Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sosyal Hizmetin Temelleri SHB 501 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. İSMAİL AKYÜZ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Bu dersin amacı tarihsel ve toplumsal olarak sosyal hizmetin nasıl ortaya çıktığı, niçin ortaya çıktığı, toplumsal fonksiyonu ve yararını açıklamakatır. Bu bağlamda sosyal hizmetin tarihsel gelişim sürecini ve sosyolojik temellerini de ele alan bir amaca sahiptir.
Dersin İçeriği Sosyal hizmet tanımı, sosyal hizmetin fonksiyonu, sosyal hizmetin tarihsel temlleri, sosyal hizmetin sosyolojik fonksiyonu, sosyal hizmetin toplumsal temelleri, sosyal hizmet düşüncesinin temsilcileri, Batı´da sosyal hizmet, İslam toplumlarında sosyal hizmet, Osmanlı toplumunda sosyal hizmet
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Sosyal hizmetin toplumsal temelleri ve fonksiyonları hakkında fikir ve görüş kazandırmak Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
2 Geçmişte sosyal hizmetin nasıl yapıldığı ve organize olduğu konusunda bilgilendirmek Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
3 Günümüz toplumlarında sosyal hizmetin nasıl yapılandığı ve toplumsal fonksiyonunu göstermek Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
4 Sanayi devrimi ile ortaya çıkan sosyal devlet ve sosyal hizmet ilişkisini ortaya koymak Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
5
6
7
8
9
10
11
12
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 SOSYAL TARİH VE SOSYAL HİZMET TARİHİ İLİŞKİSİ 1. Arslantürk, Z. ve Amman, M.T. (2008). Sosyoloji, 5. Baskı. İstanbul. Çamlıca Yayınları.4. Daniel, U. (1993). Kultur und Gesellschaft: Überlegungen zum Gegenstandsbereich der Sozialgeschichte. Geschichte und Gesellschaft, Bd. 19.
2 SOSYAL HİZMETİN TARİHSEL OLUŞUMU VE GELİŞİMİ 19. Seyyar, A. ve Genç, Y. (2010). Sosyal Hizmet Terimleri: Ansiklopedik “Sosyal Pedagojik Çalışma” Sözlüğü. Adapazarı. Sakarya Yayıncılık16. Schilling, J. ve Zeller, S. (2007) Sozial Arbeit; Geschichte Theori Profession; 3. Auflage; München-B
3 BATI DÜNYASINDA SOSYAL HİZMETLERİN GELİŞİMİ I 9. Koray, M. (2005). Avrupa Toplum Modeli, 2. Baskı. Ankara. İmge Kitapevi.14. Schilling J. ve Zeller, S. (2007). Soziale Arbeit. München-Basel. Ernst Reinhardt Verlag
4 BATI DÜNYASINDA SOSYAL HİZMETLERİN GELİŞİMİ II Şanlıoğlu, Ö. (2011). Sosyal Refah Devletinin Dünü, Bugünü ve Geleceği: Almanya Örneği. Ankara. Detay yayıncılıkSchmitz, T. (2003). Strassen-und polizeirechtliches Vorgehen gegen Randgruppen. Herbert Utz Verlag
5 İSLÂM DÜNYASINDA SOSYAL HİZMETLERİN GELİŞİMİ 4. Hamdi Döndüren, H. “İslâm’ın Engellilere Tanıdığı Kolaylıklar ve Ruhsatlar” Ülkemizde Engelliler Gerçeği ve İslâm (Sorunlar ve Çözüm Önerileri). Ankara. Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları.5. Hamidullah, M. (1981). Rasulullah´ın İslam
6 İSLÂM DÜNYASINDA SOSYAL HİZMET KURUMLARI 3. Çataltepe, S. (1990). İslam-Türk Medeniyetinde Vakıflar. İstanbul. Türkiye Milli Kültür Vakfı Yayınları: 3.11. Hatemi, Hüseyin (1996), Vakıf Kurumunun Kökeni Hakkında Düşünceler, 3.Sektör, İstanbul.
