| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği I | HMS 507 | 0 | 2 + 6 | 5 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. DİLEK AYGİN |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. DİLEK AYGİN, Dr.Öğr.Üyesi HANDE CENGİZ AÇIL, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Cerrahi hastalıkları ve bakımı konusunda ileri bilgi ve beceri sahibi olma, hastadaki sorunları saptayabilme, planlama, uygun girişimleri yapabilme becerisi kazandırmak ve eğitimci-araştırmacı rolünü geliştirmek. |
| Dersin İçeriği | Cerrahi hastalıkları hemşireliği ile ilgili temel kavramları öğrendikten sonra, hasta bakımının sağlanması ve homeostazisin sürdürülmesi için gerekli teorik ve pratik yaklaşımların derste ve hastanede kazandırılması |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Cerrahi hastalıkları hemşireliğine ilişkin temel kavramları tanır | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Örnek Olay, | Sınav, Performans Görevi, |
| 2 | Cerrahi hastasında stres yanıtını tanır ve uygun girişimleri yapar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Örnek Olay, | Sınav, Performans Görevi, |
| 3 | Hastada sıvı elektrolit ve asit-baz dengesinde anormallikleri farkeder uygun tedaviyi yönetir, bakım gereksinimlerini yerine getirir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Örnek Olay, | Sınav, Performans Görevi, |
| 4 | Şok ve çoklu organ yetmezliği sendromundaki hastanın belirti ve bulgularını tanır, tedavisini ve bakımını yönetir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Örnek Olay, | Sınav, Performans Görevi, |
| 5 | Ağrısı olan hastayı değerlendirir ve etkin kanıta dayalı bir hemşirelik bakımı uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Örnek Olay, | Sınav, Performans Görevi, |
| 6 | Ameliyat olacak hastanın ameliyat öncesi-esnası-sonrası bakımını yapabilecek bilgi ve beceriye sahip olur. Kanıt temelli uygulamaları cerrahi hemşireliğine uyarlar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Örnek Olay, | Sınav, Performans Görevi, |
| 7 | Cerrahi yara fizyopatolojisi hakkında yeterli bilgi ve beceriye sahip olur. Etkili bir şekilde kanıta dayalı hemşirelik bakımını ve tedavisini yapar | Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Örnek Olay, Anlatım, | Sınav, Performans Görevi, |
| 8 | Yanıklı hastanın özel bilgi ve beceri gerektiren bakımını yapar. Cerrahi infeksiyonları tanır ve uygun girişimleri yapar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Örnek Olay, | Sınav, Performans Görevi, |
| 9 | Yaşlı hastalarda sık görülen cerrahi hastalıkları tanır. Yaşlı hastaya özgü hemşirelik bakımı verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Örnek Olay, | Sınav, Performans Görevi, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Türkiye'de ve dünyada cerrahi hemşireliği, cerrahi gerektiren durumlar ve cerrahi türleri | |
| 2 | Cerrahi semptomlar ve yönetimi | |
| 3 | Cerrahi semptomlar ve yönetimi | |
| 4 | Homeostazis, stres ve adaptasyon | |
| 5 | Şok ve çoklu organ yetmezliği sendromu ve hemşirelik bakımı | |
| 6 | Ağrı ve hemşirelik bakımı | |
| 7 | Ameliyat sonrası hemşirelik bakımı ve komplikasyonların yönetimi (ERAS Protokolüne göre) | |
| 8 | Yara iyileşmesi ve hemşirelik bakımı (cerrahi yara, yanık ve diğer yaralar) | |
| 9 | Cerrahi alan enfeksiyonları ve kanıt temelli uygulamalar | |
| 10 | Onkolojik cerrahi ve hemşirelik bakımı | |
| 11 | Endoskopik uygulamalar ve hemşirelik bakımı | |
| 12 | Günübirlik Cerrahi | |
| 13 | Cerrahi hemşireliği ve etik kodlar | |
