Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Modern Dönem Din Eğitimi Teorileri DAO 452 8 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ALİ VASFİ KURT
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Bu derste başta batı olmak üzere son yıllarda ortaya çıkan din eğitim teorileri ve yaklaşımlarının tanıtımı, çıkış nedenleri ve bu yaklaşımların Türkiye’deki din eğitimi açısından eleştirel olarak değerlendirilmesi, öğrencilerin alanla ilgili bilgi ve bilimsel bakış açılarının gelişmesine katkı sağlanmak hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği Farklı din eğitimi yaklaşımlarının ortaya çıkış sebepleri, DKAB programlarında yer alan temel yaklaşımlar, Din eğitiminde çoğulculuk, geleneksel din eğitimi yaklaşımları, bazı çağdaş din eğitimi yaklaşımları (yapılandırmacı, fenomenolojik, yorumlayıcı, diyalojik, öyküsel vb)
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Din öğretiminde yeni yaklaşıma duyulan ihtiyacı anlayıp açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
2 Çoğulculuk ve din öğretimi ilişkisini örneklendirir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
3 Geleneksel ve modern din eğitimi yaklaşımı arasındaki temel anlayış farklarını çözümler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
4 Çağdaş din eğitimi yaklaşımlarını özetler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
5 Farklı din eğitimi teorisi oluşum süreçlerini değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
6 DKAB programlarındaki temel yaklaşımları tartışır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Din eğitimi yaklaşımlarına giriş
2 Yeni din eğitimi yaklaşımlarının ortaya çıkış sebepleri
3 Türkiye’de DKAB programlarında temele alınan yaklaşımlar
4 Din eğitiminde çoğulculuk
5 Çok kültürlü toplumlarda din eğitimi olgusu
6 Geleneksel din eğitimi yaklaşımları
7 Geleneksel din eğitimi yaklaşımları
8 Din hakkında öğrenme, dini öğrenme ve dinden öğrenme yaklaşımlar
9 Yapılandırmacı yaklaşım ve din eğitimi
10 Fenemenolojik din eğitimi yaklaşımı
11 Yorumlayıcı din eğitimi yaklaşımı
12 Yorumlayıcı din eğitimi yaklaşımı
13 Diological din öğretimi yaklaşımı
14 Narative din öğretimi yaklaşımı
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları [1] Grimmet, M., (ed) Pedagogies of Religious Education, Essex, McCrimmons, 2000.
[2]Kaymakcan, R. (ed)Çokkültürlülük, Eğitim, Kültür ve Din Eğitimi,İstanbul, dem Yayınları, 2006.
[3] Kaymakcan, R. Günümüz ingilteresinde Din Eğitimi, İstanbul, Dem Yayınları, 2004.
[4] Jackson, R. Din Eğitimi: Yorumlayıcı Bir Yaklaşım, İstanbul, Dem Yayınları, 2005.
[5] Ziebertz, H., Religious Education in a Plural Western Society, Munster, Lit Verlag, 2003.
[6] MEB, Din Öğretiminde Yeni Yöntem Arayışları Uluslararası Sempozyumu, MEB Yayınları, Ankara, 2003.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Din ve Ahlak ile ilgili bilgileri tanır ve İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitiminde kullanır. X
2 İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitimi alanında eğitim problemlerini tanımlar, modeller ve çözer. X
3 İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitimi alanında tanımlanmış bir hedef doğrultusunda bir süreci çözümler ve tasarlar. X
4 İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitimi alanında verileri çözümler, özel öğretim yöntemlerini uygular, sosyolojik ve psikolojik perspektif kazanır ve toplumsal olayları yorumlar. X
5 Eğitim uygulamaları için gerekli çağdaş teknikleri ve hesaplama araçlarını kullanır. X
6 Eğitim uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. X
7 Eğitim uygulamalarında bağımsız davranır, inisiyatif kullanır ve yaratıcı davranış sergiler. X
8 Yaşam boyu öğrenme davranışı kazanır. X
9 Sözlü ve yazılı iletişim becerileri kazanır.
10 Mesleki ve etik sorumluluk anlayışı kazanır. X
11 Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunları saptar ve bu sorunlara karşı duyarlı davranış gösterir.
12 Kalite konularını tanımlar ve bu konuları alanı ile ilgili durumlarda kullanır. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 15
1. Ödev 30
2. Kısa Sınav 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 4 4
Kısa Sınav 2 4 8
Ödev 1 6 6
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 124
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,96
Dersin AKTS Kredisi 5