beslenme Biyokimyasını açıklayabilir | Anlatım, | Sınav, |
7 | Sitokinlerin biyokimyasını tanımlayabilir | Anlatım, | Sınav, |
8 | Serbest radikaller- oksidan/antioksldanları tanımlayabilir | Anlatım, | Sınav, |
9 | Eser Elementleri kavrayabilir | Anlatım, | Sınav, |
10 | Ksenobivotikler ve detoksifikasvon mekanizmalarını açıklayabilir | Anlatım, | Sınav, |
11 | Enfeksiyon etkenlerinin oluşturduğu enflamasyonun doku ve organlar üzerindeki etkisi ve bu etkenlerin tanımlanmasında serolojik testleri öğrenir. | Anlatım, | Sınav, |
12 | Bireyin ve toplumun sağlığını koruma ve geliştirmede yapılması gerekenleri, sağlıkta karar verme sürecini bilir | Anlatım, | Sınav, |
13 | Toplumda bulaşıcı hastalıkların önlenmesine yönelik uygulamaları ve tarama programlarını bilir | Anlatım, | Sınav, |
14 | Sağlık Örgütü kavramını ve önemini bilir, toplumların sağlık düzeyi ölçütlerini yorumlayabilir, Hastalara uygulanacak tedavi işlemleri öncesinde uygun şekilde hasta bilgilendirmesi ve hastalardan işlem onamı alma ile ilgili temel becerileri kazanır | Anlatım, | Sınav, |
15 | PDÖ eğitiminde, öğrenciler kuruldaki önemli konuları hazırlayarak küçük grup çalışmaları yaparlar | Anlatım, | Sınav, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Lipid metabolizması bozuklukları, Virusların genel özellikleri ve sınıflandırılması, Karbonhidrat ve protein metabolizması , Temel Halk Sağlığı | |
2 | Mikrobiyolojide kullanılan moleküler yöntemler ve PCR çeşitleri, Beslenme Biyokimyası, Sağlık Düzeyi Göstergelerine Giriş ve Sağlık Düzeyi Ölçütleri, Kanser, Kanser Genleri ve Büyüme Etmenleri, Virüsler, Salgınlar | |
3 | Kuduz ve yavaş virus enfeksiyonları, Serbest Radikaller, Oksidatif Stress ve Antioksidanlar, Sağlık Yönetimi, Reoviruslar (Rotavirus), Astrovirus, Caliciviruslar, Parazitolojide tanı yöntemleri, Protozoonlar, Diğer Protozoonlar | |
4 | Sestodlar, Trematodlar, Nematodlar, Mantarların genel özellikleri ve sınıflandırılması, Mikolojik tanı yöntemleri, Yüzeysel mikozlar, Ksenobiyotikler ve detoksifikasyon mekanizmaları, Dermatofitler, Subkutanöz mikozlar | |
5 | ||
6 | ||
7 | ||
8 | ||
9 | ||
10 | ||
11 | ||
12 | ||
13 | ||
14 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sağlık Hizmeti- Edindiği bilgi, beceri ve tutumları sağlık hizmeti sunumunda kullanır. | X | |||||
2 | Sağlık Hizmeti- Hastaya biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir. | ||||||
3 | Sağlık Hizmeti- Birey ve toplum sağlığını koruma ve geliştirmeyi önceler | ||||||
4 | Sağlık Hizmeti- Sağlığın sürdürülmesi ve geliştirilmesi yönünde çalışmaları yapar | ||||||
5 | Sağlık Hizmeti- Toplum bireylerine, hastalara ve diğer sağlık çalışanlarına sağlık eğitimi verir | ||||||
6 | Sağlık Hizmeti- Korunma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkin yaklaşım gösterir | ||||||
7 | Sağlık Hizmeti- Girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları güvenli ve etkin bir biçimde gerçekleştirir | ||||||
8 | Sağlık Hizmeti- Hasta ve çalışan güvenliğini göz önünde bulundurur | ||||||
9 | Sağlık Hizmeti- Sağlığa etki eden fiziksel ve sosyoekonomik şartlar ile bireysel özellik ve davranışları göz önünde bulundurur | ||||||
10 | Etik ve Mesleki İlkeler- İyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır. | ||||||
11 | Etik ve Mesleki İlkeler- Etik ve yasal ilkeler çerçevesinde görevini yerine getirir. | ||||||
12 | Etik ve Mesleki İlkeler- Nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlılık gösterir | ||||||
13 | Etik ve Mesleki İlkeler- Mesleki performansını değerlendirir | ||||||
14 | Sağlık Savunucusu- Sosyal yükümlülüklerini dikkate alarak sağlık hizmetini geliştirmeyi savunur. | ||||||
15 | Sağlık Savunucusu- Sağlık hizmetinin tüm bileşenleri ile işbirliği yapar | ||||||
16 | Sağlık Savunucusu- Birey ve toplum sağlık göstergelerini değerlendirir | ||||||
17 | Sağlık Savunucusu- Kendi sağlığını korumaya önem verir | ||||||
18 | Lider- Sağlık ekibi içinde liderlik yapar. | ||||||
19 | Lider- Sağlık hizmetlerinde kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır | ||||||
20 | Ekip- Sağlık ekibi içinde farklı ekip rollerini üstlenir. | ||||||
21 | Ekip- Sağlık ekibi içindeki sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkındadır ve buna uygun davranışlar gösterir. | ||||||
22 | Ekip- Mesleki uygulamalarında meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır | ||||||
23 | İletişim- Hasta, hasta yakınları, sağlık çalışanları ile etkili iletişim kurar | ||||||
24 | İletişim- Farklı sosyokültürel özelliklere sahip birey ve gruplar ile etkili iletişim kurar | ||||||
25 | İletişim- Tanı, tedavi, takipte hasta merkezli bir yaklaşım gösterir. | ||||||
26 | Bilimsel Yaklaşım- Gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar ve uygular | ||||||
27 | Bilimsel Yaklaşım- Mesleği ile ilgili güncel literatür bilgisine ulaşır ve değerlendirir | ||||||
28 | Bilimsel Yaklaşım- Kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular | ||||||
29 | Bilimsel Yaklaşım- Bilişim teknolojilerini kullanır | ||||||
30 | Yaşam Boyu Öğrenme- Kariyer gelişimini etkili olarak yönetir | ||||||
31 | Yaşam Boyu Öğrenme- Yeni bilgileri edinme ve yaşam boyu değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir | ||||||
32 | Yaşam Boyu Öğrenme- Doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
Toplam | 0 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|