| 14 | Vaka analizi |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Cerrahi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı (Ed; Prof Dr. Fethiye Erdil, Hacettepe Üniv. Yayını) -Karadakovan A., Aslan FE. (eds). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Nobel Tıp Kitabevi, Adana, 2010. -Lewis SM, Heitkemper MM, Dirksen SR, Medical- Surgical Nursing, Mosby Year Book, St. Louis, 2004. -Can G. Onkoloji Hemşireliğinde Kanıta Dayalı Semptom Yönetimi, Mavi İletişim Danışmanlık AŞ Medikal Yayıncılık, İstanbul, 2007. -Cerrahi hastalıklar hemşireliği El Kitabı (Vehbi Koç Vakfı Yayını) --Guyton AC. Guyton Tıbbi Fizyoloji. Çavuşoğlu H, Yeğen BÇ (Çev eds). Nobel Tıp Kitavbevl, İstanbul, 2007. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Yüksek lisans yeterliklerine dayalı olarak, yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir ve bilime katkı sağlar. | ||||||
| 2 | Yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinerek ulusal ve uluslar arası alanındaki yenilikleri bakıma aktarır | ||||||
| 3 | Alanıyla ilgili çeşitli disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz eder ve değerlendirir. | ||||||
| 4 | Mesleğini yaparken evrensel değerlere ve etik ilkelere uygun davranır. | ||||||
| 5 | Alanı ile ilgili bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | ||||||
| 6 | Alanının gerektirdiği düzeyde istatistik kullanır. | ||||||
| 7 | Hemşirelik alanında karşılaşılan karmaşık sorunların çözümünde yaratıcı ve eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır. | ||||||
| 8 | Yaptığı bilimsel çalışma sonuçlarını kliniğe aktararak bakım kalitesini yükseltir. | ||||||
| 9 | Hemşirelik lisans yeterliklerine dayalı olarak, hemşirelik alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. | ||||||
| 10 | En az bir yabancı dilde, ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır | ||||||
| 11 | Sağlık ekibi içinde klinik kararlarda aktif rol alır ve danışmanlık yapar. | ||||||
| 12 | Alanında ve iş yaşamında karşılaşılan toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir ve bu değerlerin gelişimini destekler | ||||||
| 13 | Alanının gerektirdiği düzeyde yabancı dilde yazılı ve sözlü iletişim becerilerini kullanır | ||||||
| 14 | Alanında uzman bir kişi olarak, özgün görüşlerini savunmada etkili iletişim becerilerini kullanır. | ||||||
| 15 | Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Cerrahi hastalıkları hemşireliğine ilişkin temel kavramları tanır | |||||||||||||||
| 2 | Cerrahi hastasında stres yanıtını tanır ve uygun girişimleri yapar | |||||||||||||||
| 3 | Hastada sıvı elektrolit ve asit-baz dengesinde anormallikleri farkeder uygun tedaviyi yönetir, bakım gereksinimlerini yerine getirir | |||||||||||||||
| 4 | Şok ve çoklu organ yetmezliği sendromundaki hastanın belirti ve bulgularını tanır, tedavisini ve bakımını yönetir | |||||||||||||||
| 5 | Ağrısı olan hastayı değerlendirir ve etkin kanıta dayalı bir hemşirelik bakımı uygular. | |||||||||||||||
| 6 | Ameliyat olacak hastanın ameliyat öncesi-esnası-sonrası bakımını yapabilecek bilgi ve beceriye sahip olur. Kanıt temelli uygulamaları cerrahi hemşireliğine uyarlar | |||||||||||||||
| 7 | Cerrahi yara fizyopatolojisi hakkında yeterli bilgi ve beceriye sahip olur. Etkili bir şekilde kanıta dayalı hemşirelik bakımını ve tedavisini yapar | |||||||||||||||
| 8 | Yanıklı hastanın özel bilgi ve beceri gerektiren bakımını yapar. Cerrahi infeksiyonları tanır ve uygun girişimleri yapar | |||||||||||||||
| 9 | Yaşlı hastalarda sık görülen cerrahi hastalıkları tanır. Yaşlı hastaya özgü hemşirelik bakımı verir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 40 |
| 1. Performans Görevi (Seminer) | 30 |
| 1. Proje / Tasarım | 30 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
| Ara Sınav | 1 | 6 | 6 |
| Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 15 | 15 |
| Performans Görevi (Seminer) | 1 | 12 | 12 |
| Final | 1 | 15 | 15 |
| Toplam İş Yükü | 160 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,4 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||