| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Okul Sağlığı Hemşireliği | HMS 636 | 0 | 2 + 0 | 2 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. AYŞE ÇEVİRME |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. AYŞE ÇEVİRME, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Okul toplumunun sağlığını değerlendirmeyi, korumayı, geliştirmeyi, hastalık ve sakatlık halinde tedavi, bakım ve rehabilitasyonu öğretir. |
| Dersin İçeriği | Okul sağlığı hemşiresinin rol ve sorumluluklarına ilişkin ileri düzeyde uzmanlık bilgi ve becerisine sahip olması |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Okul sağlık kayıtlarını tutar. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama, Beyin Fırtınası, | Sınav, Performans Görevi, |
| 2 | Okul çocuğu ve ailesi, okul çalışanlarına bireysel danışmanlık yapar. | Anlatım, Rol Oynama, Beyin Fırtınası, Altı Şapka, Örnek Olay, | Sınav, Performans Görevi, |
| 3 | Sağlıklı yaşam biçimi davranışları ve ihtiyaç duyulan konularda sağlık eğitimi yapar. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Altı Şapka, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Performans Görevi, |
| 4 | Okul çevresinin fizik koşullarını değerlendirip düzenler. | Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Altı Şapka, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
| 5 | İlk yardım girişimlerini uygular. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
| 6 | Okul çocuğu ve adölesanın sağlık riskleri ve sorunlarına yönelik primer, sekonder ve tersiyer koruma önlemlerini alır. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama, Beyin Fırtınası, | Sınav, Performans Görevi, |
| 7 | Okul çocuğunun fizyolojik, psikolojik, sosyal gereksinim ve sorunlarına yönelik hemşirelik sürecini uygular, | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Altı Şapka, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav, Performans Görevi, |
| 8 | Okul çocuğu ve adölesanın sağlık değerlendirmesini (anamnez, fizik muayene) yapar. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama, Altı Şapka, | Sınav, Performans Görevi, |
| 9 | Hemşirelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun yönetir | Anlatım, Tartışma, | Sınav, |
| 10 | Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır | Anlatım, Tartışma, | Sınav, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Tarihçe | |
| 2 | Okul sağlığının tanımı | |
| 3 | Dünyada ve Türkiye'de okul sağlığının yeri | |
| 4 | Okul sağlığı hemşireliği | |
| 5 | Okul sağlığı hemşirenin rol ve sorumlulukları | |
| 6 | Okul çocuğunun özellikleri | |
| 7 | Okul sağlığı çocuklardaki akut sorunlar | |
| 8 | Okul sağlığı çocuklardaki akut ve kronik sorunlar | |
| 9 | Okul sağlığı çocuklarındaki kronik sorunlar | |
| 10 | Okul çocuklarında riskli davrananışlar (Sigara, alkol kullanımı, Cinsel davranışlar) | |
| 11 | Okul çocuklarında riskli davranışlar (Beslenme bozuklukları, Yetersiz fiziksel aktivite) | |
| 12 | Okulda şiddet | |
| 13 | Okul sağlığını geliştirme programları | |
| 14 | Okul sağlık ofisinin dizaynı Final Sınavı haftası |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Lewis KD, Bear BJ: Manual Of School Health. Second Edition. Saunders, 2002. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Yüksek lisans yeterliklerine dayalı olarak, yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir ve bilime katkı sağlar. | X | |||||
| 2 | Alanıyla ilgili çeşitli disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz eder ve değerlendirir. | ||||||
| 2 | Alanıyla ilgili çeşitli disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz eder ve değerlendirir. | X | |||||
| 3 | Alanı ile ilgili bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | X | |||||
| 3 | Alanı ile ilgili bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | ||||||
| 4 | Hemşirelik alanında karşılaşılan karmaşık sorunların çözümünde yaratıcı ve eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır. | ||||||
| 4 | Hemşirelik alanında karşılaşılan karmaşık sorunların çözümünde yaratıcı ve eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır. | X | |||||
| 5 | En az bir yabancı dilde, ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır | X | |||||
| 5 | En az bir yabancı dilde, ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır | ||||||
| 6 | Alanında ve iş yaşamında karşılaşılan toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir ve bu değerlerin gelişimini destekler | ||||||
| 6 | Alanında ve iş yaşamında karşılaşılan toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir ve bu değerlerin gelişimini destekler | X | |||||
| 7 | Alanında uzman bir kişi olarak, özgün görüşlerini savunmada etkili iletişim becerilerini kullanır. | X | |||||
| 7 | Alanında uzman bir kişi olarak, özgün görüşlerini savunmada etkili iletişim becerilerini kullanır. | ||||||
| 8 | Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 7 | PÇ 8 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Okul sağlık kayıtlarını tutar. | ||||||||||||||
| 2 | Okul çocuğu ve ailesi, okul çalışanlarına bireysel danışmanlık yapar. | ||||||||||||||
| 3 | Sağlıklı yaşam biçimi davranışları ve ihtiyaç duyulan konularda sağlık eğitimi yapar. | ||||||||||||||
| 4 | Okul çevresinin fizik koşullarını değerlendirip düzenler. | ||||||||||||||
| 5 | İlk yardım girişimlerini uygular. | ||||||||||||||
| 6 | Okul çocuğu ve adölesanın sağlık riskleri ve sorunlarına yönelik primer, sekonder ve tersiyer koruma önlemlerini alır. | ||||||||||||||
| 7 | Okul çocuğunun fizyolojik, psikolojik, sosyal gereksinim ve sorunlarına yönelik hemşirelik sürecini uygular, | ||||||||||||||
| 8 | Okul çocuğu ve adölesanın sağlık değerlendirmesini (anamnez, fizik muayene) yapar. | ||||||||||||||
| 9 | Hemşirelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun yönetir | ||||||||||||||
| 10 | Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 60 |
| 1. Performans Görevi (Seminer) | 40 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Performans Görevi (Seminer) | 1 | 5 | 5 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 153 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,12 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||