| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Yapay Zeka ve Uygulamaları | SWE 308 | 6 | 3 + 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | İngilizce |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi GÖZDE YOLCU ÖZTEL |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | The objective of the course is to present an overview of artificial intelligence (AI) principles and approaches. Develop a basic understanding of the building blocks of AI as presented in terms of intelligent agents: Search, Knowledge representation, inference, logic, and learning. |
| Dersin İçeriği | Introduction to LISP. Intelligent agents. Searching as a problem-solving technique. Knowledge-based agents and logical problem solving. First-order logic as a basis for building intelligent agents capable of acting and reacting in a complex environment. Semantic Networks, Frames, and Description Logics. Introduction to knowledge graphs and the Semantic Web. Knowledge engineering. Uncertainty representation and management. Learning agents |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | To be able to design a knowledge based system | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
| 2 | To be familiar with terminology used in AI | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
| 3 | To read and analyze important historical and current trends in AI | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Introduction to Artificial Intelligence | Haftalık sunumlar |
| 2 | Introduction to LISP: basic LISP primitives, procedure definition and binding, predicates and conditionals, procedure and data abstraction, mapping. | Haftalık sunumlar |
| 3 | Intelligent agents: a discussion on what Artificial Intelligence is about and different types of AI agents. | Haftalık sunumlar |
| 4 | Searching as a problem-solving technique: a review of "conventional" searching methods including breadth-first, depth-first, bi-directional and best-first search. | Haftalık sunumlar |
| 5 | Heuristic functions and their effect on performance of search algorithms. Introduction to genetic algorithms. | Haftalık sunumlar |
| 6 | Knowledge-based agents and logical problem solving | Haftalık sunumlar |
| 7 | introduction to knowledge representation and propositional logic. | Haftalık sunumlar |
| 8 | First-order logic as a basis for building intelligent agents capable of acting and reacting in a complex environment | Haftalık sunumlar |
| 9 | First-order logic as a basis for building intelligent agents capable of acting and reacting in a complex environment | Haftalık sunumlar |
| 10 | Semantic Networks, Frames, and Description Logics. | Haftalık sunumlar |
| 11 | Semantic Networks, Frames, and Description Logics. | Haftalık sunumlar |
| 12 | Knowledge engineering: building knowledge bases and automated theorem provers. | Haftalık sunumlar |
| 13 | Uncertainty representation and management | Haftalık sunumlar |
| 14 | Learning agents: learning from observations and examples. Decision trees and the ID3 algorithm. | Haftalık sunumlar |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Stuard Russell and Peter Norvig, Artificial Intelligence. A Modern Approach, 3-rd edition, Prentice Hall, Inc., 2010 |
| Ders Kaynakları | Stuard Russell and Peter Norvig, Artificial Intelligence. A Modern Approach, 3-rd edition, Prentice Hall, Inc., 2010 |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | ||||||
| 2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
| 3 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
| 4 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
| 5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
| 6 | Bilişim Teknolojilerinin yönetim, denetim, gelişim ve güvenliği/güvenilirliği hakkında bilgi sahibi olma ve farkındalık. | ||||||
| 7 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | ||||||
| 8 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
| 9 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
| 10 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
| 11 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
| 12 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | To be able to design a knowledge based system | ||||||||||||
| 2 | To be familiar with terminology used in AI | ||||||||||||
| 3 | To read and analyze important historical and current trends in AI |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 70 |
| 1. Ödev | 10 |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| 1. Proje / Tasarım | 10 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 50 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|