| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| İslam Tarihi Araştırmalarında Usul | ITS 501 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. LEVENT ÖZTÜRK |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. LEVENT ÖZTÜRK, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
| Dersin Amacı | İslam Tarihi alanında objektif, eleştirel ve bilimsel ölçütlere uygun metodik bilgi üretme yollarını öğrenmek ve tarih kavrayışı kazanmak |
| Dersin İçeriği | Tarih ve Tarihçilik, İslam Tarihi Çalışmalarının Sınırları ve Temel Sorunları, İslam Tarihi Araştırmalarında Takip Edilmesi Gereken Yöntemler |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Tarih kavrayışını kendi cümleleriyle ifade eder. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Performans Görevi, |
| 2 | Tarihçi yetkinliğini çalışmalarında gösterir. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, | Sınav, Performans Görevi, |
| 3 | İslam Tarihi alanının temel problemlerini sıralar. | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Performans Görevi, |
| 4 | Problemleri çözmede takip edeceği metotları kullanır. | Anlatım, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Performans Görevi, |
| 5 | Tarih materyallerini çözümler. | Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Performans Görevi, |
| 6 | Tarih materyallerini değerlendirir. | Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Problem Çözme, | Sınav, Performans Görevi, |
| 7 | Tarih rivayetlerini eleştirir. | Tartışma, Grup Çalışması, Problem Çözme, | Sınav, Performans Görevi, |
| 8 | Elde ettiği bilgileri bilimsel bir dil kullanarak yazma becerisini gerçekleştirir. | Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, | Sınav, Performans Görevi, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Tarihin Mevzuu ve Sahası | |
| 2 | İslâm Tarihi Çalışmalarının Sınırları | |
| 3 | Tarih Çalışmalarında Metodoloji | |
| 4 | Tarih Araştırmalarında Takip Edilmesi Gereken Temel Prensipler | |
| 5 | İslâm Tarihi Çalışmalarında Usul | |
| 6 | İslâm Tarihi Araştırmalarının Temel Problemleri | |
| 7 | İslâm Tarihinin Kaynaklarına Genel Bir Bakış | |
| 8 | Kaynakların Kullanım Usulleri | |
| 9 | Kaynakların Kullanım Usulleri | |
| 10 | Kaynakların Tenkidi | |
| 11 | Tenkit Yöntemleri | |
| 12 | İç Tenkit, Dış Tenkit | |
| 13 | Yorumlama | |
| 14 | Sentez ve Telif |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | [1] Aycan, İrfan-Söylemez, Mahfuz (2002), İdeolojik Tarih Okumaları, Ankara: Ankara OkuluYayınları. |
| Ders Kaynakları |
[2] Langiois, V.- Seignobos, C.H. (1937),Tarih Tetkiklerine Giriş, İstanbul. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; | X | |||||
| 1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; | X | |||||
| 1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; | X | |||||
| 2 | Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; | X | |||||
| 2 | Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; | X | |||||
| 2 | Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; | X | |||||
| 3 | Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; | X | |||||
| 3 | Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; | X | |||||
| 3 | Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; | X | |||||
| 4 | Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; | X | |||||
| 4 | Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; | X | |||||
| 4 | Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; | X | |||||
| 5 | Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; | X | |||||
| 5 | Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; | X | |||||
| 5 | Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; | X | |||||
| 6 | Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; | X | |||||
| 6 | Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; | X | |||||
| 6 | Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; | X | |||||
| 7 | İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; | X | |||||
| 7 | İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; | X | |||||
| 7 | İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; | X | |||||
| 8 | Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; | X | |||||
| 8 | Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; | X | |||||
| 8 | Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; | X | |||||
| 9 | Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; | X | |||||
| 9 | Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; | X | |||||
| 9 | Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; | X | |||||
| 10 | Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 3 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 4 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 6 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 7 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 8 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 | PÇ 9 | PÇ 10 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Tarih kavrayışını kendi cümleleriyle ifade eder. | ||||||||||||||||||||||||||||
| 2 | Tarihçi yetkinliğini çalışmalarında gösterir. | ||||||||||||||||||||||||||||
| 3 | İslam Tarihi alanının temel problemlerini sıralar. | ||||||||||||||||||||||||||||
| 4 | Problemleri çözmede takip edeceği metotları kullanır. | ||||||||||||||||||||||||||||
| 5 | Tarih materyallerini çözümler. | ||||||||||||||||||||||||||||
| 6 | Tarih materyallerini değerlendirir. | ||||||||||||||||||||||||||||
| 7 | Tarih rivayetlerini eleştirir. | ||||||||||||||||||||||||||||
| 8 | Elde ettiği bilgileri bilimsel bir dil kullanarak yazma becerisini gerçekleştirir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 70 |
| 1. Kısa Sınav | 30 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
| Performans Görevi (Seminer) | 1 | 20 | 20 |
| Final | 1 | 15 | 15 |
| Toplam İş Yükü | 151 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||