| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Yöneticiler İçin İstatistik | MYU 510 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi UFUK KULA |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş.Gör.E.Elçin GÜNAY |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Olasılık kuramına ve temel istatistiksel örnekleme yöntemlerine giriş |
| Dersin İçeriği | İstatistiksel dağılımlar, Nokta ve aralık tahminleri, tek örneklem hipotez testleri, çift örneklem hipotez testleri, Regresyon Analizi, Varyans Analizi |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Serilerin merkezi eğilim ölçülerine ve değişkenliğine bakıp, histogram ve kutu diyagramıyla verileri görselleştirerek verilerin dağılımını yorumlayabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, | Sınav, Ödev, |
| 2 | Sürekli olasılık yoğunluk ve kesikli olasılık fonksiyonlarından olasılıkları hesaplayabilir, ve olasılıklardan sürekli olasılık yoğunluk ve kesikli olasılık fonksiyonlarını belirleyebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, | Sınav, Ödev, |
| 3 | Kesikli ve sürekli rassal değişkenlerin ortalamalarını ve varyanslarını, rassal değişkenler arasındaki kovaryansı ve korelasyonları hesaplayıp, yorumlayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, | Sınav, Ödev, |
| 4 | Anakitle ortalaması, ana kitle varyansı, örneklem ortalaması, örneklem varyansı kavramlarını ve Merkezi Limit Teoremini kullanabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Benzetim, | Sınav, Ödev, |
| 5 | Uygun metotları kullanarak Normal dağılmış bir ana kitlenin parametreleri (ortalama, varyans) için güven aralığı hesaplayıp, yorumlayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, | Sınav, Ödev, |
| 6 | Bir ana kitle oranı için güven aralığı hesaplayıp, yorumlayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, | Sınav, Ödev, |
| 7 | Mühendislik karar verme problemlerini hipotez testleri olarak yapılandırabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, | Sınav, Ödev, |
| 8 | Uygun test prosedürlerini kullanarak normal dağılmış bir ana kitlenin parametreleriyle (ortalama, varyans) ilgili hipotezleri test edebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Ödev, |
| 9 | Bir ana kitle oranı ile ilgili hipotezleri test edebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, | Sınav, Ödev, |
| 10 | İki örneklem içeren karşılaştırmalı deneyleri hipotez testleri olarak yapılandırıp, uygun test prosedürleri kullanarak normal dağılmış iki ana kitlenin ortalamalar farkıyla ilgili hipotezleri test edebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, | Sınav, Ödev, |
| 11 | Uygun test prosedürlerini kullanarak normal dağılmış iki ana kitlenin varyanslarının oranıyla ilgili hipotezleri test edebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, | Sınav, Ödev, |
| 12 | İki ana kitle oranının farkıyla ilgili hipotezleri test edebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, | Sınav, Ödev, |
| 13 | Hipotez testlerinin sonucuna karar vermek için P değerini kullanabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, | Sınav, Ödev, |
| 14 | Ortalamalar, varyanslar ve oranlar ile ilgili testler için güç ve beta hesaplayıp, gerekli örneklem büyüklüğü seçimi yapabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, | Sınav, Ödev, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Bir Rassal Değişkenin Beklenen Değeri ve Varyansı | |
| 2 | Bazı Kesikli Olasılık Dağılımları | |
| 3 | Bazı Kesikli Olasılık Dağılımları (Devam) | |
| 4 | Sürekli Rassal Değişkenlerin Dağılımları | |
| 5 | Örnekleme Dağılımları ve Tahmin Etme | |
| 6 | Örnekleme Dağılımları ve Tahmin Etme (Devam) | |
| 7 | Örnekleme Dağılımları ve Tahmin Etme (Devam) | |
| 8 | Hipotez Testleri: Tek Örneklem | |
| 9 | Hipotez Testleri: Tek Örneklem (Devam) | |
| 10 | Hipotez Testleri: Çift Örneklem | |
| 11 | Ki-Kareye Dayalı Önemlilik Testleri | |
| 12 | Regresyon Analizi | |
| 13 | Varyans Analizi | |
| 14 | Varyans Analizi (Devam) |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | www.sakarya.edu.tr/~ukula |
| Ders Kaynakları | Akdeniz, F., Olasılık ve İstatistik, 13. Baskı |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulamaktır. | ||||||
| 2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilmektir. | ||||||
| 3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulamaktır. | ||||||
| 4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilmektir. | ||||||
| 5 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlamaktır. | ||||||
| 6 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve ileri düzeyde değerlendirmektir. | ||||||
| 7 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk almaktır. | ||||||
| 8 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilmektir. | ||||||
| 9 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgileri yorumlamaktır. | ||||||
| 10 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilmektir. | ||||||
| 11 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum sağlamaktır. | ||||||
| 12 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetmektir. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Serilerin merkezi eğilim ölçülerine ve değişkenliğine bakıp, histogram ve kutu diyagramıyla verileri görselleştirerek verilerin dağılımını yorumlayabilir | ||||||||||||
| 2 | Sürekli olasılık yoğunluk ve kesikli olasılık fonksiyonlarından olasılıkları hesaplayabilir, ve olasılıklardan sürekli olasılık yoğunluk ve kesikli olasılık fonksiyonlarını belirleyebilir. | ||||||||||||
| 3 | Kesikli ve sürekli rassal değişkenlerin ortalamalarını ve varyanslarını, rassal değişkenler arasındaki kovaryansı ve korelasyonları hesaplayıp, yorumlayabilir. | ||||||||||||
| 4 | Anakitle ortalaması, ana kitle varyansı, örneklem ortalaması, örneklem varyansı kavramlarını ve Merkezi Limit Teoremini kullanabilir. | ||||||||||||
| 5 | Uygun metotları kullanarak Normal dağılmış bir ana kitlenin parametreleri (ortalama, varyans) için güven aralığı hesaplayıp, yorumlayabilir. | ||||||||||||
| 6 | Bir ana kitle oranı için güven aralığı hesaplayıp, yorumlayabilir. | ||||||||||||
| 7 | Mühendislik karar verme problemlerini hipotez testleri olarak yapılandırabilir | ||||||||||||
| 8 | Uygun test prosedürlerini kullanarak normal dağılmış bir ana kitlenin parametreleriyle (ortalama, varyans) ilgili hipotezleri test edebilir. | ||||||||||||
| 9 | Bir ana kitle oranı ile ilgili hipotezleri test edebilir. | ||||||||||||
| 10 | İki örneklem içeren karşılaştırmalı deneyleri hipotez testleri olarak yapılandırıp, uygun test prosedürleri kullanarak normal dağılmış iki ana kitlenin ortalamalar farkıyla ilgili hipotezleri test edebilir. | ||||||||||||
| 11 | Uygun test prosedürlerini kullanarak normal dağılmış iki ana kitlenin varyanslarının oranıyla ilgili hipotezleri test edebilir. | ||||||||||||
| 12 | İki ana kitle oranının farkıyla ilgili hipotezleri test edebilir. | ||||||||||||
| 13 | Hipotez testlerinin sonucuna karar vermek için P değerini kullanabilir. | ||||||||||||
| 14 | Ortalamalar, varyanslar ve oranlar ile ilgili testler için güç ve beta hesaplayıp, gerekli örneklem büyüklüğü seçimi yapabilir |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 25 |
| 1. Ödev | 37 |
| 2. Ödev | 38 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 20 |
| 1. Final | 80 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
| Ödev | 1 | 25 | 25 |
| Final | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 161 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,44 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||