Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Ku´Ran Okuma Bilgi ve Becerisi II DAO 215 3 5 + 0 5 8
Ön Koşul Dersleri Yoktur.
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. MUSA ÖZİŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Kur´an okuyabilme ve bazı pasajları ezberleme yeteneğinin geliştirilmesi.
Dersin İçeriği Kutsal metni kendine özgü kurallar çerçevesinde ve kendi fonetik özelliklerini esas alan bir tarzda okumak
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kur´an harflerini telaffuz eder. Anlatım, Beyin Fırtınası, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
2 Kur´an-ı Kerim´i yüzünden okur. Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Sözlü Sınav, Sınav, Ödev,
3 Râ harfi ve Lafza-i Celâl´in okunuşu, zamir ve sekte gibi Kur´an okuma kurallarını açıklar. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
4 Yasin suresini ezberler. Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Beyin Fırtınası, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
5 Nas-Duha surelerinin talimini tekrarlar. , Bakara Sûresi 255, 285-286. ayetleri ve Haşr Sûresi 21-24.ayetlerini ezberden okur. Beyin Fırtınası, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Anlatım, Sözlü Sınav, Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Yüzünden okuma (Tâhâ sûresi). Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
2 Yüzünden okuma (Nur sûresi). Tecvid konularının tekrarı. Yasin sûresinin ezberi (1. sayfa). Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
3 Yüzünden okuma (Şuara sûresi).İstiaze ve besmele konusu. Nas-Humeze sureleri ezber tekrarı. Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
4 Yüzünden okuma (Neml sûresi). Tekbir konusu. Yasin sûresinin ezberi (2. sayfa). Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
5 Yüzünden okuma (Kasas sûresi).Tilavet secdesi konusu. Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
6 Yüzünden okuma (Sâffât sûresi). Vakf ve kuralları. Yasin sûresinin ezberi (3. sayfa). Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
7 Tecvid tahlilleri. Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
8 Yüzünden okuma (Sâd sûresi) İbtida. Asr-Beyyine sureleri ezber tekrarı. Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
9 Yüzünden okuma (Şûra ve Hucurât sûreleri).Vasl ve kuralları. Yasin sûresinin ezberi (4. sayfa). Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
10 Yüzünden okuma (Kâf ve Zâriyat sûreleri). Temsili tilavet “Ref_’i savt”. Kadir-Duha sureleri ezber tekrarı Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
11 Yüzünden okuma (Tûr, Kamer ve Vâkıa sûreleri).Temsili tilavet “Hafd-ı savt”. Yasin sûresinin ezberi (5. sayfa). Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
12 Yüzünden okuma (Kalem, Hââkka, Mearic ve Nuh sûreleri).Kur’ân Okumada dudak hareketleri “dudak talimi”. Yasin sûresinin ezberi (6. sayfa). Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
13 Yüzünden okuma (Cin, Müzzemmil ve Müddessir sûreleri). Kur’ân okuma hataları “lahn”. Mülk suresi ezber tekrarı. Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
14 Yüzünden okuma (Kıyâme, İnsan ve Murselât sûreleri). Asım kıraatine ait bazı okuyuş özellikleri. Nebe’ suresi ezber tekrarı. Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
Kaynaklar
Ders Notu [1] Dağdeviren, A. (2006): Kur’an Okuma Sanatı Tecvid. İstanbul: Yeni Akademi Yayınları.
Ders Kaynakları [2] Çetin, A. (2007): Kuran Okuma Esasları. Bursa: Emin Yayınları.
[3] Ğavsânî, Y. A.. (1996). İlmü-Tecvid. Dimeşk..
[4] Muhammed Mekkî, N. (1970): Nihâyetü-Kavli-Müfîd fî İlmi-Tecvîd. Mısır: Matbaatü Mustafa el-Bâbî el-Halebî ve Evlâdihi.
[5] Zihni, M. (1898): el-Kavlü-Sedîd fî İlmi-Tecvîd. İstanbul: Dâru-Tıbâati-Âmire.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Din ve Ahlak ile ilgili bilgileri tanır ve İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitiminde kullanır. X
2 İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitimi alanında eğitim problemlerini tanımlar, modeller ve çözer. X
3 İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitimi alanında tanımlanmış bir hedef doğrultusunda bir süreci çözümler ve tasarlar. X
4 İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitimi alanında verileri çözümler, özel öğretim yöntemlerini uygular, sosyolojik ve psikolojik perspektif kazanır ve toplumsal olayları yorumlar. X
5 Eğitim uygulamaları için gerekli çağdaş teknikleri ve hesaplama araçlarını kullanır. X
6 Eğitim uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar.
7 Eğitim uygulamalarında bağımsız davranır, inisiyatif kullanır ve yaratıcı davranış sergiler.
8 Yaşam boyu öğrenme davranışı kazanır. X
9 Sözlü ve yazılı iletişim becerileri kazanır.
10 Mesleki ve etik sorumluluk anlayışı kazanır. X
11 Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunları saptar ve bu sorunlara karşı duyarlı davranış gösterir.
12 Kalite konularını tanımlar ve bu konuları alanı ile ilgili durumlarda kullanır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 20
1. Sözlü Sınav 15
2. Sözlü Sınav 15
1. Ara Sınav 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 5 80
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 8 8
Ödev 1 8 8
Sözlü Sınav 2 12 24
Final 1 8 8
Toplam İş Yükü 192
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 7,68
Dersin AKTS Kredisi 8