| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Bilgisayar Destekli Döküm Tasarım Teknikleri | IMM 584 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. AHMET ÖZEL |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. AHMET ÖZEL, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Bir metal şekillendirme yöntemi olarak döküm yolu ile şekillendirmeyi tanıtmak. Metal döküm kalıplarının tasarımında bilgisayar teknolojisinin kullanımını tanıtmak |
| Dersin İçeriği |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | 1) Genel döküm prensiplerini bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, | Sınav, Sözlü Sınav, |
| 2 | 2) Genel döküm prensiplerinin her türlü kalıplama ortamında uygulanmasını bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
| 3 | 3) CAD teknikleri ile kalıp tasarımını bilir | Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Anlatım, Soru-Cevap, | Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
| 4 | 4) Döküm simülasyon programı ile doldurma ve katılaştırma analizlerini yapabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Benzetim, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , | Performans Görevi, |
| 5 | 5) Simülasyon sonrası analizleri yapabilir | Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , | Performans Görevi, |
| 6 | 6) Hatasız bir döküm parçanın üretilebilmesi için her türlü kalıplama ortamında yolluk, besleyici, soğutucu gibi kalıplama elemanlarını yerleştirebilir | Alıştırma ve Uygulama, Benzetim, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , | Proje / Tasarım, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Genel döküm prensipleri (katılaşma, soğuma, ısı transferi kavramları) | |
| 2 | Sıvı akış prensipleri ve dökümlerin doldurulması (yolluk hesapları) | |
| 3 | Yolluk hesaplarına ait uygulamalar | |
| 4 | Dökümlerin soğuma zamanının hesaplanması (Modül kavramı) | |
| 5 | Dökümlerde çekme ve besleme (Besleyici hesapları) | |
| 6 | Besleyici hesaplarına ait uygulamalar | |
| 7 | CAD ortamında döküm modelinin oluşturulması | |
| 8 | SolidCast Simülasyon programının tanıtımı | |
| 9 | SolidCast Simülasyon programının tanıtımı | |
| 10 | Döküm modelinin CAD ortamından simülasyon ortamına alınması | |
| 11 | Kuma kalıplamada döküm simülasyonu uygulamaları | |
| 12 | Kokil kalıplarda döküm simülasyon uygulamaları | |
| 13 | Simülasyon uygulamaları (Proje çalışması) | |
| 14 | Simülasyon uygulamaları (Proje çalışması) |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İmalat Mühendisliği alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | X | |||||
| 2 | İmalat Mühendisliği problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | X | |||||
| 3 | İmalat Mühendisliğinde uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | X | |||||
| 4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | ||||||
| 5 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
| 6 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | ||||||
| 7 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılasılan karmaşık problemleri irdeler ve çözümler. | X | |||||
| 8 | Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler geliştirir | ||||||
| 9 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | ||||||
| 10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
| 11 | İmalat mühendisliği ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek | ||||||
| 12 | İmalat Mühendisliği uygulamalarının sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuk boyutları ile proje yönetimi ve is hayatı uygulamalarını bilir ve bunların mühendislik uygulamalarına getirdiği kısıtların farkındadır. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 1) Genel döküm prensiplerini bilir | ||||||||||||
| 2 | 2) Genel döküm prensiplerinin her türlü kalıplama ortamında uygulanmasını bilir | ||||||||||||
| 3 | 3) CAD teknikleri ile kalıp tasarımını bilir | ||||||||||||
| 4 | 4) Döküm simülasyon programı ile doldurma ve katılaştırma analizlerini yapabilir | ||||||||||||
| 5 | 5) Simülasyon sonrası analizleri yapabilir | ||||||||||||
| 6 | 6) Hatasız bir döküm parçanın üretilebilmesi için her türlü kalıplama ortamında yolluk, besleyici, soğutucu gibi kalıplama elemanlarını yerleştirebilir |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 40 |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| 1. Ödev | 10 |
| 1. Proje / Tasarım | 20 |
| 1. Performans Görevi (Laboratuvar) | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
| Kısa Sınav | 1 | 5 | 5 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Proje / Tasarım | 1 | 15 | 15 |
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 25 | 25 |
| Toplam İş Yükü | 160 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,4 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||