| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Ameliyathane Hemşireliğine Giriş | HMS 545 | 0 | 2 + 0 | 2 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. DİLEK AYGİN |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. DİLEK AYGİN, Dr.Öğr.Üyesi HANDE CENGİZ AÇIL, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Ameliyathane ile ilgili kavramları bilen, ameliyathane ilkeleri ile ilgili bilgi, beceri ve donanıma sahip olan, bunları çalışma alanlarına yansıtabilen bireyler yetiştirebilmek |
| Dersin İçeriği | Ameliyat ve diğer invaziv girişimler uygulanan hastaların ameliyat öncesi, sırası ve sonrasında ihtiyacı olan tüm hemşirelik bakım gereksinimlerinin bireye kazandırılması |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Ameliyane hemş. dünyada ve Türkiye'deki konumu, eğitim süreci ve önemini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, |
| 2 | Hasta merkezli bakım modellerini ve ameliyathane hemş. standartlarını bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, |
| 3 | Ameliyathanenin fiziki yapısı ve işleyişini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
| 4 | Ameliyathanede hasta güvenliği kültürü ve uygulamalarını bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, | Sınav, Performans Görevi, |
| 5 | Ameliyathanede iş yeri koşulları ve çalışan güvenliğini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, | Sınav, Performans Görevi, |
| 6 | Ameliyathanede cerrahi duman, yangınlar ve radyasyon uygulamaları ve güvenlik önlemlerini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Problem Çözme, | Sınav, Performans Görevi, |
| 7 | Cerrahi alan enfeksiyonlarını önlemeye yönelik kanıt temelli uygulamaları bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Örnek Olay, Problem Çözme, | Sınav, Performans Görevi, |
| 8 | Patolojik doku örneklerinin hazırlığı ve laboratuvara teslim sürecini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay, | Sınav, Performans Görevi, |
| 9 | Özel cerrahi uygulamaları bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Grup Çalışması, Benzetim, Problem Çözme, | Sınav, Performans Görevi, |
| 10 | Ameliyathanede acil durumlar ve hazırlık sürecini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, | Sınav, Performans Görevi, |
| 11 | Ameliyathaneye özgü kalite göstergelerini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, | Sınav, Performans Görevi, |
| 12 | Ameliyathanenin temizliği, dezenfeksiyonu ve atık yönetimini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, | Sınav, Performans Görevi, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Ameliyathane Hemşireliği Dünyada ve Türkiye'deki konumu, eğitim süreci ve önemi | |
| 2 | Hasta Merkezli Bakım Modeli ve Ameliyathane Hemşireliği Standartları | |
| 3 | Ameliyathanenin Fiziki Yapısı ve İşleyişi | |
| 4 | Ameliyathanede Hasta Güvenliği Kültürü ve Uygulamaları | |
| 5 | Ameliyathanede İş Yeri Koşulları ve Çalışan Güvenliği | |
| 6 | Ameliyathanede Cerrahi Duman, Yangınlar ve Radyasyon Uygulamaları ve Güvenlik Önlemleri | |
| 7 | Ameliyathane Öncesi ve Sırası ERAS uygulamaları | |
| 8 | Cerrahi Alan Enfeksiyonlarını Önlemeye Yönelik Kanıt Temelli Uygulamalar | |
| 9 | Patolojik Doku Örneklerinin Hazırlığı ve Laboratuvara Teslim Süreci | |
| 10 | Özel Cerrahi Uygulamalar (Minimal İnvaziv Cerrahi, Lazer Cerrahi, Robotik Cerrahi, Hibrid Ameliyathaneler) | |
| 11 | Özel Cerrahi uygulamalar (Minimal İnvaziv Cerrahi, Lazer Cerrahi, Robotik Cerrahi, Hibrid Ameliyathaneler) | |
| 12 | Ameliyathanede Acil Durumlar ve Hazırlık Süreci | |
| 13 | Ameliyathaneye Özgü Kalite Göstergeleri | |
| 14 | Ameliyathanenin Temizliği, Dezenfeksiyonu ve Atık Yönetimi |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Yüksek lisans yeterliklerine dayalı olarak, yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir ve bilime katkı sağlar. | ||||||
| 2 | Yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinerek ulusal ve uluslar arası alanındaki yenilikleri bakıma aktarır | ||||||
| 3 | Alanıyla ilgili çeşitli disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz eder ve değerlendirir. | ||||||
| 4 | Mesleğini yaparken evrensel değerlere ve etik ilkelere uygun davranır. | ||||||
| 5 | Alanı ile ilgili bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | ||||||
| 6 | Alanının gerektirdiği düzeyde istatistik kullanır. | ||||||
| 7 | Hemşirelik alanında karşılaşılan karmaşık sorunların çözümünde yaratıcı ve eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır. | ||||||
| 8 | Yaptığı bilimsel çalışma sonuçlarını kliniğe aktararak bakım kalitesini yükseltir. | ||||||
| 9 | Hemşirelik lisans yeterliklerine dayalı olarak, hemşirelik alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. | ||||||
| 10 | En az bir yabancı dilde, ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır | ||||||
| 11 | Sağlık ekibi içinde klinik kararlarda aktif rol alır ve danışmanlık yapar. | ||||||
| 12 | Alanında ve iş yaşamında karşılaşılan toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir ve bu değerlerin gelişimini destekler | ||||||
| 13 | Alanının gerektirdiği düzeyde yabancı dilde yazılı ve sözlü iletişim becerilerini kullanır | ||||||
| 14 | Alanında uzman bir kişi olarak, özgün görüşlerini savunmada etkili iletişim becerilerini kullanır. | ||||||
| 15 | Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Ameliyane hemş. dünyada ve Türkiye'deki konumu, eğitim süreci ve önemini bilir. | |||||||||||||||
| 2 | Hasta merkezli bakım modellerini ve ameliyathane hemş. standartlarını bilir. | |||||||||||||||
| 3 | Ameliyathanenin fiziki yapısı ve işleyişini bilir. | |||||||||||||||
| 4 | Ameliyathanede hasta güvenliği kültürü ve uygulamalarını bilir. | |||||||||||||||
| 5 | Ameliyathanede iş yeri koşulları ve çalışan güvenliğini bilir. | |||||||||||||||
| 6 | Ameliyathanede cerrahi duman, yangınlar ve radyasyon uygulamaları ve güvenlik önlemlerini bilir. | |||||||||||||||
| 7 | Cerrahi alan enfeksiyonlarını önlemeye yönelik kanıt temelli uygulamaları bilir. | |||||||||||||||
| 8 | Patolojik doku örneklerinin hazırlığı ve laboratuvara teslim sürecini bilir. | |||||||||||||||
| 9 | Özel cerrahi uygulamaları bilir. | |||||||||||||||
| 10 | Ameliyathanede acil durumlar ve hazırlık sürecini bilir. | |||||||||||||||
| 11 | Ameliyathaneye özgü kalite göstergelerini bilir. | |||||||||||||||
| 12 | Ameliyathanenin temizliği, dezenfeksiyonu ve atık yönetimini bilir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 60 |
| 1. Proje / Tasarım | 40 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 50 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 140 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,6 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||