7 OSMANLI’DA SOSYAL HİZMETLERİN GELİŞİMİ VE KURUMSAL YAPI I 1. Abay, A. R. ve Ceylan, H. (2011). “Sosyal Hizmet Kurumlarının Tarihsel Gelişimi”. Sosyal Hizmet Kurumlarında Yönetim (Ed. Sarıkaya, M.). Ankara. Nobel Yayınları.16. Tabakoğlu, A. (1999).“Osmanlı İçtimaî Yapısının Ana Hatları”, Y
8 OSMANLIDA SOSYAL HİZMETLERİN GELİŞİMİ VE KURUMSAL YAPI II Özbilgin, E. (2004). Bütün Yönleriyle Osmanlı. İstanbul. İz Yayıncılık.Seyyar, A., Genç, Y. (2010). Sosyal Hizmet Terimleri Sözlüğü, Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
9 TÜRKİYE’DE SOSYAL HİZMETLERİN TARİHSEL VE KURUMSAL GELİŞİMİ I- (Vize Sınavı) ACAR H., (2005), “Cumhuriyetin Çocuk Refahı Politikasını Yapılandıran Bir Sivil Toplum Örgütü : Türkiye Çocuk Esirgeme Kurumu (1921-1981)” Ankara : Fişek Enstitüsü Çalışan Çocuklar Bilim ve Eylem Merkezi Yayını.Armağan, M. (2007). “Geri
10 TÜRKİYE’DE SOSYAL HİZMETLERİN TARİHSEL VE KURUMSAL GELİŞİMİ II Özbek, N., Buğra, A., (2006). “Cumhuriyet Türkiyesi’nde Sosyal Güvenlik Ve Sosyal Politikalar” Emeklilik Gözetim merkezi, Tarih Vakfı “Özel Tarih Projeleri”, İstanbul: Altan Matbaa LtdMavi, Ö., Çeri, A. ve Çabuk, G. T., (
11 TÜRKİYEDE SOSYAL HİZMETLERİN KANUNİ ÇERÇEVESİ Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Kanunu, (1983). Resmi Gazete, Sayı: 18059 Güzel, A. Okur, A. R., (2004) Sosyal Güvenlik Hukuku, İstanbul, Beta Basın Yayın Dağıtım Aş,
12 KALKINMA PLANLARI ÇERÇEVESİNDE SOSYAL HİZMETLER Alagöz, M., Yapar, S. (2003) “Kalkınma Planları Çerçevesinde Türkiye’de Sosyal Güvenlik Sorunu” Konya: Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Yayını, 10 , sy. 439-450Apan, A. (2007) “Türkiye’de Kalkınma Planl
13 TÜRKİYE’DE YEREL SOSYAL HİZMET UYGULAMALARI Falay, N. ve Varcan N. (2008), Yerel Yönetimler, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi YayınıGenç, Y. (2009). “Yerel Yönetimler Ve Sosyal Hizmet Uygulamaları” Kamu’da Sosyal Politika Dergisi, sayı: 9. Sayı, sayfa 60, A
14 DÜNDEN BUGÜNE SOSYAL HİZMETLERİN OLUŞUMUNA KATKI SAĞLAYAN ÜNLÜLER Dönümcü, Ş. (2004). Yaşamla Bütünleşen Bir Mesleğin Öyküsü: Sema Kut & Sosyal Hizmet. Nehir Söyleşi. Sosyal Hizmet Uzmanları Derneği Genel Merkezi Yayını, AnkaraEngelke, E. (2002). Theorien der Sozialen Arbeit, Lambertus. Freiburg i. Br.
Kaynaklar
Ders Notu Kongar, E. ( 1972). “Sosyal Çalışmaya Giriş” Ankara: Sosyal Bilimler Derneği Yayınları, Seyyar, A. ve Genç, Y. (2010). Sosyal Hizmet Terimleri: Ansiklopedik “Sosyal Pedagojik Çalışma” Sözlüğü. Adapazarı. Sakarya Yayıncılık.
Ders Kaynakları Foucault, M. (1977). Überwachen und Strafen. Die Geburt des Gefängnisses. Frankfurt am Main. Suhrkamp Verlag, Seyyar, A. (1999). Sosyal Siyaset Açısından Kadın ve Aile Politikaları. İstanbul. Birey Yayıncılık, Özbilgin, E. (2004). Bütün Yönleriyle Osmanlı. İstanbul. İz Yayıncılık
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Mesleki bilgiye sahip, teorik bilgiyi çalışma ortamlarında kullanabilir, insan ilişkileri ve iletişim yeteneğine sahip, ekip çalışması yapabilir. X
2 Dünya ve Türkiye´deki risk gruplarını tanır ve bilir. X
3 Risk gruplarının (çocuk, genç, yaşlı, engelli, aile, kadın) sebepleri konusunda bilgi sahibidir X
4 Korunmaya muhtaç çocuk, genç, yaşlı, engelli, kadın ve aile konusunda müdahale tekniklerini bilir.
5 Sosyal hizmet konularında bilimsel çalışma yapabilme bilgisine sahiptir. X
6 Araştırma tasarlar, veri toplar, verileri analiz eder ve elde edilen bulguları yorumlar. X
7 Sosyal hizmetle ilgili bilimsel yaklaşımları öğrenir, alanla ilgili yenilikleri takip eder. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 8 8
Kısa Sınav 1 2 2
Ödev 1 5 5
Performans Görevi (Seminer) 1 8 8
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 145
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,8
Dersin AKTS Kredisi